Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse nachtegaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • japanse nachtegaal

    Ik heb vernomen dat het soms wel eens kan mislopen bij het ringen van nachtegalen . Kan er iemand mij soms op de hoogte brengen ?
    dank bij voorbaat . luc-sanne.

  • #2
    Aangenaam.

    Kees, NT, Australia

    Opmerking


    • #3
      japanse nachtegaal

      Hallo Luc-sanne,

      het ringen van japanse nachtegalen is niet anders dan het ringen van bv europese cultuurvogels en andere vogels.

      om de ringen breng je een stukje ventielslang aan, zodat de ring niet meer blinkt en zacht en soepel aanvoelt.
      Bijna altijd zijn er dan verder geen problemen, met de nadruk op bijna,want er zijn ook vogels die desondanks de jongen uit het nest gooien!
      Het kan dus handig zijn om eerst 1 jong te ringen en dan goed te kijken wat er gebeurt als de ouders weer op het nest komen.
      Als het vervolgens goed blijft gaan, dan zou je de rest kunnen ringen.
      Als het de eerste keer geen problemen geeft,dan geven de volgende nesten ook geen problemen meer.
      Persoonlijk heb ik in het verleden mijn jongen nooit geringd,omdat ik het het risico niet waard vond,want wettelijk is het bij japanse nachtegalen niet verplicht.
      Nadeel is dan wel,dat je het geboortejaar bij verkoop niet kunt aantonen,en ook niet dat het hier eigen kweek vogels betreft,maar dat is dan maar zo en dan moet een evt koper je maar op je woord geloven.
      wat je nog zou kunnen doen is een foto van de jongen maken als ze net zijn uitgevlogen ,zodat je in ieder geval iets kunt aantonen.

      Gewoon ringen is dus het beste, maar sommigen waaronder ik riskeren het niet.

      bobbie

      Opmerking


      • #4
        nachtegaal

        Dank u wel . Zal er aan denken als hnet ooit nodig is om te ringen .
        Wel nuttige raad .

        Opmerking


        • #5
          ringen

          Mocht je alsnog besluiten om wel te ringen,
          Plak dan de ringen af met leukoplast of doe er ventielslang
          Om.

          Opmerking

          Working...
          X