Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sfeerverlichting in de voliere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Sfeerverlichting in de voliere?

    Velen onder jullie zullen vast wel sfeerverlichting hebben in de tuin.
    Een lantaarn, spots gericht op planten, in de vijver,...

    Aangezien mijn voliere, en dit geldt vast voor ons allemaal, een belangrijk deel uitmaakt van onze tuin zou ik deze 's avonds extra in de verf willen zetten d.m.v. wat sfeerverlichting.
    Vooral tijdens mooie zomeravonden, buiten op het terras lijkt het me wel iets

    Enkele spots, indirecte verlichting?
    Wie heeft het?
    Hoe hebben jullie het gedaan?
    Wat is jullie ervaring ermee?

    Er zijn al posts geopend aangaande dit onderwerp maar hier ging het telkens over TL verlichting.

  • #2
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Lijkt me ook een goed idee maar aangezien mij voliere volledig overkapt is zullen die lampen op zonneenergie niet (genoeg) opladen vrees ik.

      Is het mogelijk om gewone spots (voor binnen) te plaatsen met bv led of spaarlampen erin aangezien de voliere toch overdekt is met onderdak en dakpannen?

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

          Aangezien ik het kweken in de voliere niet stimuleer zou ik een terugval in de kweek niet erg vinden.

          In mijn slaaphok en kweekruimte brand het licht van 8 tot 22u.
          Aangezien ik de voliere 's avonds (+- 20 tot 22 u) wat wil bij verlichten met zachte sfeerverlichting zullen de vogels toch niet meteen hun dagritme verliezen wel?

          Het is niet dat hun dag er langer of korter van wordt...

          Iemand een antwoord op de vraag of gewone spots in mijn volledig overdekte voliere mogen geplaatst worden?

          Opmerking


          • #6
            het verleggen van de lichturen heeft niet alleen betrekking op het kweken, maar ook op de ruitijd van je vogels, ga je je lichturen zomaar veranderen heb je kans dat je vogels in de stokrui vallen. googel maar eens op stokrui.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door B-art
              Bedankt voor de antwoorden tot dusver.

              Aangezien ik het kweken in de voliere niet stimuleer zou ik een terugval in de kweek niet erg vinden.

              In mijn slaaphok en kweekruimte brand het licht van 8 tot 22u.
              Aangezien ik de voliere 's avonds (+- 20 tot 22 u) wat wil bij verlichten met zachte sfeerverlichting zullen de vogels toch niet meteen hun dagritme verliezen wel?

              Het is niet dat hun dag er langer of korter van wordt...

              Iemand een antwoord op de vraag of gewone spots in mijn volledig overdekte voliere mogen geplaatst worden?
              Ik denk dat je bedoelt of het qua veiligheid kan en mag? Ik weet niet hoe diep je voliere is en of het echt vochtvrij is maar anders zou je bv kunnen kijken naar lampjes/spots die ook in een badkamer mogen. Die zijn net wat meer water/vocht-dicht dan gewone spotjes.

              Wat betreft licht. Wij hebben in het nachthok standaard een 'nachtlampje' branden. Ze slapen in nestkasten dus merken hier weinig van maar als er onverhoopt wat gebeurt dan kunnen ze toch nog wat zien en vliegen ze zich niet kapot.
              Als je er rekening mee houdt dat het licht buiten niet in enen aan en uit gaat, dus in jouw geval 'uit', maar dat ze door de geleidelijkheid van het donkerder worden hun slaapplek gaan opzoeken, dan is er niets mis (imo) met een lampje plaatsen. Of het echt nut heeft qua sfeer om lampjes aan te doen als het nog licht buiten is, dat moet je voor jezelf bepalen.
              Misschien een optie om de rest van je tuin in 'zachte' lichtjes te 'versieren' zodat de vogels daar niet heel veel erg in hebben en dat zij toch in hun gewone ritme blijven?

              Groetjes, Chantal
              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

              Opmerking


              • #8
                @B-art.

                Ik heb ook sfeerverlichting bij/aan mijn volliere.
                Ik heb een puntdak op mijn volliere.
                De dakrand steekt iets over de volliere heen.
                Onder deze rand heb ik een lichtslang gemonteerd.
                Hiervoor staat mijn volliere mooi in het licht terwijl het in de
                volliere praktisch niet lichter wordt.
                De vogels reageren hier helemaal niet op.
                Als je wilt zien hoe het eruitziet, dan moet je het even laten weten.
                Ik zal dan wat foto's maken.

                Opmerking

                Working...
                X