Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuws uit de natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • nieuws uit de natuur

    Onlangs bereikte mij het bericht dat ons aller Sturnus vulgaris, de spreeuw dus, ernstig aan het verdwijnen is.

    Schattingen en tellingen wijzen uit dat de Europese populatie er sinds 1980 met ongeveer 40 miljoen exemplaren op achteruit is gegaan.

    Men schrijft erbij dat dit overeenkomt met het gedurende die periode (1980 tot heden) verdwijnen van 150 exemplaren per uur!

    De reden waarom ze zo snel verdwijnen wordt als onbekend opgegeven.

    In de wetenschap dat de spreeuw ooit tot de meest talrijke vogelsoorten ter wereld behoorde mag dit nogal verontrustend heten.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

  • #2
    Hier in de kop van noord-Holland zie je ze nog wel veel, vooral in de wielanden in het gezelschap van weidevogels, op de stukken die als natuurgebied ingericht zijn.

    Het steeds verdergaande gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw zal een belangrijke oorzaak zijn lijkt me zo, als je ziet wat een gif er gespoten wordt... angstig gewoon.

    Meer, meer, meer, sneller, efficienter, dat gaat overal ten koste van natuur helaas.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Een aantal jaren geleden had ik ze ook hier in de herfst, op de hoogspanningsmasten, klaar om te trekken.

      De laatste drie jaren valt het mij op, hoe weinig er hier nog zitten in de herfst.

      Opmerking


      • #4
        Volgens mij hebben ze ook gewoon weinig broedplaatsen meer, vergelijkbaar met de mussen. Hier in de buurt zie je ze sowieso weinig bij de huizen. De huizen zijn gat en holtes vrij, op schoorstenen zitten korfjes.
        Helaas sinds men hier de hoge bomen heeft weggehaald oko weinig tot geen vleermuizen meer.
        En voor een spreeuw hangt men niet snel een kast op.

        Opmerking


        • #5
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            De spechtenholen zijn tegenwoordig in genomen door de Halsbandparkiet, dus die vallen al af voor de de spreeuwen.

            Misschien weer de de ouderwetse spreeuwen potten herintroduceren

            Bronfoto:http://www.slingerhaan.demon.nl/terra_nl.htm
            Bijgevoegde Bestanden
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Nou, die halsbanden zijn nog niet door het hele land verspreid hoor. Hier zie je ze in iedergeval nog niet. En oude spechtenholen genoeg.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                In de natuurgebieden waar ik frequent kom trof ik tot enkele jaren geleden met regelmaat grote groepen spreeuwen aan.
                Honderden tot soms duizenden exemplaren vlogen dan in de vroege ochtend uit hun slaapplaatsen (rietvelden) op om te gaan foerageren.
                De hele omgeving stonk zelfs naar de massale aanwezigheid van deze vogels.

                de laatste 3-4 jaar zie ik ze helemaal niet meer in deze gebieden!

                De achteruitgang van de spreeuw was mij dan ook wel bekend, maar ik wist nog niet dat het zo grootschalig en dus verontrustend was.
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #9
                  dan zou de grutto ook hier zijn plekje moeten krijgen.

                  de tijgers in Azie zijn sterk bedreigd en dat horen we maar al te goed, denk aan reclames en dergelijke

                  niet wetende dat de grutto, een typische Nederlandse vogel die hier broed, veel sneller in aantallen daalt.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ja, de grutto is een triest geval van harde realiteit.

                    Persoonlijk ken een een ogenschijnlijk fantastisch weidevogelgebied, waar ik de afgelopen jaren beheersmatig eigenlijk niets is veranderd.

                    In het gebied verbleven jarenlang gemiddeld 60 broedparen grutto.
                    Enkele jaren geleden (2006 of 2007 als ik het me goed herinner) halveerde deze populatie opeens.
                    Nog een jaar later verbleven er nog slechts 3 broedparen.
                    Weer een jaar -en later helaas tot op heden- zijn ze geheel verdwenen!

                    . . . en nee, er is geen sprake van een vossen plaag of iets dergelijks . . .
                    Amigo de los Psittacidos

                    Look deep into nature and you will understand everything better

                    Opmerking


                    • #11
                      tja triest is het zeker

                      het meest moeilijke in dit geval is dat grutto's trekvogels zijn. ze overwinteren in Afrika en vliegen dus over een groot aantal verschillende landen.

                      je zou dus met al deze landen een overeenkomst moeten sluiten om deze ene mooi weidevogel te redden en succes te hebben.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja de vossen en andere predatoren krijgen maar wat graag de zwarte piet toegedicht.
                        Wat is ik vaak mis is de minimale grootte die een populatie moet hebben om te kunnen blijven bestaan. Ik vermoed dat het bij de weidevogels een van de belangrijkste oorzaken is(na de verandering van het weidebeheer).
                        Bij de spreeuwen zou de aanwas minder kunnen zijn, ik zie hier echt weinig spreeuwen nestelen alwaar er vroeger velen waren. Denk ook de afstand tot de graslanden, cq gewenste graslanden met emelten steeds verder weg liggen.
                        Wat betreft het verdwijnen op bepaalde roestplaatsen kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Gevaar, onrust op de plaats(roofvogels) danwel een aantrekkelijkere plek.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ten aanzien van het verdwijnen van diverse weidevogels is de afgelopen jaren al veel gezegd en geschreven.

                          Uit een aantal onderzoeken blijkt dat de 'natuurlijke uitvalpercentages' (Predatiedruk, slecht weer, uitval tijdens de trekperiode) de laatste decennia niet noemenswaardig zijn veranderd.

                          Wat wel is veranderd is het Landbouwbeleid in het gebied waar die natuurlijke uitvalpercentages weer aangevuld zouden moeten worden.
                          Als het om de grutto gaat, is dit Nederland en een deel van Duitsland.

                          Grootschalige intensive landbouw in combinatie met monocultuur in dit gebied is funest gebleken voor weidevogels.

                          Allerlei goed bedoelde en al dan niet gesubsidieerde projecten hebben hun doel gemist of minstens onvoldoende effect gehad.
                          Amigo de los Psittacidos

                          Look deep into nature and you will understand everything better

                          Opmerking


                          • #14
                            Verhaal van een gruttofotograaf:



                            Zelfs na 30 jaar weidevogelonderzoek weten we niet hoeveel jongen de Grutto jaarlijks moet produceren voor een stabiele populatie: een lange termijn studie met gekleurringde Grutto’s kan hier antwoord op geven
                            natuurlijke golfbeweging kunnen zijn of is het logisch om aan te nemen dat het gelijk gaat om een achteruitgang welke als bedreiging voor de populatie moet worden gezien?
                            Misschien heb ik mij er niet genoeg in verdiept, maar ik vraag mij dit wel af.

                            mvg. Eelke

                            Opmerking


                            • #15
                              Dat er vele vogelsoorten in aantal afnemen en andere in aantal toenemen zou dat niet 1 of andere natuurlijke golfbeweging kunnen zijn of is het logisch om aan te nemen dat het gelijk gaat om een achteruitgang welke als bedreiging voor de populatie moet worden gezien?
                              Amigo de los Psittacidos

                              Look deep into nature and you will understand everything better

                              Opmerking

                              Working...
                              X