Mededeling

Collapse
No announcement yet.

theine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    ja snap ik. Is heden tendage denk ik moeilijk. Iedereen heeft tegenwoordig een belang.

    Opmerking


    • #17
      Is er bekend of deze groep vogels een verhoogde hoeveelheid Fosfor nodig zijn?

      mvg. Eelke

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door ele
        Is er bekend of deze groep vogels een verhoogde hoeveelheid Fosfor nodig zijn?

        mvg. Eelke
        dit en zoveel dingen nog meer wijken redelijk af van de vraagstelling denk ik( ? ,zoniet leg mij het "verband"uit a.u.b.), er zijn tal van artikelen te vinden waaruit blijkt/men beweerd dat bv. de achteruitgang van vogels met uitstoot te maken heeft, uitstoot van diverse stoffen die in het bodemleven komen en worden opgenomen via die bodem (stoffen die dus door de insekten worden opgenomen en als prooi dienen) de vogels binnen komen.

        maar wederom en dezelfde vraagstelling :



        theine kan men in deze dus vervangen voor fosfor of welke andere stof dan ook.

        elke soort kan een bepaalde hoeveelheid opslaan ( 1 wat meer dan een ander) maar binnen die "bepaalde" soort kan dit ook nog wezenlijk verschillen ( 1 wat meer dan een ander) dus hoe kan men weten wanneer er een minmum is en wanneer er een maximumwaarde is (opneemwaarde).?
        ja zul je zeggen als de vogel dood is ,is er een maximum bereikt.....toch? maar .............hoe is men dan zeker ervan dat echt ijzerstapeling de doodsoorzaak is?

        met nog andere woorden van welke waardes gaat men uit bij experimenten/proeven en hoe word er gemeten en waar word op gekeken allemaal ?

        er is een spreekwoord: schrijven is blijven

        mvg

        Opmerking


        • #19
          Bedankt Josley, ik zal vanavond alles eens doorspitten (gelukkig kan ik de meeste artikelen wel bereiken ).

          Opmerking


          • #20
            Cijfertjes heb ik nog niet kunnen vinden.
            Fosfor
            Wie sla eet is nooit ziek! Zeker is in ieder geval dat salades en rauwkost actief bijdragen tot de aanbreng van vitaminen en carotenoĂŻden, en die hebben tal van weldaden in gelijk welk seizoen...


            Ijzer speelt een belangrijke rol bij organismen, zo heeft het eiwit hemoglobine ijzer nodig en zijn er verschillende enzymen die hun werking ontlenen...

            Opmerking


            • #21
              Hallo Daniel,
              Ben je ondertussen nog wat te weten te komen over de rol van theine?

              mvg. Eelke

              Opmerking


              • #22
                Nog niet voldoende om hier te posten .

                Opmerking


                • #23

                  Opmerking


                  • #24

                    Opmerking


                    • #25
                      sorry, maar weer een kleine zijstraat

                      UV licht heeft (zoals ik het onderzoek lees) ook een zekere invloed op de schadelijke werking van ijzerstapeling.


                      Het voorkomen van deze ijzerstapeling lijkt voor mij, als leek, deels mogelijk door te zorgen dat de vogels over veel antioxidanten kunnen beschikken of deze kunnen "maken".
                      Deste meer antioxidanten er beschikbaar zijn, deste minder snel een vogel last zal hebben van ijzerstapeling?



                      mvg. Eelke

                      Opmerking


                      • #26
                        Het voorkomen van deze ijzerstapeling lijkt voor mij, als leek, deels mogelijk door te zorgen dat de vogels over veel antioxidanten kunnen beschikken of deze kunnen "maken". Des te meer antioxidanten er beschikbaar zijn, des te minder snel een vogel last zal hebben van ijzerstapeling?

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons
                          Mariadistelzaad kan ijzeropstapeling in de lever, geheel of gedeeltelijk, voorkomen.
                          Bij mijn weten komt ijzerstapeling vnl. voor bij vruchteneters. Dit als gevolg van het in de natuur eten van vruchten, waarvan veel gegeten moet worden ivm het hoge hoeveelheid van oa vocht in verhouding tot de eiwitten etc.
                          Ijzerstapeling komt dan in de avicultuur voor door het "betere" ("vastere") voedsel met dus meer ijzer.
                          Of door roestig mengapparatuur(artis in de jaren '60)

                          Mariadistel lijkt mij voor deze groep niet opgenomen te worden of hebben andere soorten vogels er ook last van, en zo ja waarom?

                          Opmerking


                          • #28
                            dat ijzeropstapeling met name voorkomt bij vruchteneters. denk aan toerako's, vruchtenduiven etc. klopt inderdaad. en eten dus geen zaad.

                            deze krijgen in een schaal bijvoorbeeld een fruit/groente mengsel te eten.

                            nu mijn vraag. zou je, om van de werking van het mariadistelzaad te profiteren, het zaad zo kunnen verpulveren of iets in die trant zodat je het over het fruit/groente mengsel kunt strooien als een soort poeder? op deze manier krijgen de vruchteneters het zaad toch binnen, of kunnen ze dit niet verteren?

                            Opmerking


                            • #29
                              ...Bij mijn weten komt ijzerstapeling vnl. voor bij vruchteneters. Dit als gevolg van het in de natuur eten van vruchten, waarvan veel gegeten moet worden ivm het hoge hoeveelheid van oa vocht in verhouding tot de eiwitten etc...
                              Inderdaad, bij deze vaststelling sluit ik mij aan, met als aanvulling : vitamine C in deze vruchten stimuleert de opname van ijzer. Ijzeropstaling bij vruchteters zal dus opmerkelijk sneller gaan dan bij graaneters.

                              ...Ijzerstapeling komt dan in de avicultuur voor door het "betere" ("vastere") voedsel met dus meer ijzer. Of door roestig mengapparatuur(artis in de jaren '60)...
                              ...nu mijn vraag. zou je, om van de werking van het mariadistelzaad te profiteren, het zaad zo kunnen verpulveren of iets in die trant zodat je het over het fruit/groente mengsel kunt strooien als een soort poeder? op deze manier krijgen de vruchteneters het zaad toch binnen, of kunnen ze dit niet verteren?...

                              Opmerking


                              • #30
                                dit gaat niet over theine maar het gaat wel over ijzeropstapeling vandaar het plaatse

                                dat vitamine C zorgt voor het opnemen en vasthouden van ijzer was me al wel duidelijk geworden. dus ik was even gaan kijken in welk fruit er veel vitamine C zit en kwam op iets aparts.

                                ik zag in Walsrode dat de vruchtenduiven (gevoelig voor ijzeropstapeling) werden gevoerd met bosbessen of zwarte bessen. ze schenen hier wel aardig verzot op te zijn en vandaar dat het in mijn notitieboekje stond. nu kom ik er achter dat er op zich redelijk veel vitamine C in zit?

                                zou het zo kunnen zijn dat vruchteneters wel echt vitamine C nodig hebben en dit dan binnen krijgen door middel van deze bessen terwijl in de rest van het fruit wat ze krijgen nihil vitamine C zit? om zo het peil goed te houden.

                                ook zag ik dat ik kiwi ook een redelijk aantal vitamine C zit, ik dacht ook dat dat gegeven werd aan o.a. Toerako's

                                ook vond ik nog geruchten ervan dat gekookte groente en fruit ervoor zorgt dat de vitamine C niet werkzaam is

                                Opmerking

                                Working...
                                X