Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoge sterfte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hoge sterfte

    hallo,

    Mijn vrouw en ik houden nu al zo'n 7 jaar kanaries in een buitenvoliere met nachthok. Het nachthok is 1.80 x 1.80 x 2 m en de buitenvoliere is 3 x 2 x 2 m. De buitenvoliere is met een dak afgedekt, en de bodembedekking is met beukenschors wat ieder kwartaal wordt vernieuwd.
    Het nachthok is voorzien van stoeptegels.
    Er zijn geen muizen of ander ongedierte, geen luizen, muggen etc.

    We hadden na het eind van de broedperiode 52 kanaries jong en oud. We zijn nu zo'n 5 maand verder en de laatste 5 weken zijn er 25 kanaries dood.
    's Morgens is alles nog vrolijk fluitend, vliegend enz. bezig, 's middags gaat er eentje bol zitten, vliegt niet meer met de vleugels gespreid op de grond. Probeert dan af en toe nog eens omhoog te komen. De kanarie lijkt dan aan evenwichtstoornissen te lijden.
    Een uur of vier later is de kanarie dood.
    We hebben gekuurd met ESB3, en we hebben gekuurd met een hoge dosis antibiotica.
    Allen gevolgd door een kuur met vitaminen.
    De mest van de vogels is niet abnormaal of afwijkend.
    Daarna ging het zo'n 14 dagen goed, maar deze week is het weer raak. We hebben er weer 2 dode bij, en naar verwachting vanavond weer 1.
    Het gaat zo snel, dat we ten einde raad zijn.

    Wie kan helpen

  • #2
    Zoek eens op atoxoplasmose/verschijnselen,

    mvg eddie

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door megroot
      hallo,

      Mijn vrouw en ik houden nu al zo'n 7 jaar kanaries in een buitenvoliere met nachthok. Het nachthok is 1.80 x 1.80 x 2 m en de buitenvoliere is 3 x 2 x 2 m. De buitenvoliere is met een dak afgedekt, en de bodembedekking is met beukenschors wat ieder kwartaal wordt vernieuwd.
      Het nachthok is voorzien van stoeptegels.
      Er zijn geen muizen of ander ongedierte, geen luizen, muggen etc.

      We hadden na het eind van de broedperiode 52 kanaries jong en oud. We zijn nu zo'n 5 maand verder en de laatste 5 weken zijn er 25 kanaries dood.
      's Morgens is alles nog vrolijk fluitend, vliegend enz. bezig, 's middags gaat er eentje bol zitten, vliegt niet meer met de vleugels gespreid op de grond. Probeert dan af en toe nog eens omhoog te komen. De kanarie lijkt dan aan evenwichtstoornissen te lijden.
      Een uur of vier later is de kanarie dood.
      We hebben gekuurd met ESB3, en we hebben gekuurd met een hoge dosis antibiotica.
      Allen gevolgd door een kuur met vitaminen.
      De mest van de vogels is niet abnormaal of afwijkend.
      Daarna ging het zo'n 14 dagen goed, maar deze week is het weer raak. We hebben er weer 2 dode bij, en naar verwachting vanavond weer 1.
      Het gaat zo snel, dat we ten einde raad zijn.

      Wie kan helpen
      Kuren met ESB3 doe je als de vogels lijden aan coccidiose.
      Mijn advies is in de eerste plaats,de totaal ongeschikte bodembedekking
      in de voliere weg te halen. Boomschors en dan 1 x per 3 maanden
      vernieuwen.Dat is vragen om ziekten.
      Ook de buitenvoliere gewoon voorzien van stoeptegels(zijn soms gratis af te halen) en daarop een
      laagje schelpenzand of metselzand. Elke week verschonen.
      Dat is de manier om zoveel mogelijk ziekten bij kanaries te voorkomen.
      Ook de zitstokken regelmatig reinigen.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Ik zou even een dierenarts raadplegen

        en ja het lijkt IDD op atoxoplasmose

        succes Frank4

        Opmerking


        • #5
          Na de 1e paar had je eigenlijk al naar de dierenarts gemoeten voor sectie. T'is niet goedkoop maar 25 doden incl medicatie en nog niks zeker weten ook niet.
          Als je dingen niet zeker weet kun je een aantal dingen doen.
          a. vraag een ervaren fokker om raad (en om te komen kijken!!)
          b. ga naar de dierenarts (bij veel doden 1e optie!)

          Maar ga nooit zomaar kuren als je niet weet wat het is. Mocht je de kuur later wel eens nodig hebben, dan heb je de kans dat hij minder werkt. En een ziek dier wordt niet beter maar eerder verzwakter door verkeerde medicatie.
          Beter is elke dag schoon water in een schoon bakje/flesje en schoon voer.
          Werk bij waterbakjes en flesjes met dubbele stellen waarbij je 1 set eerst helemaal op laat drogen alvorens ze weer te gebruiken. Mocht het atoxoplasmose zijn heb je hier misschien wat aan: http://www.kliniekvoorvogels.nl/publ...atieID=521&lan g=0&title=Atoxoplasmose%20-%20'Dikke%20leverziekte'
          Maar mijn advies is ga naar een goede dierenarts! Want meten=weten en gissen=missen!
          http://bylden.wordpress.com/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door girlits
            Zoek eens op atoxoplasmose/verschijnselen,

            mvg eddie
            De verschijnselen van verlamming die de vogels vertonen worden niet beschreven.
            De vogels hebben geen bruine vlek op de buik naast het borstbeen. Ze zijn niet vermagerd, nee zijn zelfs erg mooi en niet te vet.
            Als ik dit artikel lees zal langdurig ESB3 moeten worden gegeven.
            Volgens Antoni zou dit dus niet helpen!!
            Zal morgen alvast beginnen met weer ESB3 te geven.
            Verder wacht ik nog op meer reacties.

            marc

            marc

            Opmerking


            • #7
              Dat kuren heeft volgens mij weinig zin marc! Ga gewoon naar een goede arts!!
              Zomaar even een idee: heb je iets nieuws in de voliere gezet of zo? Omdat het zo acuut is kan het ook vergiftiging zijn.
              Tevens ben ik het met antoni eens dat 1x in de 3 maanden schoonmaken erg weinig is met 52 kanaries in 1 voliere. Zoiets zou ik alleen durven als het kurk maar dan ook kurk droog is.
              http://bylden.wordpress.com/

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door mylife
                Dat kuren heeft volgens mij weinig zin marc! Ga gewoon naar een goede arts!!
                Zomaar even een idee: heb je iets nieuws in de voliere gezet of zo? Omdat het zo acuut is kan het ook vergiftiging zijn.
                Er is in de voliere helemaal niets veranderd. Mijn vrouw haar zus werkt bij een dierenarts. Deze heeft ernaar gevraagd, en hij zegt dat het een virusinfectie is. Geheel afgaande op hetgene waarmee ik het draadje heb gestart.
                Volgend weekend gaat de beukenschors eruit en komen er grindtegels in.
                Wij hebben ook al aan vergiftiging gedacht, maar in welke hoek moeten we het dan gaan zoeken.
                We kopen het eten altijd in 15 kg zakken, eivoer komt in gesloten verpakking vanuit de winkel.

                O ja, opvallend is dat het alleen de poppen zijn. De mannen zijn er blijkbaar niet vatbaar voor.

                Marc

                Opmerking


                • #9
                  Bodembedekking ELKE WEEK eruit halen !
                  Vloer kuisen en nieuwe bedekking erop!
                  Zitstokken 2x PER WEEK uithalen en kuisen !

                  Zo zal je veel minder kans op ziektes krijgen !!!
                  Oscar

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      hoge sterfte

                      Hallo,

                      De beukensnippers zijn heel slecht.
                      Veel kans op schimmel en ook luis en mijt gevoellig.
                      Ik zou zeggen antoxplasmose.
                      Maar naar een dierenarts is beter.
                      Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn vogels veel dode.
                      Ik ben naar dierenarts verstappen in driebergen geweest voor onderzoek.
                      Dit koste 40 euro plus mest onderzoek. en ik ben van de problemen af.
                      Niet zelf gaan rommelen met esb.
                      Mediceinen alleen gebruiken als je 100% zeker weet wat er is.

                      Suc6

                      Opmerking


                      • #12
                        hallo
                        wat erg van het sterfte van jullie vogels
                        ik heb er ook zo n 30 verloren en na elkaar was er zelf niet altijd bij omdat we op vakantie waren daarna heb ik iedere dag de kooien schoongemaakt met dettol of met hallemit .had ook een halve appelboom staan omdat ik alles goed schoon maakte en werkelijk niets meer kon als nog aan mijn vogels denken hebben we besloten om de appelboom tot aan de grond af te zagen want als je ontsmet kan zo n boom nooit schoon genoeg worden
                        hierna heb ik geen zieke meer gehad nu ongeveer 6 weken is het hier weer rustig en mijn vogels zijn weer helemaal gezond ook ben ik als ik iets merkte de vogels gaan scheiden zo veel als het ging. ga dus alles goed na en een goede raad wis het zaagsel wat meer ik doe dat iedere 2 weken. maar hoop het gaat bij jullie vlug over en wens daarom veel sterkte

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo alemaal,
                          Wat verschrikkelijk zoveel doden.
                          Lees net over de verschoning van de bodem.
                          Ik gebruik zelf speelzand 2cm op de klinker vloer.
                          Een dun laagje schraap ik eens in de 2 weken af en dan strooi ik nieuw zand eroverheen.
                          Is dat na jullie mening te weing?
                          Hoor t wel,

                          gr

                          Opmerking


                          • #14
                            Heb een afspraak bij de dierenarts morgen.
                            Maar moesten alvast beginnen met ESB3.
                            Moet ook mest meenemen.
                            Zal het zo snel mogelijk melden. Heb alvast een vrije dag genomen. De beukensnippers gaan eruit en er komen tegels in.
                            Geen zand, helemaal niks. Net zoals in het nachthok.

                            marc

                            Opmerking


                            • #15
                              Wat bedoel je met rooster....waar te koop??

                              Opmerking

                              Working...
                              X