Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat nu te doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wat nu te doen?

    Hallo,

    Ik ben een nieuw lid en heb een boel vragen omdat ik eigenlijk nog een beginner ben .

    Ik heb sinds begin november 2011 twee koppels zebravinken. Wat ik totaal niet zag aankomen was het uitvliegen van 5 jongen. Ik heb namelijk 3 open nestkastjes maar ook 3 gesloten. Het is winter en ik heb ze net. Ik weet dat ze graag doorgaan maar had dit niet zo snel al verwacht. Ik weet nu niet zo goed wat te doen. Ik wil ze uiteraard niet houden om inteelt te voorkomen MAAR;

    - wanneer kan ik ze weghalen bij de ouders
    - waar laat ik ze dan (ze zitten vanaf het begin buiten)
    - zet ik ze binnen in een kooi en vindt dan een nieuw onderkomen
    - is het beter als ik het gebruikte nestkastje ruim
    - moet ik alle kastjes weghalen (vindt ik moeilijk vanwege het schuilen)
    - het ander koppeltje zit ook in een gesloten kastje en nu

    Sorry voor alle vragen maar ik wil het graag goed doen. Ik zie wel dat de ouders de jongen nog voeden. Ik zie ook leeftijdsverschil tussen de jonge vinkjes. Sinds gister vliegen ze allemaal zelfstandig weer naar het nest. Dit is zo snel gegaan dat ik mezelf niet goed heb kunnen voorbereiden. Het gaat overigens wel super met ze. Alvast bedankt,

  • #2
    De Jongen worden nog 2 a 3 weken gevoerd door ouders na het uitvliegen.
    Die tijd mag je ze zeker niet weghalen bij ouders.

    Je moet geen bang hebben dat ze direkt gaan verderkweken want zo snel zijn ze niet broedrijp.(bij mij het allervroegste was na een 6 a 7 maanden)

    Als ze volledig uitgeruit zijn en hun volwassenenkleed heebben kan je ze uitvangen en verkopen.

    Dit wisselen van jeugdkleed naar volwassenenkleed duurt zo'n 2 a 3 maanden, maar kan nu met niet zo zonnige en koudere weer wel langer duren.

    Het gebruikte kastje moet schoon gemaakt worden.

    Als je echt niet wil verder kweken is het misschien best van alle kastjes weg te halen.
    Hier bij mij hebben ze ook geen kastje in rustseizoen en slapen dan gewoon op tak.

    Greetz Leffe

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Lavender
      Hallo,

      Ik ben een nieuw lid en heb een boel vragen omdat ik eigenlijk nog een beginner ben .

      Ik heb sinds begin november 2011 twee koppels zebravinken. Wat ik totaal niet zag aankomen was het uitvliegen van 5 jongen. Ik heb namelijk 3 open nestkastjes maar ook 3 gesloten. Het is winter en ik heb ze net. Ik weet dat ze graag doorgaan maar had dit niet zo snel al verwacht. Ik weet nu niet zo goed wat te doen. Ik wil ze uiteraard niet houden om inteelt te voorkomen MAAR;

      - wanneer kan ik ze weghalen bij de ouders
      - waar laat ik ze dan (ze zitten vanaf het begin buiten)
      - zet ik ze binnen in een kooi en vindt dan een nieuw onderkomen
      - is het beter als ik het gebruikte nestkastje ruim
      - moet ik alle kastjes weghalen (vindt ik moeilijk vanwege het schuilen)
      - het ander koppeltje zit ook in een gesloten kastje en nu

      Sorry voor alle vragen maar ik wil het graag goed doen. Ik zie wel dat de ouders de jongen nog voeden. Ik zie ook leeftijdsverschil tussen de jonge vinkjes. Sinds gister vliegen ze allemaal zelfstandig weer naar het nest. Dit is zo snel gegaan dat ik mezelf niet goed heb kunnen voorbereiden. Het gaat overigens wel super met ze. Alvast bedankt,
      als de vogels hun bek begint te verkleuren kunnen ze meestal zelf eten tusse de 2 en 3 de week na het uitvliegen!!

      als je niet van plan bent ze te houden kun je ze naar een handelaar brengen! of misschien een vriend er plezier mee doen
      je kan ze gerust bij de ouders laten zitten tot je weet waar ze naartoe gaan! alleen als de pop trug eikes heeft gaan ze wel achter de jongen aan jagen

      ik zou de nestkastjes er wel uit nemen want als ze blijven tog doorgaan met kweken! en als je niet extra verwarmd en het vriest kunnen u popen sneuvelen!

      best is de popen appart zetten van de mannekes in de winter zo kunnen ze ook op rust komen

      mvg bart

      Opmerking


      • #4
        Bedankt Leffe en Bart voor jullie reaktie.

        Dat de vinkjes jongen krijgen vindt ik op zich wel leuk. Misschien moet ik het beperken tot het voorjaar en de zomer. Ik moet gewoon nog even vertrouwen krijgen in mezelf en leren hoe ik overal mee om moet gaan en goed te handelen. Ik vind de gezondheid van de vogels het belangrijkste. Ik heb me goed voorbereid op de verzorging van de vogels maar had niet verwacht al zo snel met jonge vogeltjes te maken te krijgen. Jullie hebben mij in ieder geval al weer een beetje op weg geholpen. Ik heb besloten om alle open nestkastjes weg te halen en de dichte helemaal af te sluiten. Zo hebben ze in ieder geval wel meerdere plekken om te zitten. Mochten ze dan op de grond verdergaan ofzo dan haal ik de eitjes, voorlopig, gewoon weg. Mocht je belang hebben bij de jonge vinkjes Bart dan hoor ik het wel. groet,

        Monique

        Opmerking


        • #5
          ik dacht dat het andere koppeltje ook in een blok zat
          misschien hebben die ook jongen of eitjes die bijna uitkomen

          Opmerking


          • #6
            Mocht het zo zijn dat het andere koppeltje eitjes of zelfs al jongen hebben dan laat ik dat uiteraard met rust. Dan heb ik gewoon geluk gehad denk ik. Zeker omdat ik de vinkjes nog niet zo lang heb. Zij hebben ook in een gesloten nestkast gebouwd. Ik kijk dat eerst even na. De rest haal ik dan weg en sluit ik af.

            Opmerking


            • #7
              Hey

              het zijn leuke vogeltjes ik heb er nu rond de 60 zitten
              en kan ze nog altijd uit elkaar houden!!het is een leuke hobby
              en nieuwe kleurkes kweken is ook zo plezant

              het zijn gemakkelijke vogeltjes maar de poppen hebben op tijd rust nodig of ze leggen hun dood
              zeker in de winter kan het gevaarlijk zijn

              mvg bart

              Opmerking

              Working...
              X