Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kuif?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kuif?

    Hoi,

    1 van mijn parkietjes heeft veren op de kop heel vreemd zitten.

    Zou dit duiden op een kuifgrasparkiet, of zitten de veren gewoon verkeerd?

    mvg
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Ik vind het wat moeilijk om het van deze foto te beoordelen, maar het zou best kunnen. Heb je de vogel zelf gefokt?
    In dat geval zou een van de ouders ook een kuifje hebben.

    gr
    Hans
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      het is inderdaad niet al te duidelijke foto.

      zal vanavond nog eens een andere foto maken.

      De ouders hebben geen kuif, de andere jongen (heb er in totaal al een stuk of 15 uit dit koppel) hebben geen kuif, maar deze had zo apart rossig haar dat ik begon te twijfelen aan het beestje.

      Opmerking


      • #4
        Het kan zijn dat de 1 van de voorouders een kuif had en dat die gekruisd is met 1 zonder kruis, dan kan er wel eens eentje met een kuif tussen zitten
        zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

        Opmerking


        • #5
          nee Jeffrey dat kan niet aangezien kuif dominant vererft.

          Opmerking


          • #6
            Ah ok, ik dacht met kleur gaat dit dus met de kuif ook maar dan heb ik het mis
            zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

            Opmerking


            • #7
              oke, geen kuif dus als ik het goed begrijp...

              Hoe zijn de kuifparkietjes dan eigelijk ontstaan?

              Blijf het vreemd vinden dat deze zo'n rare ververing op de kop heeft zitten, het lijk wel een indiaan.

              Opmerking


              • #8
                Ook bij kleur hangt het af of deze dominant of recessief vererft, maar we gaan nu wel erg off-topic. Als je meer wilt weten stuur me even een berichtje dan zal ik het duidelijker uit proberen te leggen. De kuiffactor vererft trouwens onvolledig dominant dus je hebt vogels met de kuiffactor die dit niet tonen, maar dan zouden er meer jongen moeten zijn van dit koppel die deze eigenschap vertonen.

                Opmerking


                • #9
                  Als ik me niet vergis bekom je het beste resultaat kuif x kuifbroed (dus jongen uit kuif x normaal).

                  mvg

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Daniel
                    Ook bij kleur hangt het af of deze dominant of recessief vererft, maar we gaan nu wel erg off-topic. Als je meer wilt weten stuur me even een berichtje dan zal ik het duidelijker uit proberen te leggen. De kuiffactor vererft trouwens onvolledig dominant dus je hebt vogels met de kuiffactor die dit niet tonen, maar dan zouden er meer jongen moeten zijn van dit koppel die deze eigenschap vertonen.
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi uiltje

                      Het ziet er inderdaad uit dat deze vogel een klein puntkuifje heeft. Vaak zie je bij de jongen al de kuif ontstaan, doordat de stekels niet in een mooi patroontje staan, maar soms de andere kant op.

                      Ik ben sinds kort begonnen met het kweken van kuifgrasparkieten, maar ik heb niet zoveel verstand van hoe het precies vererfd. (dominant of niet)

                      Volgens mij vererfd het niet dominant maar moet het beestje de kuiffactor van beide ouders krijgen. Daarom zit er in een nest niet alleen maar kuifen als je een kuifouder hebt.

                      Je zet geen 2 kuif parkieten tegen elkaar, omdat dan de lethaalfactor gaat werken. Maar je kiest inderdaad voor kuif x broedkuif.

                      Een broedkuif is een vogel geboren uit een kuifouder en een niet kuif en vertoond geen uiterlijke kuif.

                      groetjes Marjolein
                      Groetjes Marjolein
                      mijn site (in aanbouw) http://www.onzevoliere.nl
                      mijn weblog http://onzevoliere.blogspot.com

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik zal er vanavond eens voor gaan zitten

                        Opmerking


                        • #13
                          De kuiffactor vererft onvolledig dominant:

                          Hierbij wat links:





                          mvg, laurent
                          Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

                          http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

                          Opmerking


                          • #14
                            belofte maakt schuld.

                            De kuiffactor bij grasparkieten is incompleet dominant. Daarnaast bevindt deze mutatie zich op een ander gen dan de geslachtschromosen en wordt in de notatie aangegeven met CR/CR (dit is de notatie voor een grasparkiet waarbij de mutatie aanwezig is op beide chromosomen van het chromosomen paar voor een grasparkieten waarbij de mutatie niet aanwezig is wordt CR+/CR+ geschreven).

                            Bij een "normale" dominante mutatie is er sprake van een zekere evenredigheid een enkel factorige vogel (heterozygoot) laat de mutatie maar half zo goed zien als een dubbelfactorige (homozygoot) vogel. Een goed voorbeeld hiervan is de donkerfactor bij veel parkieten soorten.

                            Bij incompleet dominant is er wel degelijk een duidelijk verschil tussen enkel factorige (heterozygoot) en dubbel factorige (homozygoot) vogels maar dit is niet evenredig en bij enkelfactorige vogels is de uitkomst redelijk divers wat bij de gekuifde grasparkieten varieert van gladkoppen die dus wel degelijk de eigenschap voor kuif in zich dragen tot en met vogels met een halfrozet of een puntkuif. De reden voor deze diversiteit ligt aan hoeverre het "gezonde" chromosoom (het chromosoom waar zich de eigenschap voor kuif zich niet bevindt) het effect van de mutatie teniet kan doen. Dus in hoeverre dit gezonde gen de taken kan overnemen en de werking van het beschadigde (kuif) gen kan beperken.

                            Bij dubbelfactorige parkieten is er geen gezond gen aanwezig en wordt de werking van de mutatie volledig zichtbaar.
                            Nu veroorzaakt de mutatie behalve de door ons gewenste kuif ook een volumetoename van de hersenen (dit is ook de voornaamste oorzaak dat een deel van de vogels in het ei sterft, simpelweg omdat de hersentoename te groot is en er hierdoor hersenbloedingen ontstaan)

                            Ik hoop dat alles wat helder is. In principe is de kuif een normale mutatie net als de vele kleurmutaties alleen heeft deze mutatie ook fysieke bijwerkingen waardoor deze lethaal kan zijn voor de grasparkieten.

                            Opmerking


                            • #15
                              Na voor mezelf alles op een rij gezet te hebben zat ik met de volgende vraag.
                              Aangezien de kuiffactor bij grasparkieten ook bij effecten heeft die gezondheid van de grasparkiet aantasten hoort deze mutatie dan wel thuis in het vraagprogramma van de NBVV of is het voor het welzijn van onze vogels beter om deze mutatie "uit te laten sterven". Voor mezelf denk ik dat dit inderdaad het beste is maar ik ben benieuwd wat anderen hiervan denken.

                              Opmerking

                              Working...
                              X