Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweek

    Heb nu voor het 2de jaar een voliere met cubavinken,mozambique sijsjes en barmsijsjes. Alles gaat goed zover, het verdraagt elkaar goed.

    Vanaf wanneer begint de kweek in een buitenvoliere???
    Wat kan ik het beste aanbieden voor nestmateriaal???
    Heeft iemand een goed idee hoe dit nestmateriaal aan te bieden????

  • #2
    Hallo,

    Hoe groot is je voliere? en is die beplant?
    Als de vogels broedrijp worden, met name twee soorten die jij hebt, kunnen ze wel eens agressief worden. Ik zou dit goed in de gaten houden. Dit hangt ook wel en beetje van de ruimte af die ze hebben.

    Ik kweek ook in een buitenvoliere. Ik plaats de nestkastjes in april in de voliere. Daarvoor pas ik het voer aan. Ik geef ze steeds meer en vaker. Eivoer, kiemzaad, verse groenten en fruit, grassen en zaden uit de natuur. Ik geef dan ook vaker badwater en begin met levend voer. Hiermee probeer ik de rijkere seizoenen na te bootsen zodat de vogels broedrijp geraken. Dit lukt voor een aantal wel, alleen mijn tijgervinken waren er niet vatbaar voor. Die bleven hun biologische klok volgen en hebben net weer een nestje met twee eitjes gehad. Geen jongen jammer genoeg, te koud.

    Ik snoei in maart altijd mijn siergras en dit gebruik ik als basis, dit doe ik in een aantal diepe nestkasten erin als vulling. Voor de rest geef ik veel cocosvezel, dierenhaar, gedroogd gras, katoen en sisal. Cocos vezel wordt hier het meest gebruikt.

    Ik hang dit zelf tussen de takken en heb een tweetal bakjes aan het gaas hangen waar ik wat in kan proppen. Het is een genot om te zien hoe de vogels hiermee bezig zijn en af en aan vliegen met nestelmateriaal. Ik geef ook veel. Zo probeer ik te voorkomen dat ze elkanders nesten leeghalen voor nestelmateriaal.

    Gr Kornelis

    Opmerking


    • #3
      Ik zou inderdaad vooral de cubavinken scherp in de gaten houden, die vallen vaak alles wat geel heeft aan als ze broedrijp worden.

      Eventueel kun je met wat plankjes en/of beplanting wat schuilplaatsen maken.

      Veel plezier!
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor het snelle antwoord.

        Mijn voliere is ruim beplant en is 3x1x2 meter groot met een binnenhok.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking

          Working...
          X