Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn japanse nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #61
    Ik voer op dit moment ontdooide vlierbessen, verse kiwi, verse druiven, compleet universeel, tropen-eivoer met gekookt ei, pinkies, meelwormen (levend), buffalo (levend), wasmotlarven (levend) en rupsen (levend). De voederdieren eten meelwormenvoer van aves en fruit met wortel en ik bepoeder ze ook met insecten-strooipoeder. Volgens mij zit ik nu wel goed met hun dieet. Ik heb het in 6 weken opgevoerd tot dit. Ik zie dat de wilde insecteneters nu ook beginnen hier en de kwikstaarten zijn ook net aan hun nest begonnen.

    Mijn voliere grenst open aan een meer en als het waait of regent is dat nogal bruut voor de vogels op z'n zachts gezegd

    Opmerking


    • #62
      Denk ook aan het aanbieden van verschillende soorten nestmaterialen daar ligt soms net de clou voor een succes.

      Greetzzz

      Opmerking


      • #63
        Vandaag zijn de eerste 2 japanse nachtegalen uitgekomen. De man zit apart in de aangrenzende voliere en houd alles nauwlettend in de gaten . De pop heeft vandaag voorbeeldig gevoerd van de aangeboden diepvriespinkies , en de levende buffalowwormen. ( beide bepoederd) .
        Interessant detail: Ik was vandaag aan het spitten in de tuin, en de merels welke een nest in de tuin hebben zaten op nog geen meter van mij de wormen e.d. welke vrij komen te liggen tijdens het spitten , op te pikken, en het ging met snavels vol tegelijk naar hun jongen toe. Op gegeven moment had ik plm. 13 engerlingen, of emelten ???? te pakken , welke boven kwamen tijdens het spitten , deze wormen!!! heb ik in een bakje gedaan en aan de japanse nachtegaal pop aangeboden. Binnen een half uur was alles verdwenen, en ik denk dat dit een koningsmaaltijd was voor de jonge jappen.

        Opmerking


        • #64
          Hoi Gerrit. Welk moment heb jij de man apart gezet? Ik heb ze inmiddels zover dat ze gewend zijn tussen 2 vluchten heen en weer te vliegen en ik kan ze apart maar in het zicht opsluiten. Dat omdat de man vorig jaar verdacht werd van eierpikken. Ik had een compleet nest maar nooit een ei gezien. Dit jaar is de pop veel sneller bezig en de pop is van september 2008 dus het is wel logisch dat ze vorig jaar nog niks deed. Maar het kan ook zijn dat de eieren dus door de man opgevreten werden. Vandaar dat ik de optie scheiden open wil houden.

          Ik heb een webcam op het nest gezet dus ik kan van 20 cm afstand meekijken en in de gaten houden of er een ei is en wat daar mee gebeurd.

          Opmerking


          • #65

            Opmerking


            • #66
              Hoi Marx,

              Als je een webcam hebt, dan is jou vraag wat betrefd het wel of niet opeten van de eieren snel gevonden.

              Als ik jou was zou ik de man apart zetten. ( hij moet de pop wel kunnen zien)
              Gewoon observeren en goed nadenken wat je doet, want de man moet natuurlijk wel zijn kunstje verrichten bij de pop.Dus elke dag de man er en poosje bij laten, en tegelijkertijd elke dag controleren of er al eieren zijn. Eieren worden meestal s,morgens vroeg gelegd. ( dus dan moet de man er niet bij zijn)

              Opmerking


              • #67
                Weer een update:
                de nachtegalen hebben in maart een mooi nest gemaakt, maar ik heb geen eieren gezien...
                In de maanden daarna viel alles weer stil: niets dat deed veronderstellen dat er dit jaar van een nest sprake zou zijn. De vogels zitten wel altijd mooi samen en het mannetje vliegt af en toe wel met wat vezel in de snavel rond, maar dat was het dan ook.
                Na 2 jaar proberen en wetende dat de pop een 'oude' importpop is die ook bij de vorige eigenaar nooit eieren heeft gelegd, besloot ik maar om een nieuwe pop aan te schaffen. Deze keer moest het een geringde pop zijn! Dan kan ik volgend jaar proberen met een koppel waarvan beide dieren geringde nakweek zijn.
                Begin deze week afgesproken om gisteren (vrijdag) een pop te gaan ophalen bij een andere liefhebber.
                En je raadt het al: begint mijn koppel woensdag niet met het bouwen van een nest in de bamboestruik. Alsof ze het doorhadden dat ik een nieuw popje ging halen...
                Ik heb het popje toch maar gehaald, maar wel apart gezet. Ze kunnen elkaar niet zien, maar wel horen. Ben benieuwd wat dit verder zal geven...

                Opmerking


                • #68

                  Opmerking


                  • #69

                    Opmerking


                    • #70
                      Nog even terugkomen op de snavelkleur waarover het hier enkele maanden geleden ging: nu ziet de snavel er dus echt volledig rood uit. Zelfs geen klein zwart topje meer aan het uiteinde wat er tot de eerste helft van juli wel nog altijd was.

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door secundo

                        Nog even terugkomen op de snavelkleur waarover het hier enkele maanden geleden ging: nu ziet de snavel er dus echt volledig rood uit. Zelfs geen klein zwart topje meer aan het uiteinde wat er tot de eerste helft van juli wel nog altijd was.
                        lekker ruime voliere secundo

                        maar nu gaat het dus goed omdat snavel volledig rood is , nu zijn ze er wel klaar voor ?

                        humm dan is deze zeker op een dag of 20 al broedrijp en er klaar voor is :



                        ik denk dat voedsel en voedsel omzetting de kleur van de snavel bepaald en daaruit op volgend dan de relatie door vele mensen gelegd word van geheel rode snavel en ze zijn broedrijp/ er wel klaar voor.
                        ik denk dat dit gewoon een samnegang van omstandigheden is want in deze tijd ( broedtijd) word er meer insekten ( of eigenlijk dierlijke eiwitten etc.) gegeven en eventueel door vogels zelf meer worden gevangen.
                        het weer ( aantal licht uren) zal er ook wel wat mee te maken hebben.
                        zomaar een overdenking of mening die ik ventileer.


                        mvg

                        Opmerking


                        • #72

                          Opmerking


                          • #73
                            Hallo WK,
                            precies omdat ik in het topic 'zomaar een mooie foto' je foto al had gezien en je er ook daar bijschreef dat het jong dus al broedrijp moet zijn, kwam ik nog even op dit onderwerp terug.
                            Ik ben het volledig met je eens dat de snavelkleur waarschijnlijk een combinatie zal zijn van seizoen, weer voeding, ...
                            Maar dan blijft het denk ik toch wel een indicatie dat ze er aan toe zijn.

                            Ook nog even: de snavel van jouw jonge nachtegaal is eerder oranje, van mijn nachtegalen echt donkerrood.

                            Opmerking


                            • #74
                              mijn oudersnavels zijn even oranjerood als die van het jong.

                              snaveldiepte kleur is denk ik (onder)soort bepaald, net zoals de rest van het lichaam (verenpak kleur intensiteit) wat er anders uitziet bij de diverse "ondersoorten" van de japjes.

                              snavelkleur zie ik hetzelfde als het broedkleed ( lees zomerkleed) wat ze krijgen.
                              voor mij : geeft mij geen garantie dat ze het daadwerkelijk ook gaan doen/volbrengen etc.
                              het is voor mij dan nog meer een indicatie dat ze gezond zijn,meer niet.

                              het zelfde geldt voor de "opmerking"die verteld word over de witte streepjes op de bovenkant staart , pop zou die niet hebben en man wel , en dit dan zeker bij de jongen, tja dan heb ik een jonge ek 2010 pop ( die dan ook erg op haar moeder lijkt want die heeft ook de witte steepjes en ja "iets" minder van intensief als bij de man ) voor iemand vastgehouden met mannelijke kenmerken denk ik dan maar.

                              ik weet 1 ding niet alles geloven wat men hier en daar verteld.

                              maargoed , ik hoop dat je succes heb met je japjes.
                              mvg

                              Opmerking


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                                voor mij : geeft mij geen garantie dat ze het daadwerkelijk ook gaan doen/volbrengen etc.

                                Opmerking

                                Working...
                                X