Mededeling

Collapse
No announcement yet.

even voorstellen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • even voorstellen

    Hallo,

    Ik ben Nelleke, 51 jaar oud en aangestoken door het kanarie virus....
    Mijn schoonmoeder was het luide geschal van haar rode kanarie zat en ik zag het beestje wel zitten.
    Op mijn scootmobiel met het kooitje tussen mijn benen naar huis gereden.
    Het beestje zong zelfs onderweg die genoot van het warme zonnetje al had ik deels een handdoek erom heen.
    Om een lang verhaal kort te maken...binnen 1 maand had ik een kamervoliere van 1 meter hoog bij 60cm x 60 cm...in de huiskamer staan gevuld met 10 kanaries....en nu nog een maand later...
    Verhuizing naar een zelfgebouwde voliere in leegstaande slaapkamer van 3 x 1 x 1.50 cm diep....
    Gisteren een daglicht lamp geplaatst en...genieten maar!!!
    Er zitten nu maar 10 kanaries in met vele kleuren waarvan 4 mannen en 6 poppen die er letterlijk in verdrinken!!
    Ik voer nu het aantal daglichturen dagelijks op tot 15 uur en hoop dat ze broeds gaan worden. Ik heb ook een aantal broedkooien op de kop getikt die ook op de slaapkamer staan.

    Ik heb er echt heel veel plezier in....ik heb eindelijk een hobby na jaren voor de kinderen gezorgd te hebben!
    Ik ben afgekeurd voor het werk wegens een stofwisselingsziekte en was behoorlijk depri....nu zie ik letterlijk het zonnetje weer branden met die flierefluiters!
    Ik haal hier alle nodige informatie vandaan...echt een geweldige site en geniet van alle adviezen en de gezelligheid die hier gegeven wordt!

    hartelijke groeten!
    Nelleke

  • #2
    Welkom
    Inderdaag heel handig forum
    www.flickr.com/photos/daniellewanders/

    Opmerking


    • #3
      welkom op het forum
      vogels houden is een hele mooie hobby, geniet er maar goed van

      Opmerking


      • #4
        Kijk, dat is nog eens een positieve binnenkomer, leuk! Welkom op het forum en veel (leer)plezier.

        Wat bedoel je met "ze verdrinken hierin" als ik vragen mag?
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Mag ik even?

          Op de eerste plaats hartelijk welkom op dit forum.

          Natuurlijk moet ik als kanarieliefhebber even ingrijpen... Op dit moment draaien we de klok terug voor de kanaries. Dus langzaam aan naar 10 uur effectief licht, tot einde december (bijvoorbeeld). Vanaf de eerste week januari kan je dan iedere week 1 uurtje licht bijdraaien. Op die manier kan je dan ongeveer half februari de vogels gaan koppelen en geloof me, dat is vroeg genoeg. Voor wat extra kanariepietjesbroedinformatie kan je ook eens hier kijken;



          Weet wel dat je nu nog terug kunt. Als je eenmaal vogels hebt gekweekt kom je nooit meer van het vogeltjesvirus af.

          Groet,

          Rob.

          Opmerking


          • #6
            dat is idd een positieve binnenkomster Ton!

            veel plezier met je pietjes, en veel succes en geluk ermee.

            ps: RobK, waarom zou je terug willen??
            Groet'n uut Drenthe

            Opmerking


            • #7
              "verdrinken"..

              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Kijk, dat is nog eens een positieve binnenkomer, leuk! Welkom op het forum en veel (leer)plezier.

              Wat bedoel je met "ze verdrinken hierin" als ik vragen mag?
              hahaha....het zijn er nog maar 10 en in zo een grote ruimte waarin ze nu
              leven, zie je ze bijna niet meer terug!
              Heb er helaas vanmorgen eentje apart gezet die ademhalingsproblemen heeft...die had hij al eerder gehad en antibiotica gehad waar hij van op geknapt was...
              Ik hoop dat hij er dit keer ook weer van op knapt want vorige keer waren er twee aan dood gegaan....vermoedelijk het duivenvirus....
              Met de rest gaat het prima!

              hartelijke groeten, Nelleke

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door RobK
                Op de eerste plaats hartelijk welkom op dit forum.

                Natuurlijk moet ik als kanarieliefhebber even ingrijpen... Op dit moment draaien we de klok terug voor de kanaries. Dus langzaam aan naar 10 uur effectief licht, tot einde december (bijvoorbeeld). Vanaf de eerste week januari kan je dan iedere week 1 uurtje licht bijdraaien. Op die manier kan je dan ongeveer half februari de vogels gaan koppelen en geloof me, dat is vroeg genoeg. Voor wat extra kanariepietjesbroedinformatie kan je ook eens hier kijken;



                Weet wel dat je nu nog terug kunt. Als je eenmaal vogels hebt gekweekt kom je nooit meer van het vogeltjesvirus af.



                Groet,

                Rob.
                Dank je wel voor je advies!
                Ik had begrepen van kenners dat je in januari al kon beginnen met kweken....
                En ja...ik ben wat ongeduldig....ik kan bijna niet wachten om de eerste jongen te zien opgroeien....vindt het zooo vreselijk leuk en spannend!
                Ze zijn in uitstekende conditie momenteel op eentje na...en eentje is er broeds..!???
                Ik voer het licht een kwartiertje per week op...dan kom ik inderdaad in de buurt van half februari...

                groetjes Nelleke

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kevin
                  welkom op het forum
                  vogels houden is een hele mooie hobby, geniet er maar goed van
                  Ik geniet er alleen niet van....het lijkt wel een verslaving....kan er uren naar kijken...
                  De eerste dag dat ze in de grote voliere zaten, heb ik de badjes aan de kant gegooid en een grote schaal met water in gezet...
                  In een mum van tijd zaten er vijf kanaries tegelijk in te spatteren dat het een lieve lust was...
                  Elke dag ga ik minstens een uurtje erbij zitten om ze te observeren en te genieten hoe ze het naar hun zin hebben...en elk vogeltje heeft zijn eigen karaktertje...
                  Ik heb vier gloster kanaries waarvan er twee een kuifje hebben.
                  Een kuifkopje bleek weinig te zien en vloog overal tegenaan toen hij in de voliere kwam...er bleek haartjes in zijn oogje geplakt te zitten waaraan de vorige eigenaar geen aandacht had geschonken met alle gevolgen vandien.
                  Ik heb het schoongemaakt en het oogje is weer open en zijn kuifje zo geknipt dat het niet meer voor zijn oogjes hing...het gaat nu een stuk beter met hem maar het zicht is minimaal in zijn oogje. Ik heb speciaal een trapje gemaakt zodat hij langs de zijkant naar boven kan huppelen en dat doet hij ook.
                  Erg grappig te zien hoe hij zijn gevoel en intuitie optimaal gebruikt om toch
                  overal te komen zonder ergens tegenaan te vliegen.
                  Hij zingt prachtig trouwens...merelachtig!
                  Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de voliere...

                  xxx Nelleke

                  Opmerking


                  • #10
                    wlkm

                    Welkom su7
                    m.v.g jan

                    onder typ fouten voor behouden !

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door neeltje
                      Ik geniet er alleen niet van....het lijkt wel een verslaving....kan er uren naar kijken...
                      De eerste dag dat ze in de grote voliere zaten, heb ik de badjes aan de kant gegooid en een grote schaal met water in gezet...
                      In een mum van tijd zaten er vijf kanaries tegelijk in te spatteren dat het een lieve lust was...
                      Elke dag ga ik minstens een uurtje erbij zitten om ze te observeren en te genieten hoe ze het naar hun zin hebben...en elk vogeltje heeft zijn eigen karaktertje...
                      Ik heb vier gloster kanaries waarvan er twee een kuifje hebben.
                      Een kuifkopje bleek weinig te zien en vloog overal tegenaan toen hij in de voliere kwam...er bleek haartjes in zijn oogje geplakt te zitten waaraan de vorige eigenaar geen aandacht had geschonken met alle gevolgen vandien.
                      Ik heb het schoongemaakt en het oogje is weer open en zijn kuifje zo geknipt dat het niet meer voor zijn oogjes hing...het gaat nu een stuk beter met hem maar het zicht is minimaal in zijn oogje. Ik heb speciaal een trapje gemaakt zodat hij langs de zijkant naar boven kan huppelen en dat doet hij ook.
                      Erg grappig te zien hoe hij zijn gevoel en intuitie optimaal gebruikt om toch
                      overal te komen zonder ergens tegenaan te vliegen.
                      Hij zingt prachtig trouwens...merelachtig!
                      Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de voliere...

                      xxx Nelleke
                      De gloster links bovenaan de foto, is de kanarie die ik "geknipt"heb zodat hij weer wat kon zien...ook kijkt hij weer met beide oogjes.
                      Op de tweede foto neemt hij een uitgebreid badje....de rest moeten op hun beurt wachten....
                      de foto's staan er vanaf heden....geplaatst op dinsdag 6 oktober 2009
                      Bijgevoegde Bestanden

                      Opmerking


                      • #12
                        Kanariepietjes

                        Hallo,
                        Welkom Nelleke je hebt inderdaad een mooie hobby vogels er is niets mooier.Kanaries kunnen s,ochtens het hoogste lied fluiten hoe doe je dat als je nog op bed ligt.oordoppen in of deur dichthouden.Ik heb zelf 1 koppeltje forpusjes op een slaapkamer maar ik hoor ze wel als het licht wordt maar die maken niet zoveel geluid ik vindt het ook niet erg want als ik tegen ze praat worden ze stil ik vindt dat grappig.Maar ik heb wel een vraag morgen krijg ik verlichting in mijn nieuwe kooi maar hoelang moet het daglicht aan en hoe lang moet een andere lamp aan om te dimmen.mvg Janita.Ik zie het al je kunt bij jouw wel een huisdier zijn dan krijg je het goed.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door janita
                          Hallo,
                          Welkom Nelleke je hebt inderdaad een mooie hobby vogels er is niets mooier.Kanaries kunnen s,ochtens het hoogste lied fluiten hoe doe je dat als je nog op bed ligt.oordoppen in of deur dichthouden.Ik heb zelf 1 koppeltje forpusjes op een slaapkamer maar ik hoor ze wel als het licht wordt maar die maken niet zoveel geluid ik vindt het ook niet erg want als ik tegen ze praat worden ze stil ik vindt dat grappig.Maar ik heb wel een vraag morgen krijg ik verlichting in mijn nieuwe kooi maar hoelang moet het daglicht aan en hoe lang moet een andere lamp aan om te dimmen.mvg Janita.Ik zie het al je kunt bij jouw wel een huisdier zijn dan krijg je het goed.
                          Oordoppen heb ik niet nodig, hahaha....Voor de duidelijkheid...ik slaap niet bij mijn vogeltjes op die slaapkamer...
                          Ik heb een slaapkamer over die ik voor ze ingericht heb en zelf slaap ik een etage hoger.
                          Ik heb een klok die zorgt dat het licht automatisch aangaat om half acht in de morgen....s'avonds om half negen gaat hij vanzelf weer uit en ik zorg dat er dan al vast een klein lampje aanstaat zodat ze niet helemaal in het donker komen te zitten.
                          Om ongeveer acht uur in de avond hebben ze zelf al een plekje op gezocht om te slapen en zitten dus al een beetje te suffen voordat de klok het licht uitschakeld. Die heb ik bij Praxis gekocht en daar kan je de stekker indoen van de lamp die je wilt gebruiken.
                          Ze zitten nu op elf uur daglicht. Ik zelf verleng het daglicht door elke week het licht met een kwartiertje te verlengen...dit verdeel ik over de ochtend en de avond...
                          Zo ongeveer half februari zitten ze dan op vijftien uur licht en volgens hun bioritme zullen ze de lente in hun koppie krijgen en broeds worden.
                          Dan wordt het tijd om de popjes apart te zetten in een broedkooi en wachten tot ze een nestje heeft klaargemaakt. Wanneer dat nestje klaar is, dan wordt het tijd om het mannetje erbij te zetten die ze dan meestal wel zal accepteren. Ik heb al het advies van het forum afgehaald want ik ben zelf nog een leek en heb nog niets uitgeprobeerd. Het wordt mijn eerste keer om te zien of dit werkelijk allemaal zo gaat.
                          Ik heb wel gelezen dat je het beste een tl licht kan gebruiken...ik heb dat dus niet helemaal juist gedaan en een spaarlamp met daglicht gebruikt...van 26 watt . dit komt overeen met 100 watt licht. Toch de vogels vinden dat licht heerlijk en ze doen het er heel goed op.
                          Dus gewoon een klein lampje aan voordat je het grote licht gaat uit doen...
                          Je kan ook kleine daglichtlampjes van minder watt gebruiken om de schemering te imiteren...

                          Leuk dat de vogels naar je stem luisteren, trouwens!

                          Veel plezier met je licht en je vogels!

                          liefs, Nelleke

                          Opmerking


                          • #14
                            daglicht

                            Dus ik kan vandaag beginnen met 11 uur daglicht en dat s,ochtens en s,avonds verlengen met een kwartier.en dan zet ik de dimmer op een half uur,dan hebben ze tijd genoeg.In mijn voliere slaat de tl om 17.30 aan en gaat uit om 20.30 en dan brand een nacht lampje.ik moet mijn vogels nu wel naar binnen loodsen met een staafje door het gaas ze gaan dan allemaal naar binnen maar als het kan proberen de putters wel buiten te blijven vindt ik op zicht niet erg maar ik wil dat mijn andere vogels binnen zitten veilig en warm want straks gaat de vorstbegrenzer er weer in.Andere vogels zijn zebra binsen bichanow helena,s goulds kanarie spitsstaartamadine japansemeeuwtjes.Dat naar binnen loodsen doen we een kleine week en dan hebben ze het door een heel mooi gezicht slaat de tl aan vliegen ze allemaal achter elkaar naar binnen door een piepklein gaatje zitten ze binnen en het wordt een koude nacht dan gaat dat kleine gaatje dicht doormiddel van een klein katrolletje ik trek aan een koordje buiten de ren en dan zakt die mooi naar beneden s,ochtens trek je weer aan dat koordje en hij gaat weer open hoeft je niet in de voliere.mvg Janita

                            Opmerking


                            • #15
                              mijn informatie blijkt NIET JUIST JANITA

                              Oorspronkelijk geplaatst door janita
                              Dus ik kan vandaag beginnen met 11 uur daglicht en dat s,ochtens en s,avonds verlengen met een kwartier.en dan zet ik de dimmer op een half uur,dan hebben ze tijd genoeg.In mijn voliere slaat de tl om 17.30 aan en gaat uit om 20.30 en dan brand een nacht lampje.ik moet mijn vogels nu wel naar binnen loodsen met een staafje door het gaas ze gaan dan allemaal naar binnen maar als het kan proberen de putters wel buiten te blijven vindt ik op zicht niet erg maar ik wil dat mijn andere vogels binnen zitten veilig en warm want straks gaat de vorstbegrenzer er weer in.Andere vogels zijn zebra binsen bichanow helena,s goulds kanarie spitsstaartamadine japansemeeuwtjes.Dat naar binnen loodsen doen we een kleine week en dan hebben ze het door een heel mooi gezicht slaat de tl aan vliegen ze allemaal achter elkaar naar binnen door een piepklein gaatje zitten ze binnen en het wordt een koude nacht dan gaat dat kleine gaatje dicht doormiddel van een klein katrolletje ik trek aan een koordje buiten de ren en dan zakt die mooi naar beneden s,ochtens trek je weer aan dat koordje en hij gaat weer open hoeft je niet in de voliere.mvg Janita

                              Er zijn hier echte vogelkenners op het forum die jou het beste kunnen informeren en ik deed het zoals mijn buurman mij dit heeft verteld die er kennis van leek te hebben....maar die houdt zich bezig met duiven.
                              Ik ben net op de vingers getikt dat ik fout bezig ben en de vogels 10 uur rust nodig hebben tot eind december!
                              Bovendien kan ik niet rekenen, hahaha, ik zat op 13 uur daglicht ipv 11 uur! Dus terug naar 10 uur nu!
                              Ik was eigenwijs door naar de buurman te luisteren en niet naar de vogelkenners hier.
                              Ik zet mijn timer dus voorlopig stil en ga af op wat Rob van dit forum zegt.

                              Laat je voor de zekerheid nog door iemand anders informeren daar ik alleen voor mezelf spreek en alleen kanaries houdt...ik weet helemaal niets van de vogels die jij houdt!

                              Vindt het wel ingenieus zoals je dat doet met dat katrolletje!
                              Heb je dat zelf bedacht??
                              Dat nachtlampje is ook een goed idee trouwens...
                              Dus svp wel goed mijn bericht lezen anders gaat het fout met je vogels.

                              hartelijke groeten, Nelleke

                              Opmerking

                              Working...
                              X