Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bourke parkieten te agressief in gezelschapsvoliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bourke parkieten te agressief in gezelschapsvoliere

    Met vriendelijke groet, Jeroen

    www.jeroenhubert.nl

  • #2
    Hoi Jeroen.
    Om te beginnen sta ik er van te kijken wat je schreef over het gedrag van de bourkeparkieten.
    Eigelijk behoort dat niet bij het soort, maar uitzonderingen bevestige de regel zeggen ze altijd.
    Nu kan het natuurlijk ook zo zijn dat je andere vogels de bourkeparkieten tot dit gedrag gedwongen heeft, en als ze broedrijp zijn worden ze inderdaad minder tollerant.
    Maar goed mijn antwoord op je vraag van de broedkooi zeg ik gewoon doen.
    Bourkeparkieten zijn dan wel echte vliegers en geen klauteraars maar voor het kweekseizoen kunnen ze best in een kooi van die afmeting.
    Wel dienen ze na de kweek weer terug in de voliere te gaan zodat ze de vleugels goed kunnen uitslaan.
    Mocht het gedrag dan weer meteen terug komen dan denk ik dat je daar je conclusie uit met trekken.
    Ik hoop dat je op deze manier nog lang plezier van je bourke`s mag hebben.
    sigpic

    Opmerking


    • #3
      Dit is, voor een bourke, toch wel bijzonder gedrag.
      Ik heb zowel bourkes als splendids bij (kleine) tropen gehad, zonder enig probleem.
      Ik denk dat het toch voor alle partijen een broedkooi gedurende het broedseizoen het beste is. Een kooi van 122 cm. is best te doen voor een paar maanden. Misschien dat het volgend jaar beter gaat?
      www.vogeltuin.webnode.nl

      Opmerking


      • #4
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Zijn dit erg jonge vogels? Heel soms misdragen jonge parkieten zich vreselijk. Bij mij gingen jonge mannelijke grasparkieten van een maand of 4-5 wippen op kwartels en duiven. Hun kopjes kaalpikken en meer gedoe. Toen ze eenmaal volwassen waren werden ze weer rustig. Dus als je een koppel vroegbroed hebt heb je in feite twee puberende bourken die zich inderdaad misschien even tijdelijk misdragen

          Opmerking


          • #6
            Hey,

            Bedankt voor jullie reacties, ik heb het nog even nagezocht, ik heb ze tussen 1 - 3 april gehaald. Zelf zat ik inderdaad ook te denken dat dit misschien de oorzaak was.
            Maar de oude eigenaar had ook-wel gezegd dat het drukke exemplaren waren, dus het zat er wel een beetje in. Maar omdat ik al een tijd opzoek was heb ik daar teveel doorheen gekeken denk ik . Wat dat betreft heb ik wel weer wat geleerd, de vogels kunnen dus als individu aardig wat afwijken.

            Helaas zijn mijn ouders teruggekomen van het 'broedkooi-idee'. Ze dachten dat een kanariekooi op de fliering waarin ooit een kanarie is gebracht voldoende zou zijn. Maar aan de andere kant begrijp ik het wel een beetje omdat komende 2 weken heel de zolderverdieping verbouwd zal worden. De enige optie lijkt dus nog ze te verkopen (mijn ouders vinden dat dan weer wel zonde, het zijn mooie vogels)

            Al moet ik zeggen dat het inmiddels wat beter gaat, de zebravinken lijken met rust gelaten te worden, alleen de kanarie wordt nog van haar nest gejaagd. Ze zijn erg in de broedstemming, en ik denk dat ze snel een ei zullen leggen. Aan de ene kant wil ik dit wel afwachten met de hoop dat ze rustiger zullen zijn, maar aan de andere kant ben ik wel te laat als dat het geval niet zal zijn ...

            Ze zijn trouwens 5 a 6 jaar, ze hebben bij de vorige eigenaar nooit gebroed.

            M.v.g. Jeroen
            Met vriendelijke groet, Jeroen

            www.jeroenhubert.nl

            Opmerking


            • #7
              Goed koppel

              Waarschijnlijk zal dit koppel hun jongen voorbeeldig groot gaan brengen. Ze hebben een beetje pit, ha, ha. Ik denk dat als er eenmaal eieren zijn, dat het wel iets rustiger zal worden in het hok. De pop zie je dan het grootste deel van de tijd niet meer het blok uit komen. En de man zal zich meer om de pop gaan bekommeren en zijn nest bewaken. Het kan allemaal nog wel wat loslopen met de agressie. De ene vogel van dezelfde soort is zeker de andere niet. Er zit individueel echt wel eens een rakkertje tussen. Maar ja dat maakt het ook wel weer leuk. Bij mensen heb je dat ook wel.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Henk, bedankt voor je reactie. Ben blij het te lezen, want (af en toe op hun gedrag na) vind ik het geweldige beestjes!
                Met vriendelijke groet, Jeroen

                www.jeroenhubert.nl

                Opmerking


                • #9
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    We hebben hier ook 2 bourkes, dat gaat op zich goed maar je ziet wel erg verschil in karakter.

                    De een zit heel de dag rustig op zijn stok, en doet zijn ochtend en avond vlucht en laat alle andere vogels daarbij met rust.

                    De andere is met periodes heel aggresief en laat geen enkele vogel gerust en vliegt de hele dag als een gek door de kooi. Door dat ze zo'n goeie vliegers zijn komen ze in de vlucht aanvliegen en knalt hij bijna de andere vogels van hun zitplaats af.

                    Ook zoals mensen hebben vogels verchillende karakters
                    Dus ik zou niet echt durven zeggen dat bourkes rustig of aggresief zijn tegen andere vogels, want het hangt van vogel tot vogel af, dit is mijn ervaring dan En vergeet niet het is broedtijd, dus de hormonen schieten de pan uit, heb het hier ook aan de lijve zelf ondervonden.
                    Ik vind het ook altijd jammer dat ik de vogels niet de vliegruimte kan geven, maar als het steeds tot vechten komt in de voliere is er ook niks aan. Ik zou ze persoonlijk scheiden naar een broedhok tijdens de broedperiode.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze alsnog gaan broeden en hun jongen groot brengen. Een koppel van 6 jaar oud dat nog nooit iets gedaan heeft, rechtvaardigt nu niet direct hoge verwachtingen....
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                        Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat ze alsnog gaan broeden en hun jongen groot brengen. Een koppel van 6 jaar oud dat nog nooit iets gedaan heeft, rechtvaardigt nu niet direct hoge verwachtingen....
                        Ja, het is een uitdaging . Ze moeten het zelf doen. Ze zijn wel heel veel met het broedblok bezig, dus wie weet.
                        Met vriendelijke groet, Jeroen

                        www.jeroenhubert.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Rechtvaardiging,

                          het kan toch raar lopen met vogels. Het zou kunnen zijn dat ze nooit in de juiste stemming zijn geweest. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Verandering van hok, zoals nu het geval is en misschien betere omstandigheden zou best nog kunnen leiden tot een succesvolle kweek. Ik ben in iedergeval erg benieuwd naar het verdere verloop. En ik hoop dan ook dat er hier een verslag van bijgehouden zal worden, lijkt mij leuk en toch ook leerzaam voor anderen.

                          Ik zou wel eens even een beetje goede foto willen zien van dit koppel.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            That's the spirit!
                            Uitdagingen hebben vaak de mooiste resultaten, succes.
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Hey,

                              Bedankt voor jullie leuke reacties!
                              Ik zal jullie zeker op de hoogte houden.
                              Hier heb ik 3 foto's van de parkieten staan, de 2de is niet goed maar wel leuk : http://www.jeroenhubert.nl/index.php...urke-parkieten
                              Bijgevoegde Bestanden
                              Met vriendelijke groet, Jeroen

                              www.jeroenhubert.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X