Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pronkveertjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • #16
    Hier heb je er een paar van

    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #17
      duidelijke foto's Henk,kan je gelijk het verschil goed zien tussen de poppen wildkleur en bruin, let vooral op de verschillende snavelkleuren !!

      Opmerking


      • #18
        Dit is zeker een interessant onderwerp en een fenomeen waar ik eerlijk gezegd nog niet eerder in deze mate bij stil gestaan heb!
        Af en toe zie ik wel eens zo'n verlengd uitlopertje op een vogel, maar dit heb ik eigenlijk altijd toegeschreven aan een bepaalde toestand van slijtage, dan wel een overblijfsel vanuit het jeugdkleed.
        Naar ik nu aanneem komen dergelijke verlengde veersprietjes ook voor bij volwassen/overjarige vogels en kennelijk eveneens bij zowel mannen als poppen. Het lijkt erop dat een en ander dus toch wat anders ligt dan ik zelf altijd heb verondersteld.
        Bovendien aardig om te constateren dat dit fenomeen bij meerdere (niet gerelateerde) vogelsoorten voorkomt.


        Voor wat betreft mijn eigen vogels (allen Zuid-Amerikaanse Papegaaiachtigen) is mij niet bekend dat dit fenomeen zich bij dergelijke vogels voordoet. Het is tevens zo dat ik mijn eigen vogels behoorlijk goed ken, maar voor de zekerheid heb ik ze toch maar even nader bekeken.
        maar. . . . .
        In dit geval is het wellicht toch een beetje jammer dat ik mijn vogels inderdaad vrij goed ken, want ik vond geen enkel spoortje van wat voor verlengd sprietje dan ook.

        Het is wel zo dat ik in verband met het ringwerk wat ik doe met enige regelmatig nogal wat (Europese) vogels in handen krijg.
        De komende tijd zal ik eens extra gaan letten op de aanwezigheid van verlengde veersprietjes.


        m.v.g.
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #19
          Ik heb een aantal van mijn foto's eens opnieuw bekeken, hier een bergastrilde (Reichenov) die ook die veertjes lijkt te hebben.

          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #20
            klopt Ton
            het komt heel vaak voor bij Afrikaanse tropen soms ook in de flank of dijen, bij australische tropen is dit zelden of nooit te zien, bij parkietachtige ook nog nooit waar genomen

            Gr Jan

            Opmerking


            • #21
              Daar staat alleen maar dat vogels soms haarveertjes hebben.
              Geen verklaring voor dat feit en al helemaal niet waarom het meer bij Afrikaanse tropen zou voorkomen. Zebravinken zijn niet echt Afrikaans overigens.

              Op zich een zeer leerzaam verhaal over vogelanatomie van de Zuiderburen, maar hier niet echt relevant, vind ik.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #22
                verklaringen voor het feit waarom dat ze bestaan (de haarveertjes), bestaan niet ,althans voor zover ik dit weet(beschreven verklaringen wat dit fenomeen nu inhoud).
                en aangaande de verhaal lijn in deze topic is het dus wel relevant ??? (de aangeleverde link over australische ).
                en quote jan:bij australische tropen is dit zelden of nooit te zien jan zegt dus niet dat ze niet bestaan en die link stond hem dus bij in zijn mening.
                verder staat dus in deze link het een en ander over de veer en hoe dit tot groeid/tot stand komt.
                als je dus goed zou lezen,zou je dus daar een mogelijke veroorzaker in kunnen zien voor het fenomeen "haartjes" en dat is dus door zelf de tekst te intrepeteren en te overdenken.
                waar het dus volgens mij in te zoeken is ,is in het stukje waarmen dus begint over schubvorming,en dat daar dus ergens iets fout gaat (in mijn overdenking aangaande dit onderwerp)in de ontwikkeling van de veer en deze doorgroeid zonder te ontplooien (behoudens soms tot het laatste stukje van de veer een zogenoemde "pluimveer").
                ik geef dus geen oplossing want die kan men niet geven (alleen door wetenschappelijk studie) wat betreft de oorzaak/oorsprong van deze veertjes.
                deze link is in zoverre dus relevant dat er tenminste ergens beschreven staat dat de haarveertjes op de verschillende veervelden die op een vogellichaam bestaan dus kunnen voorkomen.
                en dus ook dit is wat de redernatie van jan staaft.(hoezo niet relevant?).
                ik zou die link niet hebben geplaatst als ik dat betreffende stukje kon copiereën en evt hier te plaatsen (ging niet ivm copyright),maargoed voor menigeen is het niet verkeerd om dat stukje helemaal door te lezen.


                verder is deze aangeleverde link in zoverre ook interessant voor vragen die gesteld zijn in ander topics bv:kunnen vogels ........ruiken ?? (het gaat mij dus in deze kwestie om het grotere geheel om diverse antwoorden ,mischien verduidelijkt danwel beantwoord voor mensen te zien).maargoed dit is niet relevant aan de topic "pronkveertjes".(want dat zijn het volgens mij niet,althans ik zie de toegevoegde funktiewaarde niet van bij de vogels).


                hier nog eentje om door te lezen en mischien wat radartjes in werking zet bij mensen:

                en dan vooral zoeken/denken in dit geschreven feit:Wanneer de dons veertjes niet normaal uitgroeien ,kunnen ze er als pluimpjes uitzien. Soms zijn deze alleen op bepaalde plaatsen te zien.Een slechte doorbloeding ter plekke is dan waarschijnlijk de oorzaak.
                ik geef dus wederom geen verklaring voor het waarom van deze veertjes (want dat weet niemand) maar geef wel aan in welke richting men mogelijk kan gaan denken,wederom om wat radartjes in werking te zetten.
                zo mijn richting van overdenking zijn nu bekend en ben er klaar mee.
                zou graag een antwoord aangaande "pronkveertjes" zien dat wetenschappelijk is onderbouwd.
                en zou graag zo'n haarveertje op foto willen zien hier(een volledig uitgetrokken haarveer) wie o wie?
                mvg

                Opmerking


                • #23
                  Een prima antwoord winterkoning, ga zo door.


                  Greetzzz

                  Opmerking


                  • #24
                    The proof of the pudding is in the eating

                    Opmerking


                    • #25
                      ff ouwe koe uit de sloot halen,ik zou het ook graag willen weten



                      misschien ligt hier het antwoord wel in serinus
                      dat die "pronkveertjes" wel helemaal geen functie hebben maar een (gestokte) veerfase is zoals in dit artikel omschreven en dus een "veerfout/bevederingsfout".

                      en hierop zou ik ook wel eens antwoord willen zien (foto's dus van kromsnavels met "pronkveertjes") want ook bij mij laat het me niet los:

                      wellicht nieuwe inzichten of mensen die inmiddels het antwoord wel weten??????

                      Opmerking


                      • #26
                        http://www.yale.edu/eeb/prum/pdf/Prum_n_Brush_2002.pdf
                        The proof of the pudding is in the eating

                        Opmerking


                        • #27
                          wat ik bedoelde serinus is (2 dingen):

                          1 :dat het ook wel eens geen functie zou kunnen hebben en dat dit een genetisch "iets" is ,wat dan zorgt voor de haarveertjes (stageII),en dat dit genetische "iets" wel eens vanuit de tijd der dino's afkomstig is.
                          zoals je wel weet heeft elk fonikel een apart opgebouwde genenstreng ,dat dna (in zijn geheel ) zorgt voor vorm van veer en kleur van veer etc etc. als er in dat dna dus ergens een iets afwijkend gen is krijg je dus of afwijkende kleur,vorm etc.
                          wellicht is het zo dat bij de papegaaien dat resterende dino gen (zo zal ik het maar ff noemen) er wel uit ge-evolueerd is ( bij de splitsing van soorten in de evolutielijn) en bij de "zangvogels"niet (of nog niet in zijn geheel en is de evolutie op dat gebied nog steeds gaande?),of het is zo dat bij de papegaai achtige deze haarveertjes/pronkveertjes eruit worden gehaald door soortgenoten cq andere vogels (die zitten namelijk altijd in elkanders nek te kroelen).
                          wellicht is de haarveer/pronkveer breekbaarder en valt deze dus niet op bij dit soort vogels doordat de vogels elkaar "kroelen".

                          2 of dus gewoon simpel gezegd een veerfout ( en geen functie heeft) i.p.v de toejuiging van keurmeesters die dit zien als voorbeeld van super conditie en bij wijze van spreken een punt extra geven.

                          zomaar gedachtes...............


                          met die tekst Josly kan ik niet zoveel :
                          hallo
                          google eens bio januarie 2003
                          wees eens wat duidelijker of geef gewoon de link waarin het staat dan.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                            hallo
                            google eens bio januarie 2003
                            Je komt dan terecht op de tekst van Henk3 uit 2007 zie deze link

                            Groeten Stef

                            Opmerking


                            • #29
                              Hallo,

                              WK;
                              zoals je wel weet heeft elk fonikel een apart opgebouwde genenstreng ,dat dna (in zijn geheel ) zorgt voor vorm van veer en kleur van veer etc etc. als er in dat dna dus ergens een iets afwijkend gen is krijg je dus of afwijkende kleur,vorm etc.
                              The proof of the pudding is in the eating

                              Opmerking


                              • #30
                                Met belangstelling de hele discussie nog eens teruggelezen. Ik weet me te herinneren dat ik eens een koppeltje witbuikcini's van een heer op leeftijd kocht. Hij vertelde mij o.a. dat hij de vogels pas ging koppelen als de mannen wat langere veertjes op het achtehoofd lieten zien.... Over poppen heeft hij het niet gehad. Ik heb daar later eens op gelet en inderdaad bij verschillende vogels waargenomen... alleen in broedconditie. Later zeker niet meer.
                                Ik denk dus dat betreffende pronkveertjes zeker wel een functie hebben.

                                Hans.
                                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                                Opmerking

                                Working...
                                X