Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Forpussen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Forpussen

    Ik heb een vraag:

    Mijn tante heeft een stel forpussen in een kooi in de woonkamer. Een van deze vogels (de man) ruikt heel erg. Verder is de vogel wel gezond.

    Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

    Ik hoor het graag.
    Ruben

  • #2
    Het is geen probleem, want Forpus hebben van nature een specifieke 'muskusachtige' geur.
    Deze geur is vooral goed waarneembaar in een nestblokje.
    Forpus zijn sterk territorium gericht en het afzetten van een geur in het nestblokje speelt daarbij zeker een rol.
    Dit fenomeen is dan ook een verklaring voor koppeltjes, die niet willen beinnen met het roedproces omdat zij een niet of niet voldoende gereinigd broedblokje hebben gekregen dat eerder door andere Forpus is gebruikt.

    Laat een koppeltje een eigen blokje houden dus of zorg ervoor dat het blokje dus zeer goed gereinigd wordt, voordat een ander koppeltje er de beschikking over krijgt.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
      'muskusachtige' geur.
      goed waarneembaar in een nestblokje.
      niet willen beinnen met het broedproces omdat zij een niet of niet voldoende gereinigd broedblokje hebben gekregen
      zorg ervoor dat het blokje dus zeer goed gereinigd wordt.
      Interessant !
      Wat vind jij zeer goed reinigen? en vooral "waarmee"
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Dit fenomeen is dan ook een verklaring voor koppeltjes, die niet willen beinnen met het roedproces omdat zij een niet of niet voldoende gereinigd broedblokje hebben gekregen dat eerder door andere Forpus is gebruikt.
        Als ze echt willen broeden duiken ze ook wel in een vreemd blok, ook al is het niet schoongemaakt.

        Voor het reinigen van de blokken, na het kweekseizoen ,gebruik ik citronella

        Henk
        vriendelijke groet
        Henk

        Opmerking

        Working...
        X