Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlichting vogelkamer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Verlichting vogelkamer

    Hallo allemaal,

    Ik ben druk bezig met het inrichten van een volierekamer.
    Nu is mijn vraag aan jullie;
    Welke verlichting kan ik het beste gebruiken in deze kamer.
    Ik heb al info ingewonnen bij mijn verlichtingsvakzaak.
    Die raade mij een TL aan: de Osram L36/77 FLUORA.
    Volgens hem speciaal voor planten en dieren.
    Is dit een goede keuze, en zo nee, welke alternatieven zijn er?

    Alvast bedankt voor jullie (tot nu toe) goede advies.

    Groeten

  • #2
    verlichting

    Hallo tropic,ik zou eens kijken naar true light of daglichtlampen,ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik hoor wel goede reacties en erzijn nog andere merken daglichtlampen denk een kwestie van googlen
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Tropicbird:

      Als u een grondige kennis van het engels bezit raad ik u aan een bezoekje te brengen aan http://users.mikrotec.com/~pthrush/lighting/index2.html .

      Daar vindt u alle gegevens m.b.t. een adequate verlichting.

      Zelf gebruik ik al jaren de TLD 965 van Philips.
      Zie ook mijn antwoord in "Afbouwen verlichting na een TT"

      Wessel van der Veen.

      Opmerking


      • #4
        verlichting

        Inderdaad, ik heb die engelse website gelezen en die geeft heel veel goede informatie.
        Een ding viel mij op: de aanbeveling "van boven af" te verlichten. De broedkooien die ik ken hebben allemaal een dichte bovenkant. Maar ik ga waarschijnlijk zelf de zolder inrichten. Het is zondermeer mogelijk kooien te zetten met gaas ook bovenin en de lampen aan het plafond te hangen. Zal dat beter zijn?
        En wat denkt u van het gebruik van een schemerschakeling naast de tijdklok om de lampen (gedeeltelijk) uit te schakelen als er voldoende buitenlicht is? De zolder heeft een groot raam, maar de lichtperiode 's winters zal te kort zijn met alleen daglicht.
        Het is mogelijk twee of drie armaturen op te hangen en die niet tegelijk aan- en uit te schakelen. Beter?
        Voor mijn aquaruim gebruik ik momenteel al de T5 (die dunne) lampen. Die zijn wat duurder in aanschaf maar zuiniger in gebruik en zouden langer meegaan (behoud van spectrum).
        Graag jullie mening en ervaringen.
        Hans V.

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            fotocel

            Die fotocel is een prima tip. Ik kan wel zelf een schema opzetten, maar waarom dat opnieuw uitvinden? Heb je een schema'tje?
            Hans V.

            Opmerking


            • #7
              Hallo Budgie:

              Alles wat ik me herinner is dat de twee draden van uit de schakelklok (zo'n simpel ding dat in het stopcontact wordt gestoken) eerst naar de fotocel gingen en vandaar naar de buizen.
              Op de fotocel zat naast het "oog" een schuifje waarmee ik kon bepalen bij hoe weinig licht het apparaat moest schakelen.
              Het moge duidelijk zijn dat het oog niet naar de lampen gericht moet worden.

              Groeten,
              Wessel van der Veen.

              Opmerking

              Working...
              X