Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zebravinken aanschaf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zebravinken aanschaf

    Dag allemaal,

    Ik ben van plan om binnenkort een koppeltje zebravinkjes te kopen , want het lijken me ontzetten leuke diertjes !
    Nu heb ik wel een aantal vragen , hoop dat jullie ze allemaal kunnen beantwoorden :

    - Ik ga ze binnenshuis houden in een kooi. En ik ga er van uit dat een ruime parkietenkooi wel goed voor een koppeltje is. Zo nee, wat zijn de minimum maten voor een koppeltje ?
    - Kunnen 2 mannen bij elkaar ?
    - Als ik een ruime kooi koop , kan ik er dan ook een andere vogelsoort bij doen ? ( kanarie ) En hoe groot moet de kooi dan zijn voor deze 2 samen ?
    - Kan ik de zebra's af en toe een zonnebloempitje geven als snack ?

    Dit zijn mijn vragen voor nu , als ik later meer vragen heb zal ik die zeker stellen
    Mvg , Serdar

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Serdar5553 Bekijk Bericht
    Dag allemaal,

    Ik ben van plan om binnenkort een koppeltje zebravinkjes te kopen , want het lijken me ontzetten leuke diertjes !
    Nu heb ik wel een aantal vragen , hoop dat jullie ze allemaal kunnen beantwoorden :

    - Ik ga ze binnenshuis houden in een kooi. En ik ga er van uit dat een ruime parkietenkooi wel goed voor een koppeltje is. Zo nee, wat zijn de minimum maten voor een koppeltje ?
    - Kunnen 2 mannen bij elkaar ?
    - Als ik een ruime kooi koop , kan ik er dan ook een andere vogelsoort bij doen ? ( kanarie ) En hoe groot moet de kooi dan zijn voor deze 2 samen ?
    - Kan ik de zebra's af en toe een zonnebloempitje geven als snack ?

    Dit zijn mijn vragen voor nu , als ik later meer vragen heb zal ik die zeker stellen
    Mvg , Serdar
    Hoi Serdar,

    Inderdaad zijn het leuke vogeltjes met mooie kleurtjes en aftekeningen.

    Ik weet natuurlijk niet wat jij een ruime parkietenkooi vindt maar een parkiet/kromsnavel klimt ook van boven naar beneden en een zebravink doet dat niet, die klimmen niet maar vliegen alleen.
    Een vogel houdt van vliegen en in een kooi van bv 60 cm kan dat niet. Ze zullen niet doodgaan ofzo, maar als je de ruimte hebt om ze minimaar een kooi van minimaal een meter breed (en bv 60 cm hoog) te geven dan is dat voor de vogel wel al beter. Vogelwaardiger.
    Bij kleine kooien is het meer van stok naar stok springen.
    Van die hoge kamerkooien zijn ook meer geschikt voor kromsnavels die dan ook event. nog soms lekker los in de kamer kunnen vliegen.
    Ik zou geen andere vogels erbij doen in een kooi. En ook bv een kanarie wil de vleugels kunnen strekken.
    Zonnebloempitten eten ze volgens mij niet. Ze eten kleine zaadjes, zie bv tropenzaadmengeling op google.
    Daarbij natuurlijk grit, maagkiezel, sepia, sommige groentes, fruit bv appel, trosgierst, onkruidzadenmengeling, badderbadje, nestkastje om te slapen.
    Een vogel binnen houden is wel lastiger met licht en donker en zonlicht. Ook als je een nestje zou willen van de vogels dan heb je te maken met de luchtvochtigheid.

    Groetjes, Chantal
    http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

    Opmerking


    • #3
      Heel erg bedankt ! Nou heb ik nog wat vraagjes Komen ze :

      - Maakt het wat uit als je geen sepia zet , maar een kalkblok ?
      - Kun je het aantal lichturen niet beperken door een doekje over de kooi heen ze zetten ?
      - Ik dacht dat zebravinken niet de vogels waren om uit de kooi te laten Ze kruipen overal in en gaan ook moeilijk terug de kooi in heb ik gehoord .

      Verder weet ik ook niet of zebra's de hoogte gebruiken, maar ik zag 2 vogelkooien met deze afmetingen : 76 x 45 x 45 en 75,5 x 45 x 90 . Is kooi 1 beter of kooi 2 . Kooi 2 ik wel veel ruimer weet ik , maar die heeft alleen verticale spijlen ( wat goed is voor zebra's ) maar wat nou als ik wil overstappen naar een andere vogel... Dan is het wel een beetje zonde, maar goed . Hoop jullie meningen te krijgen

      Opmerking


      • #4
        Ik denk dat een kalkblok ook goed is. Wij geven meerdere produkten van kalk. Maar veel mensen geven maar 1 ding en dat gaat ook goed, wat ik van de berichten begrijp.

        Misschien dat iemand die vogels binnen heeft meer uitleg kan geven over lichturen, rui, zon enzovoort. Wij hebben de vogels nl buiten. Ik heb wel vroeger tamme parkieten gehad maar die kooi zette ik met mooi weer ook wel een paar uur buiten neer in een beschutte hoek.

        Ik schreef dat kromsnavels wel los vliegen in de kamer. Wij hebben geen tropen binnen dus daar heb ik geen ervaring mee.

        Hoe groter de kooi hoe beter. Iemand die zelf zijn vogels in bv een kweekkooitje zet zal het een grote kooi vinden. Ik ben niet objectief daarin omdat ik vind dat een vogel moet kunnen vliegen. Laat ik stellen dat het prima kan wnat de vogel zal prima leven. Echter, als je diezelfde vogel in een grotere kooi zet of in een voliere dan zul je zien dat die vogel erg geniet van een paar meter vliegen.

        Het punt dat je nu vogels in een kooi wil stoppen omdat je later wil overstappen op andere vogels kan ik niets mee. De vogels die je nu gaat nemen moeten het goed hebben en anders moet je ze niet nemen.

        Ik zie op het forum dat je meerdere topics hebt geopend met vragen over verschillende soorten vogels tot kwartels aan toe. Zouden de kwartels dan wel in een voliere gaan komen? Misschien moet je je eerst beraden wat je nu wil aan soort vogel?

        Ben benieuwd wat je gaat doen en hoop dat je goed bedenkt wat jij wil en waar de toekomstige vogels blij van gaan worden als kooi of voliere.

        Groetjes, Chantal
        http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

        Opmerking


        • #5

          Opmerking

          Working...
          X