Mededeling

Collapse
No announcement yet.

aragideklei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • aragideklei

    Wie kent de naam "aragideklei"?
    Op het internet kom ik deze naam alleen tegen in een verhaal over voeding geschreven door Cees van Diepstraten. http://www.kleurkanarie.nl/artikelen...en-deel-3.html
    Zoals ik het heb begrepen is dit die lichtbruine kleisoort die voorkomt in pikkoeken voor duiven.

    Enkele vragen die ik heb zijn:
    Wat zou een anders-talige naam kunnen zijn?
    Wat zou deze klei- / leemsoort onderscheiden van andere kleisoorten?
    Zou een vergelijkbare soort klei / leem bijv. ook in Nederland voor kunnen komen?

    b.v.d. Eelke

  • #2
    Deze?

    Met vriendelijke groet:
    Henk.

    Opmerking


    • #3
      Hoi Henk,

      Ja daar had ik ook in eerste instantie aan gedacht, een spelfoutje ofzo.
      Maar na enig zoeken lijkt dat niet zo te zijn.

      "Arachide": (bron: http://home.worldonline.nl/~pebuit/werking.html )
      Arachide puur(4):Bestaat uit gebroken ongebrande pinda's. Bevat een hoog vetgehalte en bevordert op die manier de werking van het voer. Zeer geschikt voor stromend water. Neemt moeilijk vocht op, doet een lokaas langzaam uit elkaar vallen. Maximaal 5%.

      Arachide bruin(4):Nadat de olie uit de aardnoten (pinda's) werd geperst, wordt de rest vermalen. Omwille van het grote percentage vliesgedeelte krijgen we de roodbruine kleur. Deze kleur is tevens bepalend voor de kwaliteit en het resterende vetgehalte. Hoe donkerder,hoe meer vet de arachide bruin bevat. Neem makkelijker vocht op dan arachide puur en we zullen dan ook meer moeten gebruiken. Maximaal 10%.

      mvg. Eelke

      Opmerking


      • #4
        Owwwja.

        sorry, je hebt natuurlijk ook arachide olie ( pindaolie ) voor je sla en om te frituren. stom van me

        Maar was goedbedoeld Eelke
        Met vriendelijke groet:
        Henk.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
          Owwwja.

          sorry, je hebt natuurlijk ook arachide olie ( pindaolie ) voor je sla en om te frituren. stom van me

          Maar was goedbedoeld Eelke
          Ik ben je natuurlijk dankbaar voor het meedenken

          Opmerking


          • #6
            Graag gedaan heur
            Met vriendelijke groet:
            Henk.

            Opmerking

            Working...
            X