Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vererving witborst gould

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vererving witborst gould

    Ik heb twee onverwante nesten witborstgoulds. Het ene nest was de man witborst en bij het andere nest de pop.
    Nu verwacht ik dat de jongen gewoon wildkleur zijn als ze uit de rui zijn. Maar nu is mijn vraag als ik van beide nesten een koppel vorm, hoe groot is de kans op witborst in percentage uitgedrukt?
    En is het verstandiger om een split vogel tegen een witborst te zetten en het percentage witborsten omhoog te krijgen?
    Jo

  • #2
    Vererving witborst gould

    Niemand die een reactie heeft?
    Jo

    Opmerking


    • #3
      Hoi Jo, ik ben geen kenner, maar zal een poging wagen.

      Witborst vererft volgens mij autosomaal recessief.

      Autosomaal houd in dat de factor niet op de chromosomen zit wat de geslachten bepaald maar op een andere (ik weet niet hoeveel chromosomenparen een gouldamadine heeft).
      Het witborstfactorgen moet dus een paar zijn, zeg maar dubbel voorkomen om witborst te laten zien.

      Recessief houd in dat de witte borst ondergeschikt is aan de paarse borstkleur en dus niet zichtbaar.



      Uitkomstmogelijkheden:

      Witborst (=wb) x witborst = 100% witborsten
      Split wb x witborst = 75% witborsten en 25% split voor witborst
      Split wb x split = 25 % paarsborst, 25 % witborst en 50 % split voor witborst
      Split wb x paarsborst = 25 % split wb en 75 % paarsborst

      Aan de hand hiervan denk ik dat u dus het beste kan kiezen voor split witborst maal witborst.

      mvg. Eelke

      Opmerking


      • #4
        split

        split x mutant (of andersom) = 50% split en 50% mutant
        split x split = 25% klassiek, 25% mutant en 50% split
        split x klassiek (of andersom) = 50% split en 50% klassiek

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5

          Dankje Rob

          Opmerking


          • #6
            Bedankt Ele en Robk dit bevestigd mijn vermoeden. Voor komend jaar een paar witborsten aankopen. aangezien ik zeker uit drie koppels dan splitten heb. Twee koppels waarbij de man witborst is en een waarvan de pop witborst is.
            Jo

            Opmerking


            • #7
              aanp[assing

              Laatst aangepast door ele : Vandaag om 11:36. Reden: kwam zelfs op 125 % haha

              Zeker vroeguh bij de belasting dienst gewerkt

              Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

              Opmerking


              • #8
                Hallo Vinkie,

                Hier zijn ook gemakkelijke tools voor.
                Ik vind het zelf af en toe wel makkelijk om deze te gebruiken

                http://www.finchbreederdatabase.com/phpBB3/birds_manual.php?sid=ea3ee1546f827e746ec6f60d56171 931&mode=genfor&species_id=29

                Opmerking


                • #9
                  Nee, niet gewerkt Kees, ik ben 1 van de vele "werkgevers" van o.a. de belastingdienst
                  http://www.youtube.com/watch?v=Sgq6_...ture=endscreen (blijkt nog uit het "guldentijdperk")

                  Zelf doe ik niet veel met theoretische uitkomstpercentages.
                  Het heeft mijn interesse niet zo, ik zie wel wat er uit komt en kweek dus niet zo gericht.
                  Bij de witborsten weet ik vaak welke vogels split zijn en zet die tegen een witborst wanneer ik splitten en witborsten wil kweken.

                  Ook ik gebruik wel eens een calculator, blijkbaar wordt je daar niet slimmer van hahaha (zelfspot)

                  mvg. Eelke

                  Opmerking


                  • #10
                    @ 1000Hrz ,erg leuke link

                    Opmerking


                    • #11
                      @ 1000Hrz bedankt, kan weer wat verder. Ben inmiddels ook het boek van de gouldamadine aan het bestuderen. Het is een vak apart
                      Jo

                      Opmerking


                      • #12
                        Bedankt voor de link Eelke.
                        Was weer even genieten en bracht mij meteen ook weer op wat andere stof.

                        Wat de vererving betreft hier van hetzelfde laken een pak.
                        Wildkleur x wildkleur = wildkleur.

                        Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo.

                          Ik kan het zo een, twee, drie niet vinden maar is/zijn er website/s waar je de kleurvererving kan vinden door er de kleuren in te vullen en dan een mogelijke uitkomst geeft?
                          Betreft her niet specifiek de Goulds hoor.

                          Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kees, zie de link die ik eerder gepost heb

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik heb inmiddels alle info die ik nodig heb. Deels via het forum en nogmaals eenieder bedankt voor de antwoorden en deels in boeken en publicaties via internet.
                              Waar ik naar toe wil is witborst x split witborst. Uitkomst 50% witborst en 50% normaal. Zoals ik al vermoed zal nog wat witborst aangekocht moeten worden.
                              Jo

                              Opmerking

                              Working...
                              X