Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste keer eitjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eerste keer eitjes

    Afgelopen dinsdag kwam ik erachter dat m'n japjes een cadeautje voor me hadden, ofwel er lagen 2 eitjes, nu is het donderdag en vanmorgen is netjes eitje nummer 4 gelegd. Het is voor zowel de japjes als mij de eerste keer dat er eitjes zijn.

    Tot nu toe wordt er nog niet gebroed en in hoeverre dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is nog even de vraag aangezien ze met zijn vieren samen zitten (denk wel dat ik weet wie de papa is). De eitjes waren dan eigenlijk nu ook nog niet de bedoeling.

    Wel zit ik even met een paar vraagjes en hoop dat jullie mij hierin antwoord kunnen geven.
    * elke dag wordt er een eitje gelegt en wat ik gelezen heb zal dit tussen de 5-7 eitjes worden. Broedduur ligt tussen de 12-16 of 20 dagen afhankelijk van wanneer er gebroed wordt. Kijkend dat ze nu nog niet broeden kan ik wel uitgaan van de 20 dagen vermoed ik dus dat zou betekenen dat rond de 23ste het eerste eitje uit zou kunnen komen. Is het wijsheid om als er straks echt gebroed wordt (en ze uitgelegt is) nog steeds elke dag het nest te controleren of pas weer rond de tijd dat de eitjes uit zouden kunnen komen?

    * Ik ben geen lid van een vogelvereniging maar zou eventuele jongen wel willen ringen zodat ze in ieder geval te onderscheiden zijn van de ouders en de leeftijd te achterhalen valt. Nu heb je van die aluminium klikringen en van de plastic ringen, welke zijn het fijnste voor de vogels? En de maten daarin zijn 2,5 of 3 mm maar voor de japjes staat 2,7 of 2,9mm... Welke moet ik nu hebben?

    Al vast bedankt! (en mochten er nog tips zijn dan zijn deze van harte welkom!!)

  • #2
    leuk nieuws!!!!Hoeveel zijn het er nu?

    Je kan een nest controle doen ongeveer 5 dagen na het laatste ei dan kan je zien of de eitjes bevrucht zijn en hoeveel jongen je kan verwachten.

    Ringen doe ik bij meeuwjtes met knijpringen van 2.7 mm in de verschillende kleuren.
    Groet,

    Daniel

    Opmerking


    • #3
      Hoi,

      Bedankt voor je reactie!

      Ze heeft 5 eitjes gelegd, toen ik de dag daarna keek zag ik er nog maar 4 (hiervan vond ik 2 dagen later een klein restje schil). Omdat ik het kijken erg storend voor ze vond heb ik na die dag niet meer gekeken. Kon als de pop van het nest was wel even een foto maken maar nu ze mi uitgelegd is vond ik het zonde ze te storen.

      Kijken of de eitjes bevrucht zijn zal denk ik heel lastig gaan want dan moet ik het kastje eruit halen en aangezien ze niet echt een nest heeft (kunnen) bouwen (ze hadden er nl geen materiaal voor gekregen) zullen alle eitjes gaan rond rollen en dat lijkt me ook niet heel bevorderlijk.

      Wat het eventuele aantal ga ik me dus maar laten verrassen (nog een kleine 2 weken maar geduld hebben...). De knijpringentjes heb al wel zien liggen maar daar stonden geen maten op maar ze hadden voor exoten of bv kanaries. Zal daar de maten nog eens van navragen.

      Opmerking


      • #4
        voor wat betrefd je nest, ik heb dat ook een keer gehad dat ze niets gingen bouwen(ondanks voldoende materiaal) maar wel leggen, wat ik toen gedaan het is het nestkastje eruit gehaald en de bodem er van met zaagsel bedekt, is goed voor de warmte en dan liggen de jongen ook wat warmer als ze uitkomen.
        Groet,

        Daniel

        Opmerking


        • #5
          eitjes zijn niet uitgekomen

          De japjes hebben erg hun best gedaan maar helaas zijn er geen eitjes uitgekomen, vermoed ook dat ze geen van alle bevrucht zijn geweest. Toch wel grappig om te zien hoe ze van een kale bodem een goed gevuld nestje hebben gemaakt door er beukensnippers naar toe te brengen en reepjes keukenpapier (ligt altijd onder de beukensnippers).

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door gevleugelde vriendjes
            De japjes hebben erg hun best gedaan maar helaas zijn er geen eitjes uitgekomen, vermoed ook dat ze geen van alle bevrucht zijn geweest. Toch wel grappig om te zien hoe ze van een kale bodem een goed gevuld nestje hebben gemaakt door er beukensnippers naar toe te brengen en reepjes keukenpapier (ligt altijd onder de beukensnippers).
            Jammer om te horen, maar het is nog wel krap aan hoor. Als ze nog zitten te broeden, nog even laten liggen een paar dagen. Kan zo maar dit weekend nog gebeuren als ik het zo bereken vanaf de 11de.

            Als je alles al weg hebt gehaald en de eitjes nog hebt,even open maken om te kijken of ze bevrucht zijn, als je dit doet nadat je ze voor een lampje hebt gehouden kun je ook meteen leren hoe je ziet of ze bevrucht zijn :-)
            Groet,

            Daniel

            Opmerking


            • #7
              erg late reactie maar beter laat dan nooit...

              Toen ik het nest had geruimd was ik inderdaad nieuwsgierig naar wat er in het eitje nog zou zitten dus deze open gemaakt. Maar aan de binnenkant zat enkel gedroogd eigeel en er leek een soort leeg hulsjs/vliesje in te zitten. Had het eitje niet tegen het ligt gehouden maar dat is wel iets om te onthouden voor een volgende keer.

              ....en die volgende keer is eigenlijk al weer begonnen trouwens... Had het nestkastje aangepast zodat het meer een open hokje werd (had daarvan hier op de site ergens een foto gezien) in de hoop dat het minder aantrekkelijk was als nest. Maar helaas, het mannetje is echter nogal zeer actief. Wel grappig om te zien dat alleen de bonte man zo actief is, hij zingt het minst maar scoort het meest.
              Maar vanmorgen hoorde ik een "plof" en bleek er het eerste eitje uit het kastje naar beneden gerold te zijn (kapot natuurlijk). Deze ronde gaat er echter toch niks uitgebroed worden dus even kijken wat het handigste is. Het zo te laten (en dan valt alles dus gewoon kapot) of tralienestje erin en de eitjes vervangen voor nep.

              Opmerking

              Working...
              X