Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbouwen binnenvoliere/nachthok tropen,advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Verbouwen binnenvoliere/nachthok tropen,advies gevraagd

    Hallo,

    Ik ben op dit moment niet tevreden met de indeling van mijn binnenhok/nachthok voor mijn goulds.
    Op dit moment heb ik er maar 4,maar wil er met de tijd meer gaan aanschaffen.
    Mijn buitenvoliere is 240 cm lang 160cm diep en 190cm hoog.

    Mijn binnenhok is 185cm breed , 160cm diep en 190cm hoog.

    In mijn binnenhok heb ik nu een nachthok van 80x80x180cm,maar nu gaat dat nog wel,maar met de tijd is het te klein en wil graag mijn hele binnenhok gaan gebruiken om een binnenvoliere te maken.
    Dus haal ik alles eruit en vanaf de stoeptegels in het binnenhok ga ik een binnenvoliere bouwen,dat is veel beter voor de vogels,maar bied ook veel meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld nestkasten ophangen binnen en uiteraard kunnen de vogels ook beter hun vleugels strekken.
    Op de stoeptegels gooi ik zand als bodembedekking.

    Hier foto's hoe het nu is:





    En hier een tekening hoe het moet worden,let niet op mijn tekenkunsten.



    Ik zit met een aantal vragen,waar zal ik rekening mee moeten houden,misschien zie ik iets over het hoofd?

    Nu hangt de TL van 120cm 36 watt links tegen de wand waar de vogels niet bij kunnen,maar als ik 1 binnenvoliere ga maken,zal hij in het hok moeten komen,is dat erg,kan het kwaad met de vogels?

    Welk hout zal ik gebruiken,want ga niet met alu profielen werken.
    Ik heb gedacht aan 2/3 balkjes,maar die zijn geloof ik 45x60 en dat is te grof denk ik.
    Verder heb ik bij de bouwmarkt rachels zien liggen een pak van 8 stuks van 270cm lang voor een tientje,dat zou mooi zijn,maar die rachels zijn 22x50,dus misschien niet makkelijk te gebruiken.

    Dat was het even voor nu,ik loop ongetwijfeld tegen meer vragen aan,maar nu even niet.

    Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven,ook rekening houden met budget,dus lage kosten.

    Alvast hartelijk dank.

    Richard

  • #2
    Hoi Richard,
    Leuk dat je ons steeds meeneemt in je plannen.
    1 van de zaken die mij opvalt is dat je bij de nieuwe indeleling geen ruimte lijkt te hebben voor enige opslag. (misschien laag bij de grond?)
    De nestkasten, voer enz. zal je dan ergens anders moeten opslaan en dat lijkt mij niet echt handig, maar misschien zie jij dat niet als een probleem?
    Ook zou je eventueel kunnen denken om minimaal 1 plekje te reserveren voo bijv. een wat grotere "broedkooi" om eventueel vogels apart te kunnen zetten.
    Ik denk dan aan lastpakken, eventuele jongen enz.

    Zomaar een idee:
    De gehele voorkant van je hokje of de hele linker zijde zou je misschien vrij kunnen houden en op het eind 1 of 1 kooien plaatsen met daar onder de opslag.

    De bestaande aluminiumfronten zou je misschien weer kunnen gebruiken of verkopen.

    De 45 x 60 zou je eventueel door midden kunnen laten zagen bij de bouwmarkt.
    45 x 28,5 mm moet wel kunnen denk ik mits er geen rare noesten in zitten (vaak een breekpunt).
    Al vind ik dit wel en rare houtmaat die 60, er is misschien ook wel 45 x 70 te verkrijgen, dit zou iets degelijker worden wanneer die in 2-en wordt gezaagd.

    mvg. Eelke

    Opmerking


    • #3
      Hallo Richard,

      Regels van 45x70 is prima spul om je gaas wand aan te maken.
      Dit is goed stevig en als je er een deurtje in maakt kan het prima de deur houden.

      Als deurtje kun je wel eventueel dat rachelhout maken maar het blijft wel slap natuurlijk.

      De lamp kan in de vlucht hangen dat geeft niet, het enige probleem is wel dat je in je looppad minder licht overhoud?

      zelf zou ik me kunnen voorstellen dat je het als volgt inricht: je pad ca. 80 cm breed.
      de lange lengte een binnenvlucht

      de plek rechtsonder op je plattegrond kun je evt. nog een paar lossekooien stapelen?

      onder de kooien kun je schapjes maken voor voer etc.

      ga je dit doen dan zitten deze wel heel donker dus let hierop met je verlichting.

      Ook heb ik zelf tpv de grond een stukje dichtgemaakt zodat het zand en zaadafval niet in mijn gangpad komt maar in de vlucht blijft.
      dus opstaand eerst een dichtpaneel daarboven gaas zeg maar.

      kun je niet een afwerkvloertje van ca. 5 a 6 cm over je tegels storten?
      is makkelijker schoon maken etc.

      prijstechnisch weet ik het niet ik hou van goed en niet van half werk.

      gr. Ben
      Groeten, Ben

      Opmerking


      • #4
        Ik begrijp jullie punten heel goed dat ik geen extra ruimte over hou voor voer,kooien etc.
        Dat is een goed punt wat ik eerst niet zo belangrijk vond,maar nu eigenlijk des te meer.

        Heb nu 2 opties,of tegen de achterwand de binnenvoliere van 190cm hoog,185cm breed en ongeveer 80-90cm diep.
        Moet ik de tl verhangen tegen de lange achterwand zodat ik geen goed licht heb in de rest van het hok.

        Of de binnenvoliere aan de rechterkant zoals nu,maar dan 160cm breed 110cm diep en 190cm hoog.
        Dan kan de tl blijven hangen recht tegenover als ik binnen kom kan ik voer neerzetten,kooien etc. schapje hangt er al .

        Ik denk dat de 2e optie wel een mooie optie zal zijn en de maten zijn wel aardig denk ik voor een aantal koppels goulds.

        Heb net even wat zaken gebeld en denk dat het balkjes van 44 x 44 zullen gaan worden.
        Een pak van 4 stuks 210cm lang voor een tientje,2 pakken is meer dan genoeg.

        Meer tips zijn altijd van harte welkom.

        Opmerking


        • #5
          Hi Rimo, (ik had ook je PB gezien!)

          50*50 dus 44*44 mm is idd prima hout om dit mee te maken!, Ik zou toch ook eens even goed kijken of je de bestaande fronten van alu niet kunt hergebruiken.
          Optie 2 lijkt mij qua ruimte inderdaad de beste!

          suc6,

          Peer

          Opmerking


          • #6
            Hoi peer,

            Dank je voor je reactie.
            Ik heb het nog een keer goed bekeken en ga voor de 2e optie.
            De alu fronten ga ik niet gebruiken die neemt een kennis over,dus alles wordt gebouwd met 44*44 hout.
            Alleen nog even kijken hoe ik een balk op de stoeptegels ga vastmaken.
            Als je tijd hebt zou je dan voor mij een tekening kunnen maken,weet ik ook precies hoeveel hout en wat ik allemaal nodig heb ;-)

            Bedankt !

            Richard

            Opmerking

            Working...
            X