Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke verlichting in mn broedkooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Welke verlichting in mn broedkooien

    Ik zit met het volgende: Binnenkort begin ik met het bouwen van mn broedkooien. Het zal gaan om:
    6 kooien van 60x40x40 (lxbxh)
    3 kooien van 60x50x40 (lxbxh)
    6 kooien van 80x50x40 (lxbxh)
    2 kooien van 100x85x60 (lxbxh) (zijn ondersten)
    1 kooi van 145x85x60 (lxbxh) (is onderste)
    De afmetingen van mn kweekruimte zijn: lengte 276cm en breedte 148cm.
    Wat kan ik nu het beste doen? Led verlichting (nadeel=duur) of gewoon spaarlampen of kleine TL. Of een grote TL en werken met een spiegelwand?
    In het dak van de kweekruimte zit een lichtkoepel van ongeveer 1x1m en er zit op het noorden nog een klein raampje van ongeveer 80 breed en 40 hoog.
    Hoe krijg ik overal voldoende licht in zonder direct kapitalen aan aanschaf of elektriciteit kosten kwijt te zijn?
    Is er een standaard voor hoeveel lumen per m2 of per m3?
    En wie weet nog waar ik goedkoop aan mn spullen kan komen.
    http://bylden.wordpress.com/

  • #2
    Zoek eerst eens in het forum op "verlichting", er staat al enorm veel informatie over.

    Succes met de bouw.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Om eerlijk te zijn zie ik door alle bomen het bos niet meer! Zijn er standaard vuistregels qua licht hoeveelheid? En is werken met spiegels een optie? En wie heeft daar ervaring mee?
      Weet iemand nog een goedkoop adres voor verlichting?
      http://bylden.wordpress.com/

      Opmerking


      • #4
        Op dit moment is volgens mij een hoogfrequente tl-bak nog het beste en voordeligste, zeker in aanschaf ervan.
        Van de fluorescentie buis (=tl buis) is de meeste info bekend, o.a. over welke kleuren er in het lichtspectrum van die lamp zitten.
        Bijvoorbeeld warmwit tl-licht kan tot stand zijn gekomen met meer / andere kleuren uit het spectrum dan de kleur van een warmwitte led-lamp.
        Om de juiste gegevens te vinden voor de led/lampen welke er verkocht worden moet je over veel doorzettingsvermogen beschikken
        De ontwikkeling van de led/lampen gaat nog steeds door en is nog lang niet `uitontwikkeld`.

        In mijn vogelruimte heb ik 2 spiegels aangebracht om hiermee in de onderste kooien iets meer licht te krijgen. Over het effect voor de vogels heb ik nog niks nadeligs kunnen ontdekken.
        Om zelf een indruk te krijgen van het effect van de spiegels ben ik met mijn hoofd op het niveau van de vogels gaan zitten en heb rechtstreeks in de spiegels gekeken.
        Dit licht was redelijk fel, maar in de kooi is nog altijd een schaduwplekje / minder verlicht stukje te vinden mochten de vogels dat willen. (ca. uiteinde zitstok)

        In de vluchtjes onder kooien heb ik 3 korte tl-buizen aangebracht op 1 voorschakelapparaat (wel altijd onder het aangegeven Wattage blijven en de draden niet te lang maken).
        Als reflectiemateriaal heb ik daar een aantal stroken zelfklevende aluminium-folie aangebracht.

        Marktplaats is een leuke manier om aan (evt. dimbare) hoogfrequente tl. te komen.

        Met 3 verschillende kleuren tl-buizen:


        Een geelachtige buis (exacte kleurnummer zal ik nog ff nakijken, is niet bewust gekozen, maar had ik nog liggen van de aquariumhobby)
        Zie ook de alu-folie.


        Een wittere buis (ik meen de 965, maar zal dat ook nog ff nakijken en later in dit bericht veranderen:



        Evt. mag je ook komen kijken, is niks speciaals, maar misschien dat je wat inspiratie op kan doen. (denk een half uurtje rijden voor jou)


        mvg. Eelke

        Opmerking


        • #5
          De gelige buis zal wel kleur 827 zijn.,,830 kan eventueel ook nog.

          Opmerking


          • #6
            Dat had je goed gezien Animal.


            De meest gele (links) is de 827 (extra warm wit met een kleur welke de zonsopkomst en ondergang benaderd = 2700 Kelvin)

            De middelste is de 640 (=33) (koelwit, 4000 Kelvin = ca een uur na zonsopkomst)

            De rechtse is de 765 (=54) (koel daglicht, 6500 Kelvin = ca. de norm voor daglicht)


            Kom je dus hoger dan die 6500 Kelvin (kleurtemperatuur), dan zal het steeds bewolkter worden.

            Deste meer bewolking er is, deste hoger de kleurtemperatuur (meer Kelvin), deste kouder het licht.
            7000 Kelvin en hoger is dus bewolkt tot zwaar bewolkt of zelfs zonder "direct zonlicht" op de aarde.
            Dit komt omdat de korte golflengtes (vanaf UV-licht) sterker zijn (meer Kelvin) en door de bewolking heen kunnen komen.

            Hoe hoger de kleurtemperatuur hoe lager de golflengte van het licht.
            Licht met een lage kleurtemperatuur (lage K) wordt als warmer ervaren.

            Middagzon is ca. 6000 K (Kelvin)


            mvg. Eelke

            Opmerking


            • #7
              Wat denken jullie van de led strips verlichting van ikea?
              Geeft heel sterk licht, en is in alle kleuren van de regenboog in te stellen.
              Ik las dit topic en moest er ineens aan denken. Indien iemand wil kan ik een foto / filmpje maken om het te laten zien. ( zit niet in kweekkooien maar heb het onder mijn keuken kastjes hangen)

              Voordeel ervan is dus dat je alle kleuren hebt, en dat het bijna niets aan stroom kost.
              ( is zomaar een idee)
              Groetjes,

              Freek

              Opmerking


              • #8
                Ik zou graag een uitleg over de werking, foto's enz. er van willen zien.
                Eventueel met de technische gegevens mocht dat mogelijk zijn.


                mvg. Eelke

                Opmerking


                • #9
                  Leuk alle kleuren. Kun je ze nu al in de Paas of kerst stemming brengen.

                  Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

                  Opmerking


                  • #10
                    Groetjes,

                    Freek

                    Opmerking


                    • #11
                      Zal deze zijn denk ik:
                      Vriendelijke groeten,
                      Henk3.

                      Mijn website:

                      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja precies! Ik had net even een foto gemaakt met mijn telefoon, maar dat is eigelijk geen foto te noemen . Maar ik denk dat het best goed zal werken, ik ga het in de toekomst in ieder geval uitproberen. ooit :P
                        Groetjes,

                        Freek

                        Opmerking


                        • #13
                          Misschien domme vraag maar die led strips is dat dimbaar?

                          Opmerking


                          • #14
                            En geeft 1 zo'n strip voldoende licht voor een broedkooi van 80x50x40(lxbxh)?
                            Ga ik ledverlichting doen moet ik 18 kooien verlichten wordt anders een dure grap.
                            http://bylden.wordpress.com/

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                              Beter de gewone witte versie gebruiken,dus niet die met alle kermis kleuren,die hebben ze ook.
                              En dan heb ik er 2 per 80 cm breedte,1 is te weinig,op 120 cm heb ik er drie.
                              Mvg,
                              Kingfisher.

                              Opmerking

                              Working...
                              X