Mededeling

Collapse
No announcement yet.

waaron later pas broedhokjes en nestmateriaal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • waaron later pas broedhokjes en nestmateriaal?

    Ik lees altijd dat kwekers eerst de kanaries apart zetten in een kweekkooi en later pas de broedhokjes en nest materiaal geven.
    WAAROM IS DIT?
    Of kan je ook gelijk de broedhokjjes en nestmateriaal ophangen?
    Tim van Zelst

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door timvanzelst
    Ik lees altijd dat kwekers eerst de kanaries apart zetten in een kweekkooi en later pas de broedhokjes en nest materiaal geven.
    WAAROM IS DIT?
    Of kan je ook gelijk de broedhokjjes en nestmateriaal ophangen?
    Wat mij betreft mag je doen wat je wilt.

    Gewoonlijk laten we de vogels eerst even aan de broedkooi wennen.
    Daarbij komt dat de vogels wel broedrijp moeten zijn anders wordt er met
    het nestmateriaal niet anders dan gerommeld en op gepoept, waardoor het een smerige boel wordt. Maar dat zal je zelf wel begrijpen.
    Als de vogels niet broedrijp zijn wordt het 1 grote vechtpartij met indien niet tijdig wordt ingegrepen,slachtoffers, waarmee ook later niets meer te beginnen is.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Precies. Daarnaast kan het plaatsen van de nestjes ook een goede stimulatie/trigger tot het broedproces vormen.
      Met vriendelijke groet, Jeroen

      www.jeroenhubert.nl

      Opmerking


      • #4
        er zijn meerdere redenen waarom het een en het ander. zo doen sommige kwekers ook eerste de mannen in de kooi anderen doe weer eerst de poppen in de kooien zodat die vast kunnen bouwen.

        zelf doe ik altijd de vogels per koppel er in en geef tegelijk de nestbakken en nest materiaal. wel is het zo dat de vogels bij mij pas in de kooi gaan als ze broedrijp zijn.

        mvg,

        HJ de Graaf

        Opmerking


        • #5
          jullie hebben het steeds over het pas in een kooi doen wanneer ze broedrijp zijn. maar wanneer weet ik dat?
          kunnen jullie me een paar goede voorbeelden noemen.
          en als ik ze nu per koppel in een kooi doe is dat ook stimulerend?
          Tim van Zelst

          Opmerking


          • #6
            Als een kanarie een week of 5-6 14 a 15 lichturen heeft gehad, begint de pop een kale buik te krijgen en een opgezet onderlijf. Dit zie je door regelmatig de pop uit de broedkooi te halen en even onder de buik te blazen.
            Als het onderlijf opzwelt en rood doorbloed is dan is de pop broedrijp. Bij de man zie je de tap goed omdat deze naar voren 'kantelt' en opmerkelijk groter is. Nu zijn de vogels broedrijp en kun je nestkastjes en nestmateriaal verstrekken. Overjarige vogels zullen net iets eerder broedrijp zijn dan jonge vogels.
            Kweker van Border, Crest, Fife fancy en Glosters!

            Opmerking


            • #7
              broedkooien

              Tim; Bedoel je met broedkooien de houten kooien die je van een voormalige kanariekweker hebt gekocht? Die kooien die we kunnen zien op je internetsite?

              Groet,

              Rob.

              Opmerking


              • #8
                het is wel de bedoeling dat het hierin gaat gebeuren.
                de man vertelde mij dat hij hier jaren mee gekweekt heeft en goed ging.
                hij heeft in het verleden zelfs kamioenen gekweekt.
                Tim van Zelst

                Opmerking


                • #9
                  broedkooi

                  Alhoewel ik het niet 100% goed kan zien heb ik toch de indruk dat die kooien niet of maar zeer matig geschikt, zijn om op fatsoenlijke wijze jonge vogels in te kweken.

                  Groet,

                  Rob.

                  Opmerking


                  • #10
                    oke,

                    welke stel jij dan voor?
                    en waar moet het dan aan voldoen?
                    ik heb nog wat andere kleinere soorten vogels dus misschien kan ik ze dan daar voor gaan gebruiken.
                    Tim van Zelst

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoe groot zijn de kooien?

                      Oorspronkelijk geplaatst door timvanzelst
                      en als ik ze nu per koppel in een kooi doe is dat ook stimulerend?
                      Ik zou toch eerst het aantal lichturen opschroeven.
                      Met vriendelijke groet, Jeroen

                      www.jeroenhubert.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        maten

                        Geef eens aan welke maten deze kooien hebben Tim? Als ik het zo zie zijn het veredelde universeelkooien.

                        Groet,

                        Rob.

                        Opmerking


                        • #13
                          ik heb even gekeken het gaat hier om kooien van 42cmx20x40 (LxBxH)
                          Tim van Zelst

                          Opmerking


                          • #14
                            nog een vraagje de rui van de kanarie is dat nog op een of andere manier van invloed?
                            Tim van Zelst

                            Opmerking


                            • #15
                              rui

                              Tim, de rui is wel van invloed en die kooien zijn niet geschikt. Zoals ik al vermoedde, veredelde tt-kooien (universeelkooien). Als je er al een nestje ingepropt krijgt zit je straks met EN het koppel EN de jongen in zo'n kooitje met dikke problemen. Niet doen dus.
                              Samen met je vader een paar leuke broedkooien bouwen, op het forum staan inmiddels voorbeelden te over.

                              Groet,

                              Rob.

                              Opmerking

                              Working...
                              X