Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(extra) grote tt kooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • (extra) grote tt kooien

    ik ben sinds een hele tijd aan het nadenken wat voor een kweekkooien ik wil gaan aanschaffen. En tijdens mijn zoektocht heb ik ook aan tt kooien gedacht. (maar dat gaat het niet worden) Zelf heb ik 2 grote tt kooien die ik gebruik als ziekte kooi, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dergelijke kooien worden gebruikt om de mannen tijdelijk in op te kooien. Woensdag op de wekelijkse markt kwam ik nog grotere tt kooien tegen. Wat vinden jullie ervan, zijn deze kooien ook geschikt om er vogels langere tijd in te laten zitten? Eventueel met een aanpassing waardoor er iets van een lade in kan?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door luus
    ik ben sinds een hele tijd aan het nadenken wat voor een kweekkooien ik wil gaan aanschaffen. En tijdens mijn zoektocht heb ik ook aan tt kooien gedacht. (maar dat gaat het niet worden) Zelf heb ik 2 grote tt kooien die ik gebruik als ziekte kooi, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dergelijke kooien worden gebruikt om de mannen tijdelijk in op te kooien. Woensdag op de wekelijkse markt kwam ik nog grotere tt kooien tegen. Wat vinden jullie ervan, zijn deze kooien ook geschikt om er vogels langere tijd in te laten zitten? Eventueel met een aanpassing waardoor er iets van een lade in kan?
    Tijdelijk opkooien kan. Nee die zijn niet geschikt voor langere tijd.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      ik kom met deze vraag, omdat er genoeg kweekkooien zijn die 40x40x40 zijn. de grote tt kooien zijn dacht ik iets van 50x40x30, en de nog grotere zijn dacht ik 60x50x? dus qua ruimte kan het wel lijkt me. het is misschien niet makkelijk om schoon te maken, maar dat is aan te passen lijkt me

      wat is dan de reden waarom deze kooien niet geschikt zijn voor langere tijd? ik ben wel eens in een dierenwinkel geweest waar de vogels in kleine tt kooien zaten, soms met 6-7 vogels per kooi.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door luus
        ik kom met deze vraag, omdat er genoeg kweekkooien zijn die 40x40x40 zijn. de grote tt kooien zijn dacht ik iets van 50x40x30, en de nog grotere zijn dacht ik 60x50x? dus qua ruimte kan het wel lijkt me. het is misschien niet makkelijk om schoon te maken, maar dat is aan te passen lijkt me

        wat is dan de reden waarom deze kooien niet geschikt zijn voor langere tijd? ik ben wel eens in een dierenwinkel geweest waar de vogels in kleine tt kooien zaten, soms met 6-7 vogels per kooi.
        Misschien kan je beter eerst een boekje kopen over de soort vogel,
        die je hebt of wilt aanschaffen. Daarin vind je diversen over
        o.a. voedsel en huisvesting.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          dat is het punt niet, ik heb voldoende ervaring met vogels ook qua huisvesting. De vogels waar het hier over gaat zijn kanarie's en japanse meeuwtjes. Die zouden volgens velen toch in kooien moeten kunnen van 40x40x40. En daarom kwam ik uit bij de grote tt kooien. Die zijn in de lengte groter maar in de diepte smaller. Nu weet ik wel dat tt kooien geen lade hebben, maar een beetje handige dhzer moet dat toch kunnen realiseren. Nu zal ik geen tt kooien als kweekboxen gebruiken, maar ik vroeg mij af of er hier ook mensen zijn die dat wel doen?

          Opmerking


          • #6
            De vogels waar het hier over gaat zijn kanarie's en japanse meeuwtjes. Die zouden volgens velen toch in kooien moeten kunnen van 40x40x40. Wat vinden jullie ervan, zijn deze kooien ook geschikt om er vogels langere tijd in te laten zitten?
            Helaas leeft deze gedachtengang nog onder net even te veel vogelhouders.

            Tamelijk ingrijpend gevolg daarvan is onder andere dat minimale huisvestingvoorschriften wettelijk geregeld gaan worden.

            Het ontbreekt namelijk aan voldoende zelfregulerende werking op met name dit gebied.
            Amigo de los Psittacidos

            Look deep into nature and you will understand everything better

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
              Helaas leeft deze gedachtengang nog onder net even te veel vogelhouders.

              Tamelijk ingrijpend gevolg daarvan is onder andere dat minimale huisvestingvoorschriften wettelijk geregeld gaan worden.

              Het ontbreekt namelijk aan voldoende zelfregulerende werking op met name dit gebied.
              Dit mede als gevolg van onkunde en onwetendheid.
              Dit niet als excuus voor de mensen die dit doen maar zeker het overdenken waard lijkt mij.

              Natuurlijk heb je, net als op andere vlakken in het leven, de groep "niet willenden".

              Enkele nuances zijn er ook zeker aan te brengen:
              Op het forum zou je de fantastische tekeningen van Peer als leidraad kunnen nemen. Zijn flexibele ontwerp met veel tussenschotjes welke te verwijderen zijn bieden veel mogelijkheden.
              Door zijn duidelijke uitleg en tekeningen zijn deze ook door een beetje handige
              klusser gemakkelijk te maken.
              Eventueel zou je zelfs je oude kooien kunnen aanpassen tot een flexibel model.

              Vogels welke het gehele jaar door in een te kleine huisvesting worden gehouden zullen hun vliegkracht en conditie verliezen of niet kunnen ontwikkelen.
              Daarom is het ook aan te raden om ze bijv. na de kweek in een grotere kooi te plaatsen.


              mvg

              Opmerking


              • #8
                ik kijk vol bewondering naar de tekeningen van Peer. Maar ik weet zelf nog niet helemaal wat ik wil. Ik twijfel nog tussen zelfbouw en draadkooien. Alleen hebben beide voor en nadelen. Het fijne aan de draadkooien is dat ze makkelijk op te bergen zijn. Alleen zie ik het niet zo zitten dat ze aan alle kanten open zijn. Ik vind kistkooien mooier om te zien, alleen deze zijn aanwezig als ik ze niet gebruik. Het mooiste zou zijn iets van inklapbare kist kooien, a la van keulen, maar die heb ik als eens gehad en die zitten vol met naden. Dus dat wordt hem ook niet. Omdat ik een tijdje geleden over de markt in barneveld liep en de grote tt kooien zag staan, dacht ik dat dat misschien wel een goed idee was. Deze kooien zijn makkelijk op te ruimen na de kweek periode. En misschien kan ik uit dit idee wel losse kist kooien maken die makkelijk op te ruimen zijn....

                Opmerking


                • #9
                  even mee bemoeien....

                  de kooien als laatst op forum geplaatst, dus met de meubelpanelen zijn in principe gewoon legborden in je 'kweekruimte' of schuur. Na de kweek haal je het voorfront element weg en heb je een plank om potten, oud papier, schroefjes, speelgoed van de kinderen en dergelijke op te zetten.


                  Peer

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door peerpm
                    de kooien als laatst op forum geplaatst, dus met de meubelpanelen zijn in principe gewoon legborden in je 'kweekruimte' of schuur. Na de kweek haal je het voorfront element weg en heb je een plank om potten, oud papier, schroefjes, speelgoed van de kinderen en dergelijke op te zetten.


                    Peer
                    Zoals in de meeste huishoudens,Peer,stapelt het speelgoed enz. zich op.
                    Eenmaal de oorspronkelijke broedkooien volgestopt met de spullen
                    die je allemaal opsomt,weet de rest van het gezin niet beter dan dat er
                    extra ruimte is gecreeerd.
                    Dat wordt een grote ellende als het broedseizoen zich gaat aandienen.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      daarom....

                      leggen de meeste vogels ook in het voorjaar een ei, antony....goede reden voor een grondige lente schoonmaak en opruimen!....


                      Maar je hebt gelijk hoor.....het stapelt zich idd op! Beetje liefhebber laat zich daar toch niet door ontmoedigen aan het begin van het kweekseizoen....ik in ieder geval niet.

                      Peer

                      Opmerking


                      • #12
                        dat is ook waar, ik heb mijn broedkooien (4 stuks nog maar van 120 bij 50 bij 50) nog in de schuur staan, maar daar staan ze nu al redelijk ongewenst, qua ruimte die ze innemen.
                        Ik wil mijn voliere vergroten om een deel te gebruiken voor mijn broed kooien. Wel zodat mijn vogels in de voliere ze niet zien of erbij kunnen. En daarvoor ben ik nog opzoek naar broedkooien en vluchtjes

                        Opmerking


                        • #13
                          extra info....

                          Plaats eventueel wat extra maatvoering en of je wensen Luus dan kunnen we wellicht eens meedenken....een fotootje doet ook al wonderen.

                          Peer

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door ele
                            Dit mede als gevolg van onkunde en onwetendheid.
                            Dit niet als excuus voor de mensen die dit doen maar zeker het overdenken waard lijkt mij.

                            Natuurlijk heb je, net als op andere vlakken in het leven, de groep "niet willenden".

                            Enkele nuances zijn er ook zeker aan te brengen:
                            Op het forum zou je de fantastische tekeningen van Peer als leidraad kunnen nemen. Zijn flexibele ontwerp met veel tussenschotjes welke te verwijderen zijn bieden veel mogelijkheden.
                            Door zijn duidelijke uitleg en tekeningen zijn deze ook door een beetje handige
                            klusser gemakkelijk te maken.
                            Eventueel zou je zelfs je oude kooien kunnen aanpassen tot een flexibel model.

                            Vogels welke het gehele jaar door in een te kleine huisvesting worden gehouden zullen hun vliegkracht en conditie verliezen of niet kunnen ontwikkelen.
                            Daarom is het ook aan te raden om ze bijv. na de kweek in een grotere kooi te plaatsen.


                            mvg
                            Daarom afgelopen dagen hele partij broedkooien naar de vuilstort gebracht; er komen enkele vluchten voor in de plaats.....
                            Maar....... de beste kooi blijft nog altijd een lege kooi.....

                            Hans
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking

                            Working...
                            X