Mededeling

Collapse
No announcement yet.

geslachtsgebonden vererving

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • geslachtsgebonden vererving

    Ik zit met een vraagje, waar ik van hoop dat jullie mij daar meer inzicht in zouden kunnen verschaffen.

    Ik heb geleerd dat de vererving geslachtsgebonden mutaties via de x-chromosoom gaat. Een man krijgt een x van pa en een x van ma. een eventuele geslachtgebonden kenmerk zit daar dan op vast.

    wij hebben hier een wildkleur man uit een split ino pa {x1:ino} en een cinnamon opaline ma {x2:cinn-opal}. Volgens de mij tot nu toe bekende regels zou je hier dus alleen ino poppen en cinnamon-opaline poppen uit moeten kunnen krijgen.

    Nu hebben hij en zijn wildkleur pop 5 jongen: 1 wildkleur, 2 cinnamon, 1 cinnamon opaline en 1 lutino. Theoretisch zou dit niet mogelijk moeten zijn: 2 cinnamon zouden ook opaline moeten hebben.

    Laatst is mij verteld dat een geslachtsgebonden mutatie wel via de x vererft, maar dat hij er niet op "vast" zit. Dus dat je in mijn geval cinn-ino, ino-opaline, cinn-opal en cinn, opal, en ino los zou kunnen krijgen.

    Wie kan mij hier een beetje uit de brand helpen? De regen van vandaag heeft het nog niet gedaan in ieder geval!
    Mijn Site

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Rudmer
    wij hebben hier een wildkleur man uit een split ino pa {x1:ino} en een cinnamon opaline ma {x2:cinn-opal}. Volgens de mij tot nu toe bekende regels zou je hier dus alleen ino poppen en cinnamon-opaline poppen uit moeten kunnen krijgen.
    Nu hebben hij en zijn wildkleur pop 5 jongen: 1 wildkleur, 2 cinnamon, 1 cinnamon opaline en 1 lutino. Theoretisch zou dit niet mogelijk moeten zijn: 2 cinnamon zouden ook opaline moeten hebben.
    Nee, want er is een kans op crossing over.
    Ik begrijp hieruit dat hij is: X1:ino X2:cin-op
    Alle combinaties van deze 3 genen kunnen theoretisch in zijn dochters voorkomen.

    Laatst is mij verteld dat een geslachtsgebonden mutatie wel via de x vererft, maar dat hij er niet op "vast" zit. Dus dat je in mijn geval cinn-ino, ino-opaline, cinn-opal en cinn, opal, en ino los zou kunnen krijgen.
    Daarmee bedoelt men de crossing over. De genen blijven X chromosomaal, maar kunnen in de man omwisselen van X1 naar X2 in de geslachtscellen.
    Je kunt dus ook cin-ino-op en +-+-+ krijgen etc...

    Ik heb begrepen dat ino zowel cin als opal, niet tot uiting laat komen.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Rudmer:

      De tot dusver bekende geslachtsgebonden factoren bevinden zich bij vogels op het Z chromosoom bij vogels.
      Chromosomen komen paarsgewijs voor.
      Een man heeft twee identieke chromosomen (Z / Z) een pop heeft maar 1 Z chromosoom plus een (vrijwel leeg) W chromosoom.
      De bekendste SL factoren zijn opaline, cinnamon en ino c.q. het allele pallid.
      Deze factoren zijn SL recessief, wat betekent dat ze bij een man 2 x moeten voorkomen om zichtbaar te zijn.

      Uw paar en resultaten:
      >>wij hebben hier een wildkleur man uit een split ino pa {x1:ino} en een cinnamon opaline ma {x2:cinn-opal}. Volgens de mij tot nu toe bekende regels zou je hier dus alleen ino poppen en cinnamon-opaline poppen uit moeten kunnen krijgen.>>
      wij hebben hier een wildkleur man uit een split ino pa {x1:ino} en een cinnamon opaline ma {x2:cinn-opal}.

      Uit groen/ino X opaline-cinnamon groen * krijgt u:
      Mannen
      1) groen/ino/ opaline-cinnamon
      2) groen /opaline-cinnamon (Er is uiterlijk geen verschil tussen deze 2genotypes.)
      Poppen
      3) groen
      4) lutino

      * Zie onze vogels van enkele maanden geleden: opaline wordt altijd als eerste vermeld.
      - - -
      >>Nu hebben hij en zijn wildkleur pop 5 jongen: 1 wildkleur, 2 cinnamon, 1 cinnamon opaline en 1 lutino. Theoretisch zou dit niet mogelijk moeten zijn: 2 cinnamon zouden ook opaline moeten hebben. >>

      Omdat u een lutino heeft gekweekt heeft de man genotype 1

      Het fenotype opaline-cinnamon is het resultaat van een crossing-over. Het percentage dat deze crossing-over optreedt is 33, d.w.z. in 1 op 3 bevruchtingen treedt ze op.
      Een man / cin-ino heeft de formule
      Z op+, cin+ / Z op-cin
      Maar ze treedt even frequent op in omgekeerde richting, waardoor u dus weer een
      Z op, cin+ / Z op+, cin genotype krijgt.

      Ook de volgende crossing-overs zijn mogelijk:
      cinnamon en ino (3 %)
      opaline en ino (30 %)
      De frequentie tussen ino en opaline-cinnamon is (nog) niet bekend)

      Groen/ino/opaline-cinnamon X groen geeft:
      Mannen:
      0.45 % groen
      1.05 % groen/opaline
      14.55 % groen/cinnamon
      33.95 % groen /ino
      33.95 % groen /opaline-cinnamon
      14.55 % groen /opaline-ino
      1.05 % groen /cinnamon-ino
      0.45 % groen /opaline-cinnamon-ino
      Poppen
      0.45 % groen
      1.05 % opaline groen
      33.95 % opaline-cinnamon groen
      0.45 % opaline-ino-cinnamon groen
      14.55 % cinnamon groen
      14.55 % opaline-ino groen
      1.05 % cinnamon-ino groen
      33.95 % lutino

      Wessel van der Veen.

      Opmerking


      • #4
        op-30%-ino-3%-cin
        =>
        op-33%-cin

        Dus wel bekend, maar misschien niet makkelijk te berekenen

        Opmerking

        Working...
        X