Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Merel eitjes

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Merel eitjes

    Hallo allemaal,

    Vanmorgen heb ik me bij dit forum aangemeld omdat ik een vraag heb over mereleitjes die ik vanmorgen heb gevonden.

    De eitjes liggen al sinds gisterochtend in een nestje zonder dat we de moeder/vader hebben gezien. Mijn vader heeft de eitjes gepakt en aangezien ze dus al uit het nest waren gehaald, heb ik besloten ze niet meer terug te leggen (omdat ik weet dat de moeder ze dan sowieso niet meer uitbroedt).

    De eitjes waren koud toen ik ze uit het nestje haalde. Inmiddels liggen de eitjes lekker warm onder een bureaulamp, in een doek gewikkeld. Niet te strak, want ik weet dat de eieren moeten kunnen 'ademen'.

    Aangezien het van die blauwgroene eitjes zijn met bruine spikkels, kan ik niet zien of de eieren bevrucht zijn en zo ja, nog leven.

    Weet iemand of er een mogelijkheid is dat ik kan zien of de eieren nog 'leven' en of ik er goed aan doe deze eieren onder een bureaulampje lekker warm te houden? Ik weet dat de kans sowieso erg klein is dat de eieren uitkomen bij mij thuis, maar toch wil ik het graag proberen. Hoe groot is de kans dat de eieren nog 'leven'?

    Groetjes,
    Vicky

  • #2
    het is verboden om eieren uit het nest te halen en hoe weet jij dat ze niet meer broeden was het legsel al compleet het is normaal dat de ouders er af zijn als het legsel nog niet compleet is maar aangezien nu dus het nest is leeg geroofd kunnen ze dus helemaal op nieuw beginnen

    Opmerking


    • #3
      eitjes

      Hallo, op de eerste plaats welkom op dit forum.

      Eitjes, jonge vogels, oude vogels vanuit de natuur mee naar huis nemen is strafbaar. In het geval van een vogel (jong of oud) die in nood is dan kan je het beestje mee naar binnen nemen maar dan dien je wel direct de dierenambulance te bellen om de vogel op te halen. De dierenambulance brengt de sukkelaar dan weer naar de vogelopvang enzovoort.

      In het geval van een paar eitjes speelt dat allemaal niet, je vader had ze ook niet uit het nest moeten / mogen halen. Zonder dat jullie het zien kan de ouder wel in de buurt zijn geweest, misschien was het legsel sowieso nog niet compleet. Gewoon afblijven dus, nesten, vogels, met rust laten.

      De kans dat er nog leven in de eitjes zit is nihil, de kans dat er jongen uitkomen via de warmte van een bureaulamp is nul. Gewoon geen kans dus. Leg de eitjes maar terug in het nest, de natuur regelt het dan vanzelf wel.

      Groet,

      Rob.

      Ohja, we gaan hier geen discussie over houden, het onderwerp gaat dan ook op slot.

      Opmerking


      • #4
        De eitjes liggen al sinds gisterochtend in een nestje zonder dat we de moeder/vader hebben gezien.
        Dat heeft die vogel dus heel goed gedaan of jullie hebben niet goed opgelet.

        Een vogel legt per dag 1 ei, dus sinds gisterochtend meerdere eitjes in een nest "vind ik" een vreemde zin.


        Dat de eitjes koud waren kan betekenen dat er nog meer opkomst waren en / of dat de vogel nog niet zat te broeden.

        Opmerking

        Working...
        X