Mededeling

Collapse
No announcement yet.

baardmannetjes willen niet broeden!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • baardmannetjes willen niet broeden!

    hallo,

    ik heb nu sinds 2januari een koppeltje baardmannetjes. ik heb er sinds begin/ half maart 3 nestkasje op gehangen( 2 trali en een mandje) maar ze zitten telkens wel in het zelfde trali kastje alleen ze doen er voor de rest niks mee ik weet niet hoe jullie hier mee omgaan of misschien ben ik nog wel aan de vroege kant. de pop is redelijk fel aleen de man is in dit geval wel wat rustiger. zou hier misschien iemand wat informatie over weten?

    groetjes
    ik ben alleen gelukkig, als mijn vogels ook gelukkig zijn

  • #2


    Op onze website lees je alles over vogels en andere dieren. Bekijk snel onze laatste artikelen of wordt partner van cultuurvogels.nl!
    Groeten Michael

    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door roy1994
      hallo,

      ik heb nu sinds 2januari een koppeltje baardmannetjes. ik heb er sinds begin/ half maart 3 nestkasje op gehangen( 2 trali en een mandje) maar ze zitten telkens wel in het zelfde trali kastje alleen ze doen er voor de rest niks mee ik weet niet hoe jullie hier mee omgaan of misschien ben ik nog wel aan de vroege kant. de pop is redelijk fel aleen de man is in dit geval wel wat rustiger. zou hier misschien iemand wat informatie over weten?

      groetjes
      je slaat wel een paar stappen over nu want het is eerst broedrijp worden, nestelen en dan pas broeden.
      broeden doen ze op eieren. ( niet verkeerd opvatten a.u.b.).

      geef eens wat meer info a.u.b.
      zoals leeftijd ?
      vogel(s) van september 2010 ( en ja dat kan gewoon) hoef je niks van te verwachten in mei 2011 bijvoorbeeld.

      maar er is nog tijd zat hoor ,gewoon ff afwachten, niet elk koppel begint vroeg.

      is de man wel gezond ? (zieke vogel(s) kunnen heel goed ziekte verbergen ) maar gaan niet over tot broeden/bevruchten/baltsgedrag etc, die hebben hun energie ff ergens anders voor nodig.

      wat je ook kan doen is nestkastjes van plek veranderen of andere types aanbieden ( verandering geeft soms een prikkel in de juiste richting).

      welk nestmateriaal word er aangeboden?
      welk voedsel aanbod? ( is niet zo heel belangrijk want bij baardmannetjes komt dit niet zo heel nauw, de eerste die het alleen op/met eivoer ook al doen zijn er al bv.).

      in wat voor kooi zitten ze ( afmetingen) en in wat voor kooi zijn ze geboren?

      etc etc

      maargoed nogmaals geef eens wat meer info.
      dit is allemaal giswerk nu.


      ook hier kan je misschien wat info uithalen? staat er tussen , ff zoeken:



      mvg en succes met de kweek van dit alleraardigst en mooie soort.

      ps: bij baardmannetje gaat het er soms erg fel aan toe hoor ( niks aan de hand, hoort er gewoon bij) ,mischien zijn ze al bezig , misschien zit je nu op het punt dat de pop de man aan het testen is?

      Opmerking


      • #4
        Click image for larger version

Name:	P3040012.jpg
Views:	1
Size:	56,8 KB
ID:	428283

        Click image for larger version

Name:	P3040015.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	428284
        de pop en de man komen uit het jaar 2009
        voor nestmateriaal gebruik ik kokos en dieren haren.
        het eten bestaat uit:
        1/7: insectenvoer
        1/7: universeelvoer
        1/7: wildzang zaad
        4/7: buffelowormen en pinkies.
        ik heb ze op 2 januari van dit jaar gekocht
        de afmeting van de kooi is +- 2m diep 1m breed 2,30 hoog
        Click image for larger version

Name:	P3040001.jpg
Views:	1
Size:	66,7 KB
ID:	428285
        ik ben alleen gelukkig, als mijn vogels ook gelukkig zijn

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            hallo ik zie dat je geen riet in je hok hebt,de baardman leeft tussen de rietkragen.Ik hing altijd een bosje riet van+- 70cm op aan de boven en onderkant bij elkaar knopen dan kun je hem in de midden uit elkaar trekken en er een kommetje tussen drukken.

            Opmerking


            • #7
              weten jullie mischien ook wat het betekend als de baardmannen vaak op de grond zitten

              groetjes
              ik ben alleen gelukkig, als mijn vogels ook gelukkig zijn

              Opmerking


              • #8
                mijn baardmannetjes die hebben nu 1 jong in een dicht nestkastje.
                en ze scharrelen alles bij elkaar want ze zitten bij mij vaak in het riet dat ik aan de kant van de vijver heb staan.

                Opmerking


                • #9
                  bij ons zijn er vandaag 2 jongen uit gevlogen en heb vandaag 3 jongen weer geringt van een ander koppel
                  (na 3 jaar de jaren er voor niets alleen maar eieren)

                  ik heb ze in aluminium vluchten met een koppel sijzen en heb alle bij de zij kanten met riet matten bedekt

                  maar bij mij broed 1 koppel in half open nest kasten en 1 koppel heeft een nest zelf gemaakt achter de klimop en 1 koppel in een boomstam (was voor de mezen bedoelt maar die heb ik niet meer dus de baardmannetjes hebben nu nest in gemaakt en jongen maar die gooien ze er uit dus moet ik ook maar even af wachten dat dat ook wat word
                  dus ze willen overal wel in

                  als ze op de grond verblijven zijn ze aan het zoeken maar levend spul (vliegen ,mieren, meelwormen en buffalo die zijn gevallen etc)

                  dus het is af wachten met de baardmannetjes

                  mvg martin

                  Opmerking


                  • #10
                    ik zag net dat al het nest materiaal wat ik ze gegeven had op was en naar de nestkasjes geleept was dus het zal wel niet lang meer gaan duren denk ik.
                    ik ben alleen gelukkig, als mijn vogels ook gelukkig zijn

                    Opmerking


                    • #11
                      een filmpje van de baard mannetjes achter de kilmop



                      en de uitgevlogen jongen

                      Opmerking


                      • #12
                        heb ook een broedprobleem met baardmannen
                        of ik ben te ongeduldig.

                        heb 2 koppels baardmannen zitten.
                        ieder koppel apart.
                        koppel 1 heeft al 2 jongen en broed nu goed op 5 eieren.
                        koppel 2 legt wel eieren maar gaat er niet op zitten.
                        heb de eerste 5 eieren weggegooid.
                        nu weer 5 eieren, steenkoud.
                        heb 3 nestkastjes hangen ze kunnen kiezen.
                        de pop is net zo oud als het andere koppel.
                        de man is jonger.

                        eieren weer weggooien?
                        wat zal de reden zijn van het niet broeden?
                        http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

                        Opmerking


                        • #13
                          heeft iemand een idee waarom een pop biet gaat broeden?
                          koppel 1 heeft een mooi nest met 4 jongen.
                          koppel 2 legt eieren maar kijkt er niet naar om.
                          http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

                          Opmerking


                          • #14
                            Mischien de koppels te dicht naast elkaar,wil ook nog wel eens voor onrust zorgen.Met een koppel heb je vaak net zoveel jongen als met twee koppels.
                            Twee koppels wil niet zeggen een keer zo veel jongen.

                            mvg eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              zou best eens kunnen
                              dit koppel heeft veel meer aandacht voor de buren dan andersom.
                              ga er voor zorgen dat ze elkaar niet zo goed meer kunnen zien.
                              dan letten ze ook minder op elkaar hoop ik.
                              http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

                              Opmerking

                              Working...
                              X