Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 vragen over zebravinkjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• 2 vragen over zebravinkjes

Hoi iedereen,
    Calimero lijkt me niet in orde.
    Hij zit veel op zijn gatje.
    Hij fluit wel, kijkt goed uit zijn oogjes en eet dacht ik ook.
    het leek me dat zijn gatje vies was, maar toen ik hem met een watje met lauw gekookt water zachtjes schoonmaakte, kwam er niets vanaf en hij rook ook niet vreemd.
    Dat was vraag 1: wie weet wat dat zou kunnen zijn ?

vraag 2: iemand zei me dat sepia kan zorgen voor legnood dus deed ik blokjes in de voliere voor de snavels. Nu ging een mannetje met zijn snavel langs het hout van een nestkastje. Is hij nu (en kies het juiste antwoord:
    a. een knaagdier aan het worden
    b. sepia aan het missen
    c. beroepsmuziekant aan het worden

Ik ben benieuwd wat jullie denken/adviseren

Verder goed nieuws: vanochtend zag ik het eerste ei in een open nestje.
    waarschijnlijk van beauty want zij zit het meest op dat nest.
    Dus word ik misschien wel oma, als het allemaal goed gaat.
    ik ben dolgelukkig natuurlijk, had dit helemaal niet verwacht

Het zou zomaar kunnen dat je je vogeltjes een beetje teveel verwend hebt en dat cali veel te dik geworden is, te vet noemen we dat bij vogels.
    Je kunt dat o.a. zien als je de vogel in de hand neemt en de buikveertjes wat opzij blaast. Is de huid geel, dan is hij te vet.
    Dan is het slim om een tijdje alleen zaad en water te geven, geen trosgierst, geen snoepstengels en dergelijke. Elke dag een ministukje komkommer helpt dan ook nog eens bij wat afvallen.

Als hij niet te dik (te vet) is, dan kan er iets anders aan de hand zijn. Dat proberen we dan weer uit te vissen.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

snoepstengels geef je beter niet, ze worden er alleen maar vet van, geef dit aub niet meer!!!!!! Hou het bij gewoon voer en elke week 1 trosgierst, het blijft een tussendoortje en geen dagelijks voer, een stukje zoete appel van tijd tot tijd of een blaadje witloof als je er maakt (rauw), wat geraspte wortel, je geeft best ook niet te veel eivoer alleen als ze jongen hebben dagelijks, bij broed geef ik het niet
      zonder vogels kan ik niet leven, maar met mijn allergie wel;) :wave

Opmerking

Ik voer ze ook niet veel anders dan normaal tropenvoer. Heb ergens een pak 'luxevoer' gekocht met allerlei andere zaden erdoor dat krijgen ze een keer per week maar dat is maar een kolibriebakje op 14 vogels dus dat is weinig. Maar is s avonds vaak wel leeg. Maar meoten ze weer een week w88 he.

Enne ik geef ze wat groenvoer, net als @rahoens witlof en ook wat sla. En verder niet... trosgierst ligt er wel in maar wordt niet gegeten.....

geweldig om jongen te zien groeien, niet direct antwoord op je vragen Teunie, maar wel een aanvuliign.
        O ja sepia ligt er bij mij ook in maar ze kijken er neit naar om.

Enne leuk je eerste eitje. Mijn zwartwang is nu ook aan het broeden.
        Groeten,

Henry
        zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduifjes, chinese dwergkwartels, gouldamadines, cubavinken en roodkopamadines.

Opmerking

Opmerking

wel grit en maagkiezel?
            Ruud.
            www.strekervogelvrienden.nl

Opmerking

geen sla geven!!! daar krijgen ze diaree van!

Opmerking

jaja

hey jeffrey
                ja wel grit en maagkiezel hoor
                elke dag schoon water
                elke dag een schone badkamer
                elke dag nieuw zebravinken zaad en doe wat fijne maagkiezel door het voer, en wat grit op de bodem van de voliere
                en 1 x in de week de bodem schoonmaken en nieuw schelpenzand er op

Opmerking

Je laat beter je bakje met eten staan tot het leeg is en vul dan het voer aan, nooit resten van het eten weggooien, want ze hebben alle voedingswaren nodig

Opmerking

Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

Opmerking

nooit doen!

Oorspronkelijk geplaatst door jeffrey rahoens
                      Je laat beter je bakje met eten staan tot het leeg is
                      Beste Jeffrey, dit advies is levensgevaarlijk lieve jongen! Dit gaat vogels hun leven kosten.
                      Elke dag de zaadbakjes uitblazen, zodat de lege pellen verwijderd zijn en daarna het bakje met vers zaad weer aanvullen. En natuurlijk iedere dag vers water geven niet ijskoud maar op temperatuur. Dit is in de vogelliefhebberij het allereerste wat je moet weten m.b.t van het verzorgen van vogels.
                      Eigenlijk een vogelwet!

Jouw motto van "zonder vogels kan ik niet leven" kan hierdoor "ik moet zonder vogels leven" worden.

Opmerking

Een zebravink heeft ongeveer 5 gr zaad nodig per dag.
                        Maar sla geen dag over of je zit met problemen,en alle dagen per bakje eten geven vraagt heel wat werk als je randsoeneerd.
                        Nu geef ik ze te eten in voeder silo's en alles word op gegeten.

Opmerking

voeren

ik probeer voor 6 vogels zoveel zaad te geven dat het bijna op is
                          iemand anders buiten deze club zei een keer iets over er over blazen zodat de vliesjes weg waaien en dan weer aanvullen
                          ik probeer dus zo weinig mogelijk weg te gooien
                          wat het verder kost maakt me niet uit, want zelf eet ik ook graag goed, dus mijn dieren ook
                          het zwolse water is niet te drinken maar ik heb ze nog niet zien braken
                          en ook hun neusjes niet zien optrekken.
                          zo nu ga ik mijn eigen nestje in, trusten en tot mails

Opmerking

Jonkies

Wel Teuni ik hoop dat je wat jonkies op stok krijgt. Ik hoop het dan te lezen als ik een keer aanlog in het land van Oz.

En een wat aan de stevige kant boeremeid heb ik zelf. Best handig
                            Antoni zal nog wel reageren want de broccoli is nog niet genoemd.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Je moet gewoon de juiste hoeveelheid kennen, een potje is daarbij handig, bij mij krijgt geen enkele vogel zaad bij als hun bakje niet leeg is, dit word 's morgens en 's avonds gecontroleerd. als er nauwelijks iets in is dan krijgen ze natuurlijk wel bij. En daarbij heb ik nog nooit doden gehad doordat ze enkele uurtjes op voer moesten wachten. Ik heb een handig maatbekertje waarmee ik altijd mijn voer afmeet en ik moet zeggen mijn voerbakjes zijn om de 2 dagen leeg (ik voer om de 2 dagen)

Opmerking

Working...
                              X