Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen putter x Kanarie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vragen putter x Kanarie

    Hallo,

    Ik heb onlangs een bloemputter gekregen. Het zou een man uit 2010 zijn, heeft iemand een tip hoe ik dat zelf kan zien. Ik heb nog niks gehoord. Graag zou ik willen kijken of ik deze putter (als het een man is uiteraard) kan koppelen aan een of meerdere kanaries. Ik heb daarover hier veel bruikbaars gelezen. Heb alleen nog paar kleine vraagjes. Kan ik het beste zangkanaries gebruiken als het mij om de zang te doen is of maakt dat niet veel verschil bij de jongen? En kan ik nu nog beginnen of ben ik te laat in het jaar en moeten de poppen lange tijd uit de buurt van kanariemannen gezeten hebben? Moet nog poppen aanschaffen en de meesten zullen wel bij mannen in de buurt hebben gezeten. Ik heb een dubbele broedkooi, kan ik in iedere kant een pop doen en de putter in een kooi ervoor zetten? Zodat hij beide popjes kan zien? En wanneer kan de putter bij de poppen?

    Ik hoop dat iemand mij op dit gebied verder kan helpen.

    Groeten.

  • #2
    Het is echt heel lastig om te zien of het om een popje gaat of om een man. Wij hebben zelf ook putters en ik let altijd op de rode kop.
    Bij de man loop het rode verder door achter de ogen. Bij de pop stopt dit voor, op of net achter dur ogen. (soms kan je het hieraan niet zien)
    En (lastig omdat je niet kan vergelijken) op de vleugels zitten gele veren de man heeft dit feller, de pop heeft hier geloof ik bruine/grijze gloed zitten.
    De laatste 2 kan ik fout hebben wij zijn afgelopen jaar begonnen met putters dus weet het zelf ook nog niet zo goed.
    En de man zingt luider en mooier en vaker, pop die zingt af en toe.

    Maar, ik ben van mening (geen ervaring mee) dat het zoals u het wilt niet werkt. Een putter man op een kanarie pop. Het moet andersom. Kanarie man op Putter pop. Heb dit een keer in de wandelgang gehoord.

    Let wel op vochtigheid, want putters zijn extreem gevoelig voor coccidiose, en voor luchtpijpmijt. Preventief een kuurtje in huis is niet verkeert.

    En, je wil daar nu mee beginnen? Waarom wacht je niet tot eind april. Lijkt mij een betere periode, of heb je ze binnen, verwarmd met extra lichturen?
    sigpic

    Opmerking


    • #3
      Lijkt me een putterman op een kanarie pop,deze broedt sowieso makkelijker en voedt ook makkelijker op.
      Maar ik neem aan dat chardonnert nog wel reageert deze heeft er wel ervaring mee.
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Hier staat heel duidelijk het verschil tussen de man en pop uitgelegd:
        http://www.wildzang-putters.nl/putters.htm
        sigpic

        Opmerking


        • #5
          ring

          Ik heb onlangs een bloemputter gekregen. Het zou een man uit 2010 zijn, heeft iemand een tip hoe ik dat zelf kan zien.

          Opmerking


          • #6
            Klopt RobK.
            In Belgie is het ringen van mutaties niet verplicht.
            Hier gaat men er vanuit dat kleurmutatie niet voorkomen in de natuur.
            Wk distelvinken dienen zoals reeds aangegeven voorzien te zijn van een vaste, gesloten voetring.
            Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door janbos
              Het is echt heel lastig om te zien of het om een popje gaat of om een man. Wij hebben zelf ook putters en ik let altijd op de rode kop.
              Bij de man loop het rode verder door achter de ogen. Bij de pop stopt dit voor, op of net achter dur ogen. (soms kan je het hieraan niet zien)
              En (lastig omdat je niet kan vergelijken) op de vleugels zitten gele veren de man heeft dit feller, de pop heeft hier geloof ik bruine/grijze gloed zitten.
              De laatste 2 kan ik fout hebben wij zijn afgelopen jaar begonnen met putters dus weet het zelf ook nog niet zo goed.
              En de man zingt luider en mooier en vaker, pop die zingt af en toe.

              Maar, ik ben van mening (geen ervaring mee) dat het zoals u het wilt niet werkt. Een putter man op een kanarie pop. Het moet andersom. Kanarie man op Putter pop. Heb dit een keer in de wandelgang gehoord.
              Je herkent een man altijd aan het rode masker dat tot voorbij het oog loopt.
              Maar als je echt zeker wil zijn, kijk je best naar de korte veugelbocht.
              Deze moet steeds pik/git zwart zijn. Als deze bruin of gemarmerd is, heb je een pop.

              @ Janbos
              Beide koppelingen kan.
              Putter x Kanarie is eenvoudiger omdat zoals Kingfish reeds aangaf, dat de kanariepop sneller en gemakkelijker start met broeden.
              Moeilijker is de comb Kanarie x putter, maar uit deze combi heb je mooiere kruisingmannen, omdat deze meer doordrongen zijn met de putterkenmerken (masker, vleugel, borsttekening, ...)
              Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter80
                Hallo,

                Ik heb onlangs een bloemputter gekregen. Het zou een man uit 2010 zijn, heeft iemand een tip hoe ik dat zelf kan zien. Ik heb nog niks gehoord. Graag zou ik willen kijken of ik deze putter (als het een man is uiteraard) kan koppelen aan een of meerdere kanaries. Ik heb daarover hier veel bruikbaars gelezen. Heb alleen nog paar kleine vraagjes. Kan ik het beste zangkanaries gebruiken als het mij om de zang te doen is of maakt dat niet veel verschil bij de jongen? En kan ik nu nog beginnen of ben ik te laat in het jaar en moeten de poppen lange tijd uit de buurt van kanariemannen gezeten hebben? Moet nog poppen aanschaffen en de meesten zullen wel bij mannen in de buurt hebben gezeten. Ik heb een dubbele broedkooi, kan ik in iedere kant een pop doen en de putter in een kooi ervoor zetten? Zodat hij beide popjes kan zien? En wanneer kan de putter bij de poppen?

                Ik hoop dat iemand mij op dit gebied verder kan helpen.

                Groeten.
                Hallo pieter,

                Tof dat je kruisingkweek wilt gaan proberen.
                Maar de kans op slagen met een putter van 2010 zijn minim, maar niet uitgesloten.
                Beter is een overjaarse putterman te gebruiken.
                Ook de kanariepop dient overjaars te zijn. (maar ook hier terug, zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen)
                Dergelijke vogels kennen reeds het klappen van de zweep, terwijl jonge kanariepopjes nogal eens hun nest durven verwaarlozen.

                Ik zou alvast starten om hem te koppelen met Belangrijke tip:
                Putters krijg je in broedform door het verstrekken van paardebloemen, distel, vogelmuur, ...

                Indien je voor de zang gaat koppel je best aan een zangkanarie. (waterslager, timbrado, ...)
                Indien je voor kleur gaat koppel je best aan een kleurkanarie (gele kleurslagen)
                Indien je voor postuur gaat koppel je best aan een postuurkanarie. (kuif, bult, five, ...)

                Veel succes.
                Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter80
                  Hallo,

                  Ik heb onlangs een bloemputter gekregen. Het zou een man uit 2010 zijn, heeft iemand een tip hoe ik dat zelf kan zien. Ik heb nog niks gehoord. Graag zou ik willen kijken of ik deze putter (als het een man is uiteraard) kan koppelen aan een of meerdere kanaries. Ik heb daarover hier veel bruikbaars gelezen. Heb alleen nog paar kleine vraagjes. Kan ik het beste zangkanaries gebruiken als het mij om de zang te doen is of maakt dat niet veel verschil bij de jongen? En kan ik nu nog beginnen of ben ik te laat in het jaar en moeten de poppen lange tijd uit de buurt van kanariemannen gezeten hebben? Moet nog poppen aanschaffen en de meesten zullen wel bij mannen in de buurt hebben gezeten. Ik heb een dubbele broedkooi, kan ik in iedere kant een pop doen en de putter in een kooi ervoor zetten? Zodat hij beide popjes kan zien? En wanneer kan de putter bij de poppen?

                  Ik hoop dat iemand mij op dit gebied verder kan helpen.

                  Groeten.
                  hallo ,

                  Reeds veel uitleg is al gegeven door de liefhebbers (hierboven )

                  Maar toch wouw ik nog even accentueren dat als je voor zang gaat ,
                  dat je niet enkel een zang-ras kanarie moet nemen maar ook intens de zang opvolgen , wat betekend dit :

                  Als de bloemputter zijn zang niet optimaal is ( zoals eigen is aan bloemputters ) kan je best reeds vanaf de eitjes in het nest (bevrucht) liggen , een audio bestand laten spelen ong min 3 uur per dag , met de gekozen zang ( distelvink zang http://www.megaupload.com/?d=PB0J08XE
                  ) dat je hier op de forum op sommige posts bij "bastaarden" kan vinden om te downloaden in mijn posts , en dit aanhouden tot de vogel 6maanden oud is ( of zelfs langer als je naar perfectie streeft ) . Als je dit niet zal doen dan zal de kruising een eigen remix maken van al de geluiden die hij opvangt van andere vogels , want de natuurlijke inprenting is verstoord door de kruising .

                  zeg je bijvoorbeeld , ik wil mijn kruising enkel waterslager zang laten horen , dan kan je dit hem aanleren , zelfde met zang van andere vogel soorten , want dit is nou het Fantastische aan kruisingen kweken , dat jij hun zang volledig kan manipuleren .

                  En om met zekerheid te spreken over man/pop , zou je misschien best eens een foto proberen uploaden , ik kan best begrijpen dat het voor beginners heel moeilijk is om het veschil te zien . Misschien kunnen de liefhebbers hier op de forum je ermee helpen .

                  Veel succes .

                  Opmerking


                  • #10
                    mocht het je niet lukken het uplaoden zie hier enkel verschillen tussen man en pop van Bloemputters
                    Bijgevoegde Bestanden

                    Opmerking


                    • #11
                      op deze foto zie je mooi de plaatsen waar er verschil in kan zijn ,

                      ogen , snavel , kleuring ...
                      Bijgevoegde Bestanden

                      Opmerking


                      • #12
                        Veel dank voor alle tips! Ga het weekend alles rustig lezen maar wil al wel alvast bedanken!


                        Groeten

                        Opmerking


                        • #13
                          kijk hier eens, dan kun je goed vergelijken,

                          www.fretteren.eu

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door naruch
                            kijk hier eens, dan kun je goed vergelijken,

                            http://www.vogelpraathoek.nl/viewtopic.php?t=3246
                            LOL had ik dit ook niet bij de Europese zien staan...
                            Leuk site'tje trouwens.
                            Wie zich inspant om te ontspannen is overspannen!

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik heb de koptekening van mijn putter bekeken en denk dat ik toch een man heb, ook omdat de bovenkant van de vleugels zwart is. Wel zit er nog zwart op het snaveltje, dus nog niet broedrijp? Is dit ook een teken dat de vogel jong is of hebben alle vogels die niet in broedconditie zijn iets zwart op de snavel?Zingen doet hij nog niet, heb er een tijd een youtube-filmpje naast gezet maar kreeg geen respons. Klopt dit, is het niet de tijd van het jaar, zingen jonge vogels niet of heb ik dan toch een pop?

                              Is het met een jonge vogel echt zo moeilijk om te broeden? Ik zal opzoek gaan naar een pop. Het beste is dus een pop? En niet twee? Las namelijk in andere berichten dat er mensen zijn met 2 of meer poppen of is dit voor de meer geoefende liefhebber?

                              Nogmaals veel dank voor alle tips!

                              Opmerking

                              Working...
                              X