Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pop PLOTS ziek na eerste ei

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Pop PLOTS ziek na eerste ei

    Toen mijn koppel er kern gezond uitzag , en mooi nestje bouwden en de pop het eerste ei legde vandaag , zag ze er paar uurtjes erna heel ziek uit

    Hoe zou dit komen ?

    pop is ongeringt en heb ik gekocht in vogelzaak , zou een timbrado pop zijn , die ik samen met een raza espagniol heb geplaatst van 08 ... het eerste ei is er , en ik zit aan 13u licht , kamertemp 18graden

    maar nu zit ik met de pop in ,
    steeds op de bodem , halfopen ogen , scherp borst been , ect

    de man zag er ook plots wat minder uit , maar niet zo erg als de pop

    wat zou dit kunnen zijn ?
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    het zou wel eens legnood kunnen zijn

    Opmerking


    • #3
      kan

      als het legnood is, wat kan, dan even apart zetten, lekker warm houden, de cloaca insmeren met wat olijfolie. dan is ze morgen weer lekker, als het legnood is.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        ik sluit me bij ton aan ik denk ook legnood .
        beetje sla olie smeren en even apprt zetten meestal gaan ze dan ook op de bodem zitten
        als ze verlost is van het ei knappen ze meestal op

        Opmerking


        • #5
          Nadenken

          Als die vogel vandaag een ei heeft gelegd kan ze dan ook legnood hebben? Mager borstbeen is wel zorgelijk hoor, zeker in deez' tijd dan.

          Groet,

          Rob.

          Opmerking


          • #6
            Hoe snel ben je gegaan met het opvoeren van het licht. De vogel ziet er slecht uit en het nest is nog lang niet klaar. Je moet ook echt de stokken en de kooi even schoonmaken wederom. Vogels maken hun kopje schoon aan een stok en in dit geval krijgen ze dan poep in hun ogen en op hun snavel. Ik zie ook volledig afgeknaagde knabbelstokjes verzonken in de bodem. Ik zou me voornemen bij alle vogels elke week even de stokken te boenen en de lade te verschonen want dit is echt een terugkerend iets op de foto's die je post.

            Ik zou deze pop wegnemen bij de man, in een schone kooi zetten en eerst even opvoeren tot ze duidelijk met nestmateriaal begint en een echt nest maakt. Dan is ze broedrijp. Mager kan ze niet zijn geworden door het leggen van een ei. Ze lijkt mij gewoon helemaal niet in conditie en dan moet je haar dus zeker niet laten broeden nu. Wordt toch niks zo.

            O ja, legnood direct na het leggen van een ei bestaat niet. Er zit niet meteen na het eerste ei een tweede ei vast. Dat zou betekenen dat ze het eerste ei ook niet kwijt kon en en langer legnood heeft. Het maken van een ei duurt nl 24 uur of meer. Geen enkele vogel legt 2 eieren in een dagdeel.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
              Hoe snel ben je gegaan met het opvoeren van het licht. De vogel ziet er slecht uit en het nest is nog lang niet klaar. Je moet ook echt de stokken en de kooi even schoonmaken wederom. Vogels maken hun kopje schoon aan een stok en in dit geval krijgen ze dan poep in hun ogen en op hun snavel. Ik zie ook volledig afgeknaagde knabbelstokjes verzonken in de bodem. Ik zou me voornemen bij alle vogels elke week even de stokken te boenen en de lade te verschonen want dit is echt een terugkerend iets op de foto's die je post.

              Ik zou deze pop wegnemen bij de man, in een schone kooi zetten en eerst even opvoeren tot ze duidelijk met nestmateriaal begint en een echt nest maakt. Dan is ze broedrijp. Mager kan ze niet zijn geworden door het leggen van een ei. Ze lijkt mij gewoon helemaal niet in conditie en dan moet je haar dus zeker niet laten broeden nu. Wordt toch niks zo.

              O ja, legnood direct na het leggen van een ei bestaat niet. Er zit niet meteen na het eerste ei een tweede ei vast. Dat zou betekenen dat ze het eerste ei ook niet kwijt kon en en langer legnood heeft. Het maken van een ei duurt nl 24 uur of meer. Geen enkele vogel legt 2 eieren in een dagdeel.
              Vandaag ligt de pop dood op de bodem van de kooi , met een ei naast haar die geen kalken omhulsel bevatte ...


              ps: de kooi werd volledig gekuist met stokjes toe alles kraaknet gemaakt , net voor het samenplaatsen van het koppel ,

              in 1 maand tijd heb ik de lichturen opgevoerd van 11u naar 13u30 ...


              het nest is gemaakt geweest en duurde bijna tot 1 week toe voor eerste ei gelegt werd ...

              Niet alle vogels maken een even mooi nest ...
              Bijgevoegde Bestanden

              Opmerking


              • #8
                Spijtig maar dat kan gebeuren. Ze is overigens niet dood gegaan door dat ei zonder kalk maar door iets anders waardoor ze zo'n ei gelegd heeft. Een windei is een teken van of kalkgebrek, (dan is het simpel op te lossen met sepia en oestergrit) of het is een teken van algehele slechte conditie. Op te lossen door verbetering van omstandigheden en genezen van een evt kwaal. Dat is nu natuurlijk te laat helaas.

                Geef je onbeperkt grit en sepia? Hier eten poppen die gaan leggen vaak heel veel grit en sepia enkele dagen voor het eerste ei. Voor mij het teken dat dat ei komt.

                Ik had afgelopen maand een pop die ook lichte legnood kreeg. Zij bleek geen sepia meer te hebben. De harde schaal zat mijn kant op in de kooi en dus zag ik niet dat hij leeg was. Toen ik snel een nieuwe gaf vrat ze daar de hele middag aan en voltooide een compleet gezond legsel.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door woestijnvink
                  ps: de kooi werd volledig gekuist met stokjes toe alles kraaknet gemaakt , net voor het samenplaatsen van het koppel

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik lees nergens dat de kooi maar eens in de maand wordt schoon gemaakt ,en al is de kooi misscien volgens sommige wat vuil ,,daar gaan echt geen vogels van dood. Er zullen vast wel mensen zijn die tijdens het broeden hun kooi helemaal niet schoonmaken ,om de vogels zo min mogelijk te storen.
                    Wat ik wel zie is dat de kooi een gewone huiskamer vogelkooi is ,en misschien niet echt geschikt om vogels in te laten broeden.

                    Opmerking


                    • #11
                      dag animal daar ben ik je niet mee eens
                      ik ben ook zo begonnen vogels te kweken de goulds ook een gewone open broedkooien en ik kweekte goed .
                      verzorging iedere dag vers water en eivoer als jongen geboren zijn 2 keer daags vers eivoer en ik heb nooit problemen gehad
                      zelfs waar de kinderen hun speelgoed haddens taan en deze vogels kweekte gewoon weg door .
                      ik kan helaas geen foto vinden van jongen erbij anders had ik die ook geplaatst .
                      het is denk ik wat je vogels gewent zijn

                      Opmerking


                      • #12
                        inderdaad Mirke,ik maak de vogels gewoon schoon of ze nu op eieren zitten of jongen hebben maar moet wel zeggen ligt aan de soort die je hebt de ene soort is gevoeliger voor verstoring dan andere.
                        Vuurvinkjes of blauwfazantjes om maar een zijstraat te noemen maar een kanarie is gewoon schoon te maken.
                        ik doe het ook zelfs bij de wilde kanaries en die zijn toch vrij schuw in vergelijking tot "gewone kanaries".
                        Mvg,
                        kingfisher
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik maak de kooien niet schoon tijdens het broeden maar die zijn veeeeel groter. 1,6 meter x 50 x 40 cm voor 1 koppeltje sijsjes. Mijn huiskamervogels maak ik elke week schoon. Deze zitten in veel kleinere kooien hoewel ze zo ruim als mogelijk uitgezocht zijn.

                          Opmerking


                          • #14
                            The proof of the pudding is in the eating

                            Opmerking


                            • #15
                              wat Kan kan

                              Inderdaad, helemaal waar! Het zou kunnen. Het zou ook kunnen dat het eitje al twee dagen in het nestje lag. Ik ging uit van de tekst;

                              en de pop het eerste ei legde vandaag , zag ze er paar uurtjes erna heel ziek uit
                              Wat allemaal wel of niet zou kunnen heb ik geen verstand. Ik kan wel lezen!

                              Groet,

                              Rob.

                              Opmerking

                              Working...
                              X