Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jonge Zebravinken Ringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jonge Zebravinken Ringen

    Hallo,

    Wanneer kan ik het best mijn jonge Zebravinken ringen?
    Na wat googlen kwam ik er dan ook niet echt uit.

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    Vogelkweker

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door VogelKweker
    Hallo,

    Wanneer kan ik het best mijn jonge Zebravinken ringen?
    Na wat googlen kwam ik er dan ook niet echt uit.

    Alvast bedankt.

    Groeten,

    Vogelkweker
    ongv. 5 t/m 7 dagen, ligt eraan hoe snel ze groeien!

    Opmerking


    • #3
      Als ze goed worden gevoerd rond de 5e of 6e dag.Zijn de pootjes nog te klein?Wacht dan een dagje.
      Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          ringen

          op youtube staat een filmpje waar ze het ringen precies laten zien.

          Opmerking


          • #6
            Hoi, als ze niet voeren is dat heel jammer maar verstoren maakt dat probleem vaak erger. Als je heel toevallig pleegouders hebt in de vorm van een koppel met even oude jongen kan je de gok wel wagen en evt het laatste jong overleggen. Handopfok is een heel makkelijk woord maar een veel moeilijkere klus. Klinkt als een oplossing maar dat werkt alleen als jij je 35 dagen lang 100% kan inzetten. Niks een halve dag weg, niks fulltime werken, goede materialen om dat dier warm te houden en dan heb je als je alles heel erg goed uitvoert een tamme zebravink. Ik doe het wel eens maar ik heb daar ook wel al heel wat jaren ervaring mee en de juiste materialen voor in huis. Zomaar even handopfok dat gaat niet lukken

            Opmerking


            • #7
              bij zebravinken maakt het helemaal niet uit of je elke dag kijkt. Je verstoord ze er helemaal niet mee. Je kan dus gerust kijken. Als de jongen groter zijn komen de ouders ook minder in het nest, omdat de jongen zichzelf dan wat beter warm kunnen houden, dus dat hoeft ook geen probleem te zijn. en als je de hele tijd kijkt voeren ze niet als je kijkt maar noujuist als je niet kijkt.

              Wat het ringen betreft, meestal als de oogjes open zijn zijn ze klaar om te ringen en dat is meestal ronde de 7e dag (meestal iets eerder).

              mvg,
              Sibrand
              Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

              Opmerking


              • #8
                Bedankt voor jullie reactie.

                Beste Marx,

                Je hebt helemaal gelijk ik heb vandaag een beetje na zitten te denken en besefte dat dit niet zo maar iets was.

                Ik ga dus vanavond nog even naar de winkel om nog wat extra spullen in te slaan. De ouders houd(en) het/de jong(en) wel warm. Dus ik heb er inmiddels wel vertrouwen in.

                Is het verstandig om de doode jongen er nu uit te halen of?

                Hartelijk bedankt dat jullie mee denken allemaal!

                En als alles goed verloopt ga ik over ongeveer 8 dagen het jong ringen.
                Maar dit kan ook nog wat langer duuren.

                Het jong groeit inmiddels al erg hard en ik stond er versteld van hoe snel hij groeit. Zoals veel mensen al zeggen: Z'n beetje groeit als een kool!

                Ik hoop dat alles goed gaat verloopen.

                Jullie horen nog van ons.

                Groeten,

                Vogelkweker!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door sibrand
                  bij zebravinken maakt het helemaal niet uit of je elke dag kijkt. Je verstoord ze er helemaal niet mee. Je kan dus gerust kijken. Als de jongen groter zijn komen de ouders ook minder in het nest, omdat de jongen zichzelf dan wat beter warm kunnen houden, dus dat hoeft ook geen probleem te zijn. en als je de hele tijd kijkt voeren ze niet als je kijkt maar noujuist als je niet kijkt.

                  Wat het ringen betreft, meestal als de oogjes open zijn zijn ze klaar om te ringen en dat is meestal ronde de 7e dag (meestal iets eerder).

                  mvg,
                  Sibrand
                  Beste Sibrand,

                  Ik leeste je reactie pas net en had dus al een bericht neer gezet maar speciaal voor jou plaats ik er nog een.

                  Meestal laat ik ze ook hun gang gaan maar ik ben toch altijd wel een beetje bezorgt. Dat moet ik er nu even uit gooien en de beesjes lekker hun gang laten gaan. Alleen haal ik zo wel even de doode jongen er uit. Omdat dat toch nooit zo fris is voor de vogels.

                  Heel erg bedankt voor je reactie.

                  Groeten,

                  Vogelkweker

                  Opmerking


                  • #10
                    Bijvoeging

                    Beste dames en heren,

                    Nadat ik het nestkastje had wou ik de doden jongen er uit halen maar ze zaten er niet eens in!

                    Een paar mensen dachten dat ze misschien waren op gegeten door de ouders? Maar dat zou toch niet zo zijn. De andere dacht dat ze waren gevallen en onder de beukensnippers terecht zijn gekomen want ze laagen niet op de grond.

                    Groeten,

                    Vogelkweker.

                    Opmerking


                    • #11
                      die jongen verdrogen heel snel
                      gewoonlijk liggen ze gewoon in de lade
                      soms zitten ze gewoon tussen het nest materiaal of onder de andere jongen

                      Opmerking


                      • #12
                        Onder het jong laagen ze niet.

                        Onder het nestmatriaal zal best kunnen.

                        Het jong maakt het nu prima

                        Groeten,

                        Vogelkweker.

                        Opmerking


                        • #13
                          hey

                          het heeft er natuurlijk ook te maken met welke ring maat je ringed?
                          ik gebruik zelf 3,1 mm en ring na 9 dagen en na een uurtje controleer ik of het ringetje er nog om zit.
                          Zelf doe ik ook 3x dag nestcontroleren de zebra's raken er aangewend en hebben er geen last meer van.
                          En een jong opeten daar doen zebra's niet aan(heb wel al eens meegemaakt dat jongen aan het bloede waren). meestal ligt het gewoon geplet onder de andere of het wordt er uit gegooid.

                          groetjes kevin

                          Opmerking


                          • #14
                            Vaak als de jongen dood zijn kieperen ouders ze er uit. (Ik heb ook wel eens een dode zien liggen). Maar je hebt er soms bijna een vergrootglas bij nodig. Dat is zo weg hoor.
                            Toch leuk dat je nog een jong over hebt.
                            Groetjes

                            Opmerking


                            • #15
                              ringen

                              de ringmaat 3.1 is zeldzaam de nbvv heeft deze maat niet in omloop bovendien lijkt hij me echt te groot voor zebravinken en al helemaal voor zebravinken die niet aan tentoonstelligs eisen voldoen.
                              en ringen op de 9de dag zegt al genoeg over de grote van de jongen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X