Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eieren bewaren na het rapen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eieren bewaren na het rapen

    Hoe lang kun je de eieren, na het rapen, in bijvoorbeeld een bakje zaad laten liggen zonder dat deze niet meer bevrucht zijn en of uitgebroed worden?

    Dit vanwege als je bijvoorbeeld standaard na het 4e ei alle eieren terug in het nest legt, maar de pop legt 6 of 7 eieren?

  • #2
    4e

    Op de dag dat het vierde eitje is gelegd (of gelegd had moeten worden) geef ik het legsel terug. Nummers 5-6 en 7 zullen dus harder moeten werken, soms kan ik ze (indien nodig) overleggen bij een ander popje. Ik heb alleen kanaries dus dat geeft over het algemeen weinig problemen.

    Langer wachten kan het nadeel geven dat de pop van het nest stapt na 14 dagen broeden omdat er nog geen jongen zijn uitgekomen.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Over welke vogels hebben we het dan?

      De eieren die je raapt, moet je wel dagelijks draaien in het zaadbakje.
      Groeten Michael

      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

      Opmerking


      • #4
        draaien

        daar zijn de meningen ook over verdeeld, de 1 doet het wel, de ander niet. ik weet als je ze niet draait, de kiem vast kan kleven aan de schil, maar er zijn kwekers die het niet doen, en toch resultaat hebben. draaien de vogels hun eieren elke dag om in het nest ? ik denk van niet.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ton
          draaien de vogels hun eieren elke dag om in het nest ? ik denk van niet.
          Jawel, dat doen ze wel.

          Opmerking


          • #6
            oke

            maar, ik lees als je eieren raapt, dat je ze met de bolle kant naar beneden bewaart. hoe draai je dan, een halve slag, of de bolle kant boven ?
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              ik denk dat alle eieren het zelfde zijn qwa opbergen ik raap ook mijn eieren bij de kanarie's en ze krijgen ze pas weer al de legsel kompleet is ik bewaar mijn eieren met de punt naar beneden en draai ze 45 graden dat 3 x per dag ik maak mij er geen zorgen over dat het te lang duurt ik fok namelijk ook fazanten en kippen voor de tt en raap de eieren daar ook van en berg ze wel eens 10 dagen op en nooit een probleem gehad maar let wel even op de temp, ik berg ze op in de kelder ongeveer 12 tot 15 graden dan doe ik ze i de woon kamer op kamer temp, krijgen de kanarie's de eieren weer voor de kippen doe ik het net zo maar die gaan dan in de broedmachine

              Opmerking


              • #8
                hoezo met de punt naar beneden
                de vogels draaien inderdaad zelf hun eieren,maar ik heb nog weinig eieren in het nest gezien met de punt naar beneden

                Opmerking


                • #9
                  dat is voor het opbergen klopt de eieren liggen niet met de punt naar beneden in het nest maar voor het opbergen is het beter aan de stompe kant zit de lucht kamer zolang de eieren niet zijn bebroed kun je ze het best met de punt naar beneden op bergen en op 45 graden draaien ik doe het met de kippen eieren gewoon in een eierdoos en daar een blokje onder aan 1 kant de dan gewoon het blokje aan de andere kant zetten zijn ze dus gedraaid zo doe ik het ook met de kleine eieren maar daar heb ik mij een plaatje voor gemaakt met gaten er in zodat net de eieren passen en er niet door vallen zo blijft de kiem mooi in het midden en plakt niet vast

                  Opmerking


                  • #10
                    mooi systeem

                    eenvoudig maar knap en het werkt

                    mvg

                    Opmerking


                    • #11
                      Ja, het bewaren van eitjes. Daar zijn zo veel theorieen over.
                      Zelf bewaar ik de eitjes in fijn zand. Draaien doe ik elke morgen.
                      De 1ne keer met de punt naar boven en dan weer met de punt naar benee.
                      De theorie hierachter is,dat de dooier dan in het midden blijft.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        waarom rapen jullie de eieren?
                        doen jullie dat altijd of alleen bij bepaalde soorten/koppels.
                        http://www.vogelarena.com/voliere/vo...000000678.html

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik heb een paar keer eieren geraapt bij de mozambiquesijzen maar er is er nooit een van uitgekomen Nu weer, 1 geraapt, 3 laten liggen. 3 x raden, geraapt ei is niet bevrucht. Vorige nest 3 geraapt en 3 terug gelegd ivm aanwezige jongen, geen ei uitgekomen. Ik raap dus maar niet meer want ik weet niet wat de vogels ermee doen maar het is schijnbaar nogal belangrijk

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                            Ja, het bewaren van eitjes. Daar zijn zo veel theorieen over.
                            Zelf bewaar ik de eitjes in fijn zand. Draaien doe ik elke morgen.
                            De 1ne keer met de punt naar boven en dan weer met de punt naar benee.
                            De theorie hierachter is,dat de dooier dan in het midden blijft.
                            Oorspronkelijk geplaatst door peterkx
                            waarom rapen jullie de eieren?
                            doen jullie dat altijd of alleen bij bepaalde soorten/koppels.
                            Van de zaadeters raap ik altijd de eieren op dezelfde methode als antoni.
                            Nog nooit problemen mee gehad.

                            Rapen doe je als de pop vanaf het eerste ei gaat broeden. Op deze manier geef je de jongen dezelfde kansen met opgroeien. Als het goed gaat komen alle eitjes dan mooi binnen 24 uit. Raap je niet dan komen ze op verschillende dagen uit en hebben de jongen geen gelijke kansen en hou je achterblijfers.
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                              Ik heb een paar keer eieren geraapt bij de mozambiquesijzen maar er is er nooit een van uitgekomen Nu weer, 1 geraapt, 3 laten liggen. 3 x raden, geraapt ei is niet bevrucht. Vorige nest 3 geraapt en 3 terug gelegd ivm aanwezige jongen, geen ei uitgekomen. Ik raap dus maar niet meer want ik weet niet wat de vogels ermee doen maar het is schijnbaar nogal belangrijk
                              Marx, de eitjes zijn al of niet bevrucht. Daar heeft het rapen als zodanig niets mee van doen.
                              Wat wel belangrijk is,dat het rapen met schone handen gebeurt en dat
                              het bewaren van de eitjes op de juiste manier geschiedt.

                              Met de door mij over een lange reeks van jaren gebruikte methode,komen
                              bevruchte eitjes gewoon uit.
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X