Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bastaarden vruchtbaar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bastaarden vruchtbaar?

    In hoe verre zijn bastaarden vruchtbaar, ik kan me voorstellen dat deze van nature onvruchtbaar zijn om zo te veel bastaarden in het wild te voorkomen.

    Of zit ik er naast?
    Met deze vraag doel ik meer of het mogelijk is dat bastaarden (en hun nakomelingen) vruchtbaar zijn, dit om eventueel nieuwe mutaties of kleuren te kunnen kweken.

  • #2
    dit is afhankelijk van wat je als bastaard ziet, heb ooit eens een stuk of dat ging over geografische soorten en soorten gelezen.

    voorbeeldje chinese groenling x gewone groeling zijn in ieder geval een aantal generaties vruchtbaar en ik dacht zelfs helemaal dit was naar ik meen een geografische soort maar wordt ook als bastaard gezien.

    en dan heb je nog japanse meeuwtje das ook bastaard

    mvg

    Opmerking


    • #3
      Zo zijn er ook mutatie's bij kanarie's ontstaan.
      Denk eens aan de rode en mozaiek via de kapoetsensijs.
      En de Jaspis is ook ontstaan door bastaarding met een sijzen soort.
      Dat zijn zomaar een paar voorbeelden van vruchtbare bastaarden.
      De bastaard tussen spitsstaart en gordelgrasvink zal ook wel vruchtbaar zijn en zo zijn er nog tal van mogelijheden.

      Groeten Micheltje
      http://michelsfotosite.weebly.com

      Opmerking


      • #4
        Een aantal bastaarden is vruchtbaar. Een groot aantal niet. In theorie is de definitie van een soort oa dat ze onderling kunnen kruisen en vruchtbare nakomelingen geven. Dat is voor wat betreft vogels dus een beetje achterhaald. Als je bv de kanarie en de kapoetsensijs neemt dan heb je meteen twee vogels waarvan bekend is dat ze vruchtbare nakomelingen geven maar zeker niet dezelfde soort zijn.

        Er zijn echter ook genoeg bastaarden die niet vruchtbaar zijn. Hoewel je ook daarbij nooit zeker kan zeggen dat 1 op de 30 na 3 jaar niet ineens ook vruchtbaar blijkt. Elk jong is anders en een andere combinatie aan genen.

        Ik heb zelf een vogel waarvan geopperd is dat hij een bastaard zou zijn. Ik ben het daar niet mee eens overigens. Maar die vogel heeft dit jaar al 4 bevruchte eieren gegeven in zijn 1e broedseizoen. Dat is dus hoogstwaarschijnlijk geen bastaard. Is hij dat wel dan heb ik nu ook genen ingekruist in een andere soort. Dus in theorie kan dat wel. Rode kanaries komen nog steeds uit de oorspronkelijke kapoetsensijs bastaard.

        Opmerking


        • #5
          ik had ooit een kruising kapoetsensijs*kanarie , popje en die was terug vruchtbaar ...

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door woestijnvink
            ik had ooit een mutatie kapoetsensijs*kanarie , popje en die was terug vruchtbaar ...
            Dit is geen mutatie maar een kruising en een f1(kapoetsxkanarie) is in principe vruchtbaar,dit kan door gaan tot f3 en ik dacht zelfs f4
            Mvg,
            Kingfisher
            Mvg,
            Kingfisher.

            Opmerking


            • #7
              zijn de popjes dan ook vruchtbaar van kapoets x kanarie??
              F2 is toch F1 xF1 of ben ik mis??


              Frank4

              Opmerking


              • #8
                Je hebt het inderdaad niet goed.Een f2 is een jong van F1 man<vruchtbaar> x kanariepop. F2 ook vruchtbaar op een kanariepop geeft F3 enz.

                groeten eddie

                Opmerking


                • #9
                  dan heb ik het hier verkeerd geleerd

                  F1 xF1 geeft F2

                  anders heb je F1 x kanarie

                  hier een site waar ze ook ""verkeerd "" zijn





                  ""Nakomelingen
                  In de Erfelijkheidsleer geldt een regel voor het aangeven van nakomelingen of generaties:
                  P (parents) gekozen ouderdieren of organismen,
                  F1 (1e filiale generatie) nakomelingen van de gekozen ouderdieren,
                  F2 (2e filiale generatie) nakomelingen uit de onderlinge kruising van de F1 dieren, F3 - F4 - enz""

                  groetjes frank4

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                    Dit is geen mutatie maar een kruising en een f1(kapoetsxkanarie) is in principe vruchtbaar,dit kan door gaan tot f3 en ik dacht zelfs f4
                    Mvg,
                    Kingfisher
                    Idd. Bob.
                    Ik heb zelf eens een F 5 gehad. Dat was al heel wat.
                    Deze man was nog gedeeltelijk vruchtbaar. Ik had er 1 jong van,maar dat stierf al gauw. Daarna had ik er genoeg van en ben ermee gestopt.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      is &quot;terugkruisen&quot; mogelijk?

                      Ik heb (bij gebrek aan een kneupop) nu een vermeende bastaard pop bij mijn kneu man gezet. Stel dat deze pop vruchtbaar zou zijn, zijn de mannen of poppen uit dit koppel dan weer "echte" kneuen?

                      Opmerking


                      • #12
                        nee.

                        Oorspronkelijk geplaatst door mees69
                        Ik heb (bij gebrek aan een kneupop) nu een vermeende bastaard pop bij mijn kneu man gezet. Stel dat deze pop vruchtbaar zou zijn, zijn de mannen of poppen uit dit koppel dan weer "echte" kneuen?

                        vergeet het maar. pech man.

                        Opmerking


                        • #13
                          kneu

                          Mees, als je een bastaard kneu /kanarie paart aan een kneu dan is de volgende generatie 75% kneu en 25% kanarie.In theorie,dus of deze kruising echt jongen geeft weet ik niet.
                          Gr.Jaap.

                          Opmerking


                          • #14
                            kneu x kanarie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jklijn
                            Mees, als je een bastaard kneu /kanarie paart aan een kneu dan is de volgende generatie 75% kneu en 25% kanarie.In theorie,dus of deze kruising echt jongen geeft weet ik niet.
                            Gr.Jaap.
                            is onvruchtbaar. zal geen ei leggen. is zinloos.
                            dus op zoek naar een kneu popje.
                            gr. medaar.

                            Opmerking

                            Working...
                            X