Mededeling

Collapse
No announcement yet.

het zit allemaal niet echt mee!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • het zit allemaal niet echt mee!

    Vorige keer had ik vier Glosterkanaries gekocht...twee koppeltjes...
    zei de kweker....
    Het bleken achteraf 3 mannen en 1 pop...dus 1 koppeltje zou je zeggen.
    Die ene pop met een kuif had een dichtgeplakt oogje en ziet slecht.
    Ik denk niet dat ik hier mee kan kweken en heb dus voor de zekerheid afgelopen weekend een afspraak gemaakt met een glosterkweker in Assen.
    Twee maal twee en een half uur rijden vanaf Sint Pancras maar je wilt goede vogels hebben toch?
    Afijn, om een lang verhaal kort te maken...
    Ik heb vijf prachtige glosters gekocht...3 met kuif en 1 gladkop, alle vier popjes.
    Thuisgekomen, het was al harstikke donker en dus ook in de vogelkamer, heb ik ze in een broedkooi gezet en merkte dat eentje niet op zijn stok wilde zitten.
    Hup er weer uit, en ja hoor...een oogje helemaal dichtgeplakt...niet gezien door die dikke pruik op haar kop en teveel vertrouwen in de kweker die ze in de vervoerskooitjes heeft gezet.
    Ik had ze zelf uitgezocht...de kweker zelf heeft een uur advies gegeven en ook in praktijk gebracht hoe de nageltjes te knippen, de snaveltjes te knippen en op de bevedering te letten met het koppelen.....
    Dus gisterenavond nog een kanarie oogje verzorgd en pruikje afgeknipt tot boven de oogjes zodat het arme beestje op zijn stok kon komen.
    Vanmorgen heb ik ze bij de andere glosters gezet...en meteen doken ze het badwaterbakje in en een hoop gespetter en pret met zijn allen.
    Doch die ene, mooie gele met een groene kuif, de mooiste, bleef op de grond en dook een hoek in tegen de wand aan...kleddernat en niet van zijn plaats af te krijgen..
    De andere vogels vlogen hun eigen droog en gingen hoog op stok zitten zoals het hoort....je voelt het al aan je water...die prachtige gele was dus harstikke blind!!!
    Ik pakte hem op en liet hem fladderen en ze dook meteen weer naar de grond en bleef daar een beetje rondhippen om ten slotte op een stronkje brocolli te zitten uitdruipen...
    Ik vond het wel genoeg en haalde haar eruit...harstikke koud geworden inmiddels...
    Ik heb haar opgewarmd en weer in haar kooitje gezet waar ze de nacht ook had doorgebracht en haar warm geblazen door de tralies heen.
    Ze had het zichtbaar benauwd ...dus...meteen een flinke kou gevat, potverdikkie nog aan toe!!!
    Ik had ze alle 3 (1 gladkop pop) de kuifjes gekortwiekte zodat ze goed konden zien en toch bleef deze aan de grond.
    Ik kon nu goed aan de oogjes zien dat ze niet helder stonden...
    Ik kan dus helemaal niets met haar en die andere pop die aan een oogje blind is...die laatste is afwachten.
    Ik kan mezelf ook voor de kop slaan dat ik niet zelf onder de kuifjes heb gekeken...ik ging af op de goede indruk die ik kreeg van de kweker die zijn kweekruimte behoorlijk steriel had gemaakt...keurig nette broedkooien en spierwitte muren...tentoonstellingskooitjes met onze gereserveerde popjes apart gezet...
    En om "eventjes "terug naar Assen te rijden....dat zie ik niet zitten maar ik baal als een stekker om veel geld uitgegeven te hebben, een hele dag verknoeid in de auto en twee van de vier poppen niet te kunnen gebruiken voor de kweek . En mij lieve echtgenoot zijn enigste vrije dag naar de knoppen!
    Waarom kan je zelfs een kweker niet vertrouwen die het zoo voor elkaar heeft en zo de tijd voor je neemt om elke detail door te spreken om goed voor de vogels te zorgen om een goede kweek te waarborgen.
    Zelfs had hij een goede tip om een draaidje onderaan het nestje vast te maken zodat de jongen het nest niet konden weg trekken....ook elke dag het nestje even uitkloppen...etc..etc..allemaal advies maar wel twee blinde vinken meenemen naar huis door slechte verzorging!!!

    Wie kan je nu wel vertrouwen en wie niet? ik snap er niets meer van...volgende keer weet ik wel wat IK moet doen en dat is goed onder hun pruikje kijken en niet afgaan op wat de kweker zegt en doet.

    groetjes< Nelleke p.s. de timbrado's hebben GEEN luis of wat dan ook gelukkig!!!!!

  • #2
    Dat is een vervelend verhaal.

    Zat de ene ''blinde'' pop bij de kweker ook op de grond?
    Als hij daar wel gewoon op de stok zat zal deze vogel niet blind zijn.
    Als deze vogel bij de kweker gewoon op de stok zat met z'n ogen open denk ik dat de kweker er ook weinig aan kan doen.

    Misschien is het een ontsteking of iets dergelijks wat hij heeft opgelopen.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Patriick
      Dat is een vervelend verhaal.

      Zat de ene ''blinde'' pop bij de kweker ook op de grond?
      Als hij daar wel gewoon op de stok zat zal deze vogel niet blind zijn.
      Als deze vogel bij de kweker gewoon op de stok zat met z'n ogen open denk ik dat de kweker er ook weinig aan kan doen.

      Misschien is het een ontsteking of iets dergelijks wat hij heeft opgelopen.
      bij de kweker zat zij ook op een stokje...maar in de broedkooi kan zij WEL op het stokje zitten...
      Later ging ze drinken vanaf het stokje vanuit haar waterbadje....later hipte ze op de rand van dat badje...maar erg voorzichtig...met wat je noemt op de tast...
      Ondanks dat ik haar veertjes tot boven haar oogjes heb geknipt, kan zij NIET in de grotere voliere een stok vinden...zij bleef over de grond hippen en ik had duidelijk de indruk dat zij weinig of niets kon zien...
      Als dit beestje vanaf het begin af aan veertjes boven de oogjes heeft gehad, kan zij later alleen vooruit en onder kijken.
      De oogjes zijn dof en heeft zij blijkbaar ontstekingen gehad door prikkende veertjes...
      Mijn eerste gloster die een dicht oogje had, bleef ook langere tijd onderin de voliere hangen...nog steeds zit hij liever onder dan boven...
      Maar ze kan nu wel veel beter vliegen ook al ziet ze niet best.
      Toch haar slechte oogje is helderder dan dat van dit vogeltje.

      Ik denk dat dit vogeltje geleerd heeft om op het gevoel af te gaan en kan "inschatten"hoe groot de afstand is naar het stokje in de broedkooi wat ongeveer dezelfde maten heeft als waar ze vandaan komt.

      Een voliere is natuurlijk iets heel anders...maar met doffe oogjes voor haar toch blijkbaar onmogelijk.
      En wat het kweken betreft...ik heb er een heel hard hoofd in zo...ze kan zo onmogelijk broeds worden doordat ze geen daglicht kan zien en bekjes voeren.
      Deze kweker had oog voor detail wat hij duidelijk liet merken aan ons met allerlei uitleg waarbij hij de vogeltjes in de hand nam...
      Hij drukte bijvoorbeeld een twee euro munt op het kopje van de gladkop om te laten zien hoe breed bevederd deze op de kop was.

      Als kweker kan je echt wel aan je eigen vogels zien of de oogjes dof of helder zijn vooral wanneer je ze veel in de hand hebt zoals hij dat dagelijks deed. Het is een vogel van dit jaar en dus nog een erge jonge vogel.
      Ik kan het ook duidelijk zien zonder veertjes voor de oogjes of ze dof of helder zijn. Hij heeft dit echt geweten en op zijn geweten.
      Ik ben er erg boos om! Ik zou NOOIT op deze manier mijn vogels verkopen!!!
      Wat moet ik nu met dit vogeltje...kan er helemaal niets mee...en vind het voor dat beestje ook sneu...zij bleef al zolang in dat badje staan...ze kwam er niet uit...ik heb haar eruit moeten halen en laten fladderen....ze fladderde naar beneden, ze vloog geen centimeter!!
      Voor mijn eerste "gehandicapte"gloster heb ik speciaal een trapvormige ladder gemaakt...deze gloster gaat ook dus langs de schuine kant naar boven...zie mijn eerdere berichten...mij zij kan tenminste nog aan een kant zien...bij deze gloster zijn beide ogen aangedaan! Ze ziet echt niets!!! ze hipte tegen de muur aan...en als een blinde kip hipte ze maar een heel klein stukje totdat ze tegen een stukje brocoli botste waar ze van ging eten...en daar bleef ze zitten..ze ging niet verder de voliere verkennen...ik heb haar te lang geobserveerd terwijl ze nat was...en nu heeft ze een kou te pakken, ook nog! Moet nog zien of ze het gaat redden...ze heeft wel wat gegeten nu maar slaapt voor de rest en heeft het lichtelijk benauwd want haar staart gaat op en neer met ademen en haar bekje staat open daarbij.

      En zij is niet de enige vogel van deze kweker met deze handicap...ik heb dus ook nog een bonte met een dicht geplakt oogje...verhaal idem dito...alleen die kan met 1 oogje zien...het is puur slechte verzorging of onwetendheid/slordigheid.
      Hij had het druk met de verbouwing van zijn ruimte om daar een vlucht bij te maken en had het net geschilderd. misschien tijdgebrek?
      Maar dan nog....het zou mij niet gebeuren...ik sta om 8 uur op, gelijk met de vogels...meteen fris water en voer geven en andere verzorging...ze zijn mijn alles...ik zorg beter voor hun als voor mijzelf bij wijze van spreken. Zelfs mijn echtgenoot merkte op dat ik meer tijd bij mijn vogels door bracht als dat ik bij hem zit, hahaha...daar moet ik rekening mee houden wat ik zelfs heel moeilijk vind omdat mijn gedachten helemaal bij de vogels zijn sinds ik ze heb...en dat is nu een paar maanden.

      groetjes, Nelleke

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Marx....ik begin er net mee...ik had mijn vier glosters op internet gezet omdat het drie mannen waren...ze staan er nu nog op maar...ik vind ze ten eerste een heel lief soort vogel....ze zijn ernorm tolerant en ik vind hun zang erg leuk...heel apart...en natuurlijk heb ik meerdere soorten...niet alleen de glosters...
          Ik wist van deze problemen helemaal niets af...helemaal nergens iets over gelezen...ik bots er nu tegenaan...en nu pas ga ik mij afvragen of ik hier wel mee door wil gaan...snap je??
          Het vogeltje is nu doodziek op dit moment...het gaat het zeker niet redden.

          Ik vind het doodzonde dat het zo gelopen is...dat ik wil kweken was en is voor mezelf...verkopen...ik weet niet of ik dit ga doen...ik denk wel enkelen maar vooral wil ik zien of ik leuke vogels kan kweken en daar doe je minstens een paar jaar over...ik heb een stofwisselingsziekte en dat wordt steeds slechter...ik weet niet eens of ik die paar jaar heb...het is voor de afleiding om niet teveel pijn en ellende te voelen en heb er echt veel plezier in.
          Had ik geweten dat het zoveel plezier gaf, dan had ik er veel eerder mee begonnen...maar ja...dat is achteraf...ik heb mijn tijd versleten met doktoren...ipv leuke dingen te doen en met mijn gezin bezig te zijn...
          artsen wisten niet wat ik mankeerde en zijn er veel te lang mee bezig geweest in hoop op een behandeling...maar die is er niet...ik wil hiervan genieten zolang het mogelijk is voor mij.Mijn kinderen zijn volwassen en de deur uit en werken gaat niet. Dit is mijn uitlaat en die glosters vind ik, nogmaals gewoon heel erg leuk, maar niet met zoveel problemen die ik nu ga tegenkomen en de manier waarop...

          groetjes, Nelleke

          Opmerking


          • #6
            Vogels houden is ook omgaan met tegenslagen, helaas maakt elke liefhebber ook wel eens iets minder leuks mee. Bij het aanschaffen van vogels kun je het best elke vogel zelf in de hand nemen, bekijken, bevoelen, beoordelen.

            Ik denk dat het slim is om eens te informeren bij de speciaalclub voor postuurkanaries. Er zijn ook glosterkwekers die jarenlang gezonde vogels kweken, het kan dus echt wel. daar krijg je vast heel gerichte tips en informatie.
            Succes!

            Checkout the full domain details of Anpv.com. Click Buy Now to instantly start the transaction or Make an offer to the seller!
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Vogels houden is ook omgaan met tegenslagen, helaas maakt elke liefhebber ook wel eens iets minder leuks mee. Bij het aanschaffen van vogels kun je het best elke vogel zelf in de hand nemen, bekijken, bevoelen, beoordelen.

              Ik denk dat het slim is om eens te informeren bij de speciaalclub voor postuurkanaries. Er zijn ook glosterkwekers die jarenlang gezonde vogels kweken, het kan dus echt wel. daar krijg je vast heel gerichte tips en informatie.
              Succes!

              http://www.anpv.com/
              Hallo Ton,

              Voortaan zal ik dit ook zelf doen, vogels beoordelen maar daar was ik nog te blue en te naiief voor...nu sta ik er heel anders tegenover na deze ervaring.
              Indrukken kunnen heel vals zijn dus. We hebben hem ook eerst laten praten voordat er uiteindelijk vogels werden uitgezocht. Hij had heel veel te vertellen en wij stonden er maar een beetje bij...het duurde ook veels te lang voordat de vogels uiteindelijk het vervoerskooitje in gingen en vertrouwde ik teveel op zijn expertise. Het gebeurt echt geen derde keer meer...heb nu genoeg geleerd.

              Ik kreeg wel heel gerichte tips van hem en heb zojuist die Timbrado `pop`in handen gehouden die aan het broddelen was...het is toch wel echt een man!
              De stuit naar voren dus...een tip van die glosterkweker.
              Ik heb formulieren thuis liggen van een vogelvereniging waar ik lid van wil worden en heb vlak voor het weekend nog een andere grote glosterkweker gesproken die mij had uitgenodigd binnenkort eens langs te komen.
              Hij heet Fons Rosendaal uit Loil Didam..en heeft 27 jaar ervaring dus...!!!
              Hij woont alleen niet naast de deur dus...
              Hij had jammer genoeg geen glosters meer omdat al zijn glosters van volgend jaar ook al waren gereserveerd.
              Hij was wereldkampioen in 1991 in Bern en is heel erg internationaal bezig.
              Bij hem had ik zeker goede glosters gehad.
              Hij heeft mij tijdens dat telefoongesprek uitgebreid te woord gestaan en het klikte toen hij hoorde dat ik ook in Leeuwarden had gewoond net als hem.

              Ik heb dus net die jonge timbrado gevangen om hem apart te zetten...kale plekken en jeuk!!! echt shit...dacht nog wel dat ik er onderuit kwam en nu heeft hij misschien de hele voliere aangestoken.
              Ik haal morgen medicijnen tegen vedermijt...want dat is het...ik zag een zwart beestje lopen op zijn kop en heb het tussen mijn wijsvinger en duim gehouden...geen bloedspoor...verder zag ik helemaal niets lopen bij hem.
              De volierevogels hebben wel moeite met poepen...wat kan ik daar tegen doen trouwens~....
              Ik zal in ieder geval de voliere tegen bloedmijt en vedermijt behandelen inclusief vogels...en ga er een voliere bij maken...komt goed uit..
              Die eerst en dan schoonmaken.
              Door schade en schande worden we wel wijs maar leuk is het zeker niet.

              Bedankt voor alle advies Ton, je bent een toffe peer!

              xxx Nelleke

              Opmerking


              • #8
                Een zwart beestje dat je ziet lopen is alleen geen vedermijt. Vedermijt is zo klein dat je dat met het blote oog niet kan zien. je ziet alleen aan de veertjes dat er hele kleine hapjes uit zijn.
                Een lopend zwart beestje is meer waarschijnlijk zwarte luis.

                Hier een site met info over de zwarte luis.


                Een toffe peer, kijk dat hoor ik nou graag af en toe...
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Een zwart beestje dat je ziet lopen is alleen geen vedermijt. Vedermijt is zo klein dat je dat met het blote oog niet kan zien. je ziet alleen aan de veertjes dat er hele kleine hapjes uit zijn.
                  Een lopend zwart beestje is meer waarschijnlijk zwarte luis.

                  Hier een site met info over de zwarte luis.


                  Een toffe peer, kijk dat hoor ik nou graag af en toe...

                  Opmerking


                  • #10
                    The proof of the pudding is in the eating

                    Opmerking


                    • #11
                      contact verkoper...

                      Beste Serinus,

                      De verkoper woont een paar honderd kilometer van ons vandaan...
                      Wanneer dit niet het geval was geweest en hij een stuk dichterbij had gewoond, dan had ik hem zeker benaderd.
                      Dan had ik gezorgd dat ik andere vogels had gekregen en hij deze teruggehad.
                      Wanneer ik nu bel en hij biedt aan om andere vogels te halen...dan heeft het weinig zin omdat een tank benzinegeld zowat gelijk is aan die vogels.

                      Om mijn frustraties kwijt te raken en hem daarvoor te bellen...daar heb ik weinig zin in...ik hou niet van confrontaties en zeker niet door de telefoon.
                      Ook al zou ik proberen een constructief gesprek te houden...het is moeilijk woorden goed te intepreteren zonder elkaars gezicht en emoties te zien en is een miscommunicatie zo gebeurd.
                      Ik zou hem kunnen mailen maar zijn advertentie was door zijn zoon op marktplaats gezet omdat hij er zelf geen kaas van heeft gegegeten volgens zijn woorden.
                      Ik denk dat deze mail dan ook niet wordt beantwoord.
                      Het is allemaal suggestief wat ik hier neerzet maar ik heb enig ervaring in zuks en weet hoe iets onschuldigs tot een enorme opschudding kan zorgen zonder dat je daar de intentie toe had.
                      Beter is gewoon hier lering uit trekken en er iets positiefs mee te doen.
                      Het heeft zo moeten zijn denk ik altijd maar en ga ik op zoek naar mensen die veel verstand hebben van glosters zoals het advies volgen van Ton.
                      Ik ga mij ook voorlopig op andere soorten richten zoals de Timbrado's...
                      Vandaag begin ik aan de bouw van twee nieuwe vluchten en haal medicijnen en antiseptische middelen tegen allerlei vogelziekten.

                      Bedankt voor je goedbedoelde advies..ik had het zeker opgevolgd mits de verkoper dichterbij had gewoond maar het heeft zo geen zin behalve misschien een rottig telefoon gesprek die mijn dag verpest. Ik denk niet dat hier iets positiefs verder uit kan komen omdat er niets aangedaan kan worden.

                      In Noord Holland zijn er heel weinig gloster kwekers en die er waren die heb ik benaderd maar zonder succes. Zij hadden niet de vogels die ik zocht of hadden geen tijd.

                      Ik moet nu een timbrado man aan het zingen krijgen die er nu nog helemaal niets van bakt...een hoop gebroddel.
                      Hij is ongeveer twee a drie maanden oud. Hij is wel heel erg enthousiast bezig maar zingen kan je het niet noemen. broddelwerk dus.

                      Nogmaals...heel erg bedankt voor je advies!!!

                      hartelijke groeten, Nelleke

                      Opmerking

                      Working...
                      X