Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ring mozambieksijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ring mozambieksijs

    moet een mozambieksijs oficieel een ring dragen.

  • #2
    nee het is niet verplicht (zover ik weet)

    maar het is wel makkelijker bij het herkennen, verkopen enz. enz.

    ik zou ze zeker ringen als het even kan
    Groet'n uut Drenthe

    Opmerking


    • #3
      en valt hij nou onder de tropen of onder vruchten en insecten eters.
      ik heb hem hieronder geplaatst maar volgens mijn valt ie onder de tropen ?

      Opmerking


      • #4
        Ze eten zaadjes dus doe maar tropen

        Opmerking


        • #5
          volgens de wet hoeft de mozambique sijs geen ring

          Opmerking


          • #6
            dus ik kan er gewoon tropenzaad voor kopen.
            nog iets specifieks waar ik op moet letten bij de mozambieksijs.
            p.s. ik laat het jullie weten als ik tot kopen over ben gegaan alvast bedankt.

            Opmerking


            • #7
              Behalve tropenzaad kun je kleine beetjes groenvoer geven, zijn ze dol op. Ook een klein stukje trosgierst af en toe is gezond.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Hallo. Ken je het website van de Serinus Society al? www.serinus-society.eu
                Groet, kees, Nieuw Zeeland.

                Opmerking


                • #9
                  Hoi Josmo, ik geef ze tropenzaad, eivoer, grit en maagkiezel, 2-3 keer in de week appel/paardenbloem/vogelmuur en een paar insecten in de week. Ze zijn gek op zo nu en dan een meelworm bv. Maar dat laatste hoeft niet als je niet wil broeden.

                  Opmerking


                  • #10
                    Misshien ook belangrijk, waar ga jij deze mozambique bijzetten, het zijn nl. geen allermans vrienden.

                    Groeten Michael.
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Nee, dat klopt. Het zijn zeker geen allemansvrienden. Die van mij haten andere vogels. Het broedkoppel dan in de broedtijd. De jongen en een vogel alleen is lang zo moeilijk niet.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                        Hoi Josmo, ik geef ze tropenzaad, eivoer, grit en maagkiezel, 2-3 keer in de week appel/paardenbloem/vogelmuur en een paar insecten in de week. Ze zijn gek op zo nu en dan een meelworm bv. Maar dat laatste hoeft niet als je niet wil broeden.
                        Ik voer mijn cini's practisch hetzelfde zij het dat ik als basis een putter/sijs mengeling heb,gemengd met een goudvinkmengeling 2:1 wat ze aanzienlijk beter eten dan een tropen mengeling wat ik als aanvulling apart geef.
                        Soms wordt het tropen zaad meerdere dagen niet aangeraakten, meelwormen geef ik absoluut niet maar dat is een persoonlijke keus.
                        Ik kies voor buffalo's en pinky's
                        Mvg,
                        kingfisher
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          Hoi Kingfisher, interessant die sijs en goudvinken mengsels. Ik woon vlakbij een echte vogelzaak en die hebben een waanzinnig groot zaad assortiment. Mijn Mozambiquesijzen eten heel erg goed tropenmengsel en broeden zoals je weet als een tierelier. Elk ei wordt een vogel en ronde 3 komt al weer uit begin volgende week. Nu 6 jongen uit twee nesten gezond en wel op stok.

                          Dus geen reden om nu iets te veranderen. Maar een ander zaadmengsel spreekt me wel aan. Ik voer nu een hand samengesteld tropenmengsel met alleen witte zaden. Heel fijn en minstens de helft minder grof als tropenmengsels van fabrikanten. De blauwgrijze roodstaartjes eten het ook prima dus.

                          Toch denk ik eraan eens iets van een ander mengsel toe te voegen. Puur voor de afwisseling. Ik sta elke keer weer te kijken naar al die mengsels voor soorten. Sijsmengeling kan ik dus makkelijk geven? Jouw vogels broeden ook zo goed als hier?

                          Ik ga sowieso alle boekjes te buiten met mijn Mozambiquesijzen. Ik geef ze al 2 maanden meer dan 100 buffalo's op een dag Ze voeren er hun jongen mee tot ik die weghaal bij de ouders. Dat schijnt echt not done te zijn voor de driften maar hier doen ze het verder prima. Ze voeren verder bijna niks en eivoer denk ik ook niet dat ze opnemen. Man en pop gedragen zich voorbeeldig op wat hele kleine strubbelingen na die wel normaal zijn voor deze soort denk ik.

                          Opmerking


                          • #14
                            dank jullie allemaal voor de tips ik heb even op de site gekeken CASEHULSEBOSCH is inderdaad een interesante site zal ik vast nog meer gaan kijken.
                            de mozambiek sijzen zullen niet bij andere vogels komen te zitten want ik had al begrepen dat ze niet zo goed met andere vogels opkunnen schieten.
                            ik heb vanmiddag 3 mozambieksijsjes gekocht namelijk een koppel en nog een losse pop.
                            is het verstandig om de man en de pop appart te zetten dus alle 3 in een apparte kooi of het koppel bij elkaar laten zitten of alle drie bij elkaar te zetten of word dit vechten.
                            wat betreft het bijvoeren heb ik hier gelezen dat appel-paardebloem-meelwormen enz mogen deze meelwormen levend gevoerd worden?

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik zou kiezen voor zo nu en dan een paar diepvries buffalo's. Dat vinden ze hier het lekkerst. Ik gaf meelwormen zo nu en dan en de ene keer raakten ze ze niet aan en dan ineens aten ze er een op. Maar wat ik ook moet zeggen is dat toen ze ze gingen eten ze ook meteen heel broeds werden. Eerst ging de pop de man enkele weken elke avond opjagen en daarna gaven ze me nest na nest waar ze nu nog mee bezig zijn. Ik heb ze daarna nooit meer meelwormen gegeven en alleen buffalo. Dus eigenlijk is die enkele meelworm zo nu en dan niet het beste idee. Of wel, als je ze snel en heftig broeds wil maken

                              ik zou het koppel apart zetten en de pop apart. Voor die pop nog een man kopen en kijken of die koppels in het najaar willen broeden. Ik vraag me sterk af of je twee koppels in 1 ruimte positief gaat werken. Mijn pop valt de man aan als hij zingt. Als ik op youtube een mozambiquesijs opzet die zingt valt ze hem ook aan. Dus een zingende man hier in de woonkamer zou op dit moment wel de bom laten ploffen in de kooi. Mijn man zingt alleen als de pop op het nest zit. Dat is zijn enige kans. Je kan ze niet dwingen maar als je wat insecten geeft en ze hebben nog niks gedaan heb je een goede kans dat ze in oktober beginnen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X