Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek pagodespreeuw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kweek pagodespreeuw

    Ik heb een koppel pagodespreeuwen uit 2008. Deze hebben nu een nest gemaakt waar ze nog steeds aan bouwen. De pop heeft nu 3 eieren op de grond gelegd. Het eerste ei heb ik in het nest gelegd maar dit lag de volgende dag weer op de grond (kapot). De overgebleven 2 eieren liggen nog steeds op de grond - maar zijn wel heel.
    Komt dit door onervarenheid van de vogels? Is het nest te laat klaar (of zijn de eieren te vroeg)?
    Wie heeft er een idee?

  • #2
    De vogels zijn pas 1 jaar dus? Dit is in mijn ogen onervarenheid. Kleine tip is wel dat je die eieren weg moet halen. Stel dat ze eraan gaan proeven dan heb je straks eier-eters. Ik laat hier nooit een ei liggen in de voliere dus

    Maar dat ze zo lekker aan de gang zijn is al heel wat. Wie weet lukt het ze dit jaar al een nest uit te broeden en groot te brengen. Ik weet niet of de man al vruchtbaar is nu maar aangezien de pop legt denk ik dat ook de man met 1 jaar wel al vruchtbaar zal zijn. Weet je uit welke maand ze komen? Meestal moet je sowieso wel 12 + maanden nemen eer een nest een kansje maakt. Wat ze nu leren zal ze volgend jaar alleen maar succesvoller maken.

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        ja Marc,??

        Kernbijter, als ik je een goede raad mag geven, zou ik het verhaal van Robin maar aannemen.
        Volgens mijn aanvoelen heeft deze wel spreeuwen gekweekt, en weet hij dus wel waarover hij praat.
        Het verhaal dat hij doet is inderdaad bij vele spreeuwenkwekers gekend, en er is eigenlijk nog niemand die het antwoord op dit raadsel gevonden heeft.
        Enige oplossing is diegene die Robin aanreikt.

        Opmerking


        • #5
          Zou het niet zo zijn dat de man gewoon wil blijven treden en hij snapt dat dat over is als een legsel compleet is?
          Misschien wat "menselijk" gedacht, maar wie weet...
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Vanmorgen gezien dat de man inderdaad de schuldige is.
            Had eieren teruggelegd en de vogels een tijdje in de gaten gehouden. De man nam ze dus heel in de snavel en legde zo op de grond neer.
            Vandaag eerste ei bij de Europese spreeuwen en hetzelfde verhaal. Ik heb de man uitgevangen en apart gezet in de nabijheid van de pop. Kijken of ze alleen verder gaat.
            Ik denk dat te veel eiwitten een probleem kunnen zijn want dit hebben ze als ik zo eens terugkijk rijkelijk gehad.
            Meer als ander jaren - waarom? - ja goede vraag - te snel willen denk ik.
            De pagodes hebben nu 4 eieren uitgeworpen. Betekent dit dat de eerste ronde eieren nu wel geweest zijn. Met andere woorden moet ik de man nu uitvangen of een tijdje wachten.
            Kan de Europese man als de pop gaat broeden weer terug of is dit een te groot risico?

            Opmerking


            • #7
              Hallo
              Hier hoor ik enkele kenners aan het woord....
              Ik heb dit jaar voor het eerste spreeuwen (mandarijn) en heb dus totaal geen ervaring. 1 paar heeft vandaag 3de ei gelegd. 2de paar is volop aan de nest bezig.
              Nu ben ik op zoek naar meer info, vooral ivm voeding als er jongen zijn.
              Wie kan mij helpen ?
              Alvast bezankt

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Kernbijter
                De pagodes hebben nu 4 eieren uitgeworpen. Betekent dit dat de eerste ronde eieren nu wel geweest zijn. Met andere woorden moet ik de man nu uitvangen of een tijdje wachten.
                Kan de Europese man als de pop gaat broeden weer terug of is dit een te groot risico?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door DimitriD
                  Hallo
                  Nu ben ik op zoek naar meer info, vooral ivm voeding als er jongen zijn.
                  Wie kan mij helpen ?

                  Opmerking


                  • #10
                    Helemaal mee eens

                    Ik ben het helemaal met Robin eens zo doe ik het ook bij mijn spotlijsters ik bied van alles aan maar meng wel alles door elkaar. Maar de ene keer zijn de meelwormen het eerst op en dan weer de buffalowormen. De vogels kiezen toch zelf wat het beste is. Ik zit alleen nieuw voer neer als het schaaltje leeg is zodat ze wel gevarieerd voedsel krijgen.
                    Groeten Gerrit:http://grijze-spotlijster.webklik.nl/page/home

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door tropic
                      ja Marc,??

                      Kernbijter, als ik je een goede raad mag geven, zou ik het verhaal van Robin maar aannemen.
                      Volgens mijn aanvoelen heeft deze wel spreeuwen gekweekt, en weet hij dus wel waarover hij praat.
                      Het verhaal dat hij doet is inderdaad bij vele spreeuwenkwekers gekend, en er is eigenlijk nog niemand die het antwoord op dit raadsel gevonden heeft.
                      Enige oplossing is diegene die Robin aanreikt.
                      Ja Tropic?? Heb ik iets verkeerds gezegd? Volgens mij zeg ik niks stoms hoor. Volgens mij geef ik ook nergens verkeerd advies. Dus is er iets? Zoals Robin zegt, misschien stopt het de volgende ronde en misschien blijft hij het doen en moet je maatregelen nemen. Tijd zal het leren denk ik.

                      Zijn er veel spreeuwenpaartjes die met 12 maanden voorbeeldig een eerste nestje grootbrengen? Gewoon iets wat ik me afvraag omdat ik bij mijn zoektocht naar nachtegalen toch te horen kreeg dat het idee van een eenjarige pop minder handig was dan een tweejarige. Moet even heel goed nadenken wie dat ook alweer zei en waarom dat ook alweer was

                      Opmerking


                      • #12
                        Spreeuwen

                        Het ging over spreeuwen, don't forget!

                        Groet,

                        Opmerking


                        • #13
                          Niet vergeten!

                          Hallo Rob K. weg met die vervuiling van de Nederlandse taal. Groet Kees, Nieuw Zeeland

                          Opmerking


                          • #14
                            kweek pagode en mandarijnspreeuw

                            heb vroeger ongeveer 25 jaar geleden deze vogels gekweekt en bij mij werden zelden de eieren eruit gegooid.
                            het was meer een probleem als de vogels uit het ei kwamen,vwb het aanbieden van levend voer vooral de hoeveelheden.
                            het ene jaar veel diversiteit en bijna een kruiwagen vol en slechts 1 jong groot
                            het jaar erop veel witte meelwormen en miereneieren uit de vriezer en eivoer
                            en 10 spreeuwen groot zonder welk probleem dan ook.
                            ook gaf ik kwark zelfgemaakt en een soort drilpuddinkjes ook zelf gemaakt naar een idee van iemand anders.
                            nog even dit bij voeding staat een recept bijv voor spreeuwen en nachtegalen mvg wim

                            Opmerking


                            • #15
                              Er liggen nu 4 mooie jongen in het nest.
                              Nadat de eertse leg door de man eruit gegooid was is de pop opnieuw begonnen met leggen. 4 eieren werden er gelegd.
                              Tegen het eind van de broedtijd werd de man weer erg onrustig dus goed in de gaten gehouden. 2 weken terug kwam ik thuis en vond 2 pas uitgekomen jongen op de grond - nog levend. Meteen de jongen opgewarmd en terug gelegd bij de overgebleven eieren. Man heb ik apart gezet in een TT kooi en in de vlucht gehangen. Pop ging meteen over met voeren en tot op heden doet ze dat prima.

                              Opmerking

                              Working...
                              X