Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een mienie vraagje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • een mienie vraagje

    hoiik hab 1 vraagje het gaat over het broeden hoelang duurt het tot zebravink eiere uitkomen???

  • #2
    13 dagen na het 2e ei

    Opmerking


    • #3
      Na een dag of drie 4 gaan ze broeden. Zodra ze dat doen, kan je na 3 dagen zien, met een schouwlampje, of het eitje bevrucht is. Zodra ze broeden duurt het 13 dagen. Ik raap mijn eieren, dit omdat je nestjes hebt van een groot aantal eieren, en als deze laat liggen komt elke eitje een dag later uit. Alsje 6 eieren hebt en 6 bevruchten, is het eerste jong 6 dagen oud als de laatste uit komt, en dus bijna klaar is om te ringen.

      Om te zien of een ei bevrucht is, en je richt er een schouwlampje op, zie je rode draadjes in het eitje lopen.

      Mvg John
      Check mijn blog over zebravinken en andere tropische vogelssigpic

      Opmerking


      • #4
        eitjes rapen bij zebravinken wrrm?

        ik kweek nu al ongeveer 4 jaar met zebravinken heb nog nooit 1 ei geraapt

        ze gaan meestal broeden als er 4 eieren zijn dus het leeftijd verschil is meerstal niet meer als 3 a 4 dagen (bij mij tenminste)

        veel succes met je zebravinken
        mvg roy (vogelfreak)
        kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Waarom ik ze raap?

          Omdat ik mijn zebravinken liever tegelijk uit heb, en dus meer overlevingskansen. Ik raap tot het 5e ei. Als ze alle 5 bevrucht zijn, komen mijn jongen tegelijk uit, worden ze tegelijk groot, worden ze tegelijk geringt, vliegen ze tegelijk uit, zijn ze tegelijk 35 dagen, en bij 35 dagen gaan ze de vlucht in.
          Check mijn blog over zebravinken en andere tropische vogelssigpic

          Opmerking


          • #6
            bmishnhm

            bedankt maar ik snap het niet helemaal Waarom ik ze raap?

            Omdat ik mijn zebravinken liever tegelijk uit heb, en dus meer overlevingskansen. Ik raap tot het 5e ei. Als ze alle 5 bevrucht zijn, komen mijn jongen tegelijk uit, worden ze tegelijk groot, worden ze tegelijk geringt, vliegen ze tegelijk uit, zijn ze tegelijk 35 dagen, en bij 35 dagen gaan ze de vlucht in ik
            snap het niet hoor

            Opmerking


            • #7
              Dat maakt niet uit, blij dat je het zegt, dan leg ik je het nog een keer uit.
              Eieren rapen doe ik omdat ik personelijk in geloof dat het beter is, en meer productiever(nu krijg ik de kwekers die het alleen voor het plezier doen vol over me heen, maar ook die wil ik straks wel weer de nodige uitleg geven)

              Tevens doe ik dit bij alles wat ik mijn vogels geef, en hoe ik ze kweek, zo had ik het genoegen afgelopen dinsdag bij Peter Dullard langs te gaan. Ik keek naar zijn jonge vogels, en zag dat deze een krop hadden met donker spul er in. Na gevragen te hebben wat het was, was het gedroogde bieslook en peterceli. Omdat hij gelooft dat de vogels er eerder en fanatieker het eivoer opnemen en dus ook beter voeren.

              Maar waarom ik eieren raap was je vraag.
              Ik raap mijn eieren omdat een vogel elke dag 1 ei legt. Dit zou betekenen dat de jongen na elkaar uitkomen. Als jij een nestje hebt met veel bevruchten eieren, dan is het zo dat het eerste jong, groter is dan het laatste. Theoretisch zou dus het grote jong het kleintje pletten.

              Om te voorkomen dat de kleine jong door de grote geplet word, en dus onnodig sterft raap ik de eieren. Ik raap 5 eieren, en dan leg ik ze terug. Dit betekend dat de vogels op de eieren gaan zitten, en dat de eieren tegelijk lopen in ontwikkeling.

              Hierdoor komen de jongen tegelijk uit het ei, en los je het probleem op dat het het oudste jong de jongste jongen kan pletten. Neven voordelen zijn dus dat de jongen tegelijk te ringen zijn (ongeveer, want ze groeien niet even hard) en dat ze tegelijk uitvliegen. In dat uitvliegen zit nog een klein ander voordeel, als je het nestje weg haalt, legt de pop niet opnieuw eieren (direct), als je de jongen 1 voor 1 uit het nestje komen, heb je kans dat de pop opnieuw begint met leggen, in een vies nestje. Ook een nevenvoordeel is dat de jongen tegelijk 35 dagen zijn, en op dat moment tegelijk de vlucht in kunnen.

              Theoretisch loop je een achterstand op van 5 dagen als je 5 eieren raapt, deze achterstand loop je weer in dat je jongen direct de vlucht in kunnen als ze 35 dagen zijn, en niet dat ze op elkaar moeten wachten.

              Als je verder nog vragen hebt, zeg je het maar.

              Mvg John
              Check mijn blog over zebravinken en andere tropische vogelssigpic

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door vogelgekkie
                bedankt maar ik snap het niet helemaal Waarom ik ze raap?

                Omdat ik mijn zebravinken liever tegelijk uit heb, en dus meer overlevingskansen. Ik raap tot het 5e ei. Als ze alle 5 bevrucht zijn, komen mijn jongen tegelijk uit, worden ze tegelijk groot, worden ze tegelijk geringt, vliegen ze tegelijk uit, zijn ze tegelijk 35 dagen, en bij 35 dagen gaan ze de vlucht in ik
                snap het niet hoor
                Gewoon kijken naar het eerste bericht in het onderwerp dat is zoiezo waar en alles wat je nodig hebt staat der in.
                Groetjes Benjamin!

                Opmerking


                • #9
                  @John,

                  Ik kan wel met je verhaal mee gaan maar het klopt niet helemaal.
                  Zebravinken gaan meestal pas bij het 3e of 4e ei zitten broeden. Dus de meeste jongen komen op dezelfde dag uit, maar soms heb je wel eens een jong die een dag later geboren wordt maar dit heeft geen verdere gevolgen als het nest niet groter is dan 4 jongen. Als het nest groter is dan kan het wel eens gebeuren dat er een jong achterblijft. Deze plaats ik zelf meestal over naar aan ander koppel zebravinken waarvan de jongen een aantal dagen jonger zijn en het nest niet te groot is.

                  Ik heb dit voor een paar weken geleden nog gedaan. Ik had een nest van 5 jongen en een nest met 1 jong. Na het ringen heb ik de kleinste 2 jongen overgelegd naar het andere nest. Hierdoor worden alle jongen goed gevoerd en volgroeien ze ook beter.
                  Groeten,

                  Arjan

                  Opmerking


                  • #10
                    @azantiga

                    Ik ben het niet helemaal met je eens. Als jou vogels in het 2e rondje zitten, beginnen ze meteen met broeden, althans 9/10 gevallen.

                    En soms kan je niet overleggen, dit gaat meestal na 1 rondje nog wel, maar na 2 rondjes echt niet meer, want dan loopt jou hele planning al in de soep. het eerste stel begint 2 weken later met leggen dan stel 2,3,4, stel 5 zit daar tussen in, stel 3 heeft de jongen eerder zelfstandig, waardoor er weer een verschil van een dag of 3 a 4 bij komt. Vogels zijn namelijk niet als werk te plannen.
                    Check mijn blog over zebravinken en andere tropische vogelssigpic

                    Opmerking


                    • #11
                      John,

                      Dat probleem voorkom ik grotendeels doordat ik de nestkasten weghaal als de jongen een aantal dagen zijn uitgevlogen. De nestkasten hang ik weer terug als ik de jongen uitvang. Deze van ik allemaal in 1 keer uit. Tenminste als ze minimaal 35 dagen oud zijn. Dit werkt bij mij goed aangezien ik met 18 koppels kweek, waarvan 10 koppel gelijktijdig zijn begonnen met broeden. Onbevrucht nesten haal ik ook allemaal gelijktijdig weg. Dus de meeste koppels zitten allemaal in het zelfde ritme. Er is altijd wel een koppel die in een ander ritme kweekt.
                      Maar jongen overleggen is gelukkig niet al te vaak nodig, aangezien ik niet vaak nesten groter heb dan 4 jongen. Gemiddeld kweek ik 6 jongen in 2 ronden per koppel.

                      Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen voorkeur. Het enigste wat ik wou aangeven is dat zebravinken pas na het 3e of 4e ei gaan broeden en niet al bij het 2e ei.
                      Groeten,

                      Arjan

                      Opmerking


                      • #12
                        @Arjen

                        Nou kweek ik met 11 koppels, als er drie het zelfde ritme hebben is dat erg goed bij mij. Maar als de vogels jongen hebben gehad, en de jongen weg zijn. Krijgen ze een nieuw nestje, dan hebben ze binnen 2 dagen het eerste ei liggen. Dan gaat de pop meteen broeden. In 9/10 gevallen.

                        Mvg John
                        Check mijn blog over zebravinken en andere tropische vogelssigpic

                        Opmerking


                        • #13
                          Matsje <3

                          Opmerking

                          Working...
                          X