Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe zit dit nu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hoe zit dit nu

    klopt het dat bastaarden altijd of vaak onvruchtbaar zijn.

  • #2
    ja

    meestal zijn ze onbevrucht

    je hebt er alleen wat aan in een gezelschaps voliere voor de leukig heid enzo
    mvg roy (vogelfreak)
    kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

    Opmerking


    • #3
      er zijn toch veel mensen die ze kweken maar aleen de manen zingen wat doen die mat de poppen als deze niet vruchtbaar zijn.
      dus aleen de mannen leveren geld op.
      worden bij de poppen de nek om gedraaid of hoe moet ik dit zien.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door josmo
        er zijn toch veel mensen die ze kweken maar aleen de manen zingen wat doen die mat de poppen als deze niet vruchtbaar zijn.
        dus aleen de mannen leveren geld op.
        worden bij de poppen de nek om gedraaid of hoe moet ik dit zien.
        Als het geld op moet leveren ,,ga dan gewoon werken.

        Probeer gewoon normale vogels te kweken ,en niet de vogel populatie onnodig te verpesten door bastaarden te kweken .

        Opmerking


        • #5
          nee, je begrijpt me verkeerd het is niet mijn bedoeling om bastaarden te kweken ik vroeg dit mijn aleen af.

          Opmerking


          • #6
            Niet alle bastaarden zijn onvruchtbaar, denk maar eens aan de kapoetsensijzen, die hebben jaren geleden ervoor gezorgd dat de roodfactor in de kanarie is gekweekt.

            Wat je wel hoort is dat de bastaardpopjes niet vruchtbaar zijn en vaak worden weggegeven als gezelschapsvoliere vulling, worden afgemaakt of vrijgelaten.

            Groeten Michael.
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              maar dat vrijlaten is toch niet goed voor de cultuurvogels.
              wegens inmenging voor de enkeling die wel vruchtbaar is.
              ik blijf het raar vinden dat de mannen wel vruchtbaar zijn en de poppen meestal niet.

              Opmerking


              • #8
                Of een bastaard vruchtbaar is of niet hangt af van de 2 soorten die met elkaar zijn gekruist. Soms is het zo dat nauw verwante soorten eerder (deels) vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen dan soorten die minder verwant zijn.
                Bastaardpoppen kunnen ondanks dat ze onvruchtbaar zijn toch nog nuttig zijn naast het feit dat het hele goede volierevogels kunnen zijn. Ze kunnen eventueel gerbuikt worden als pleegmoeder. Nek omdraaien en en loslaten zijn zeer foute zaken, mensen die dat doen houden zich om verkeerde redenen met de vogelliefhebberij en kweken van bastaarden bezig. Ik kan me ook haast niet voorstellen dat iemand dat zou kunnen doen.
                Make birds not war.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door vogelfreak
                  ja

                  meestal zijn ze onbevrucht

                  je hebt er alleen wat aan in een gezelschaps voliere voor de leukig heid enzo
                  Bio-logisch gezien zouden ze dan niet bestaan

                  Er zijn verschillende gradaties.
                  1) ze zijn zo verwant dat de vogels wel vruchtbaar zijn(zelden)
                  2) ze zijn vruchtbaar tot bepaalde terugfok bijvoorbeeld europese kanaries(zie desbetreffende topic)
                  3) enkelen zijn vruchtbaar voor een deel en / of op later leeftijd

                  Opmerking


                  • #10
                    dank jullie voor de uitleg.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door populier

                      Wat je wel hoort is dat de bastaardpopjes niet vruchtbaar zijn en vaak worden weggegeven als gezelschapsvoliere vulling, worden afgemaakt of vrijgelaten.

                      Groeten Michael.
                      En zulke mensen noemen zich dan nog steeds vogelliefhebbers zeker.

                      Begin gewoon niet aan bastaarden kweken.

                      Opmerking


                      • #12
                        Goedenavond,

                        zelf kweek ik al een aantal jaren bastaarden en met de poppen heb ik nooit problemen gehad om ze kwijt te raken.

                        vaak verkoop ik er een aantal aan mensen die ze al voedster gebruiken voor bijvoorbeeld net zelfstandige vogels wat bij te voeren of als back up voor de kweek met europese vogels

                        Ook verkoop ik er veel aan mensen die de vogels puur voor gezelschap hebben. voordelen geen jongen waar ze geen plek voor hebben, sterke vogels
                        en nog fraai gekleurd ook

                        ook heb ik er wel eens een aantal kado gedaan aan het plaatselijke kinderboederijtje om dezelfde redenen

                        heb er ook al eens wat gegeven aan beginnend vogeleifhebber om ervaring mee op te doen met de verzorging

                        wel ben ik altijd eerlijk over dat je er niet mee kan kweken vandaag mailde nog iemand die graag een koppel wou voor kweek en ik mail dan gewoon terug dat kweken niet kan.

                        dus afmaken of vrijlaten is niet nodig en naar mijn mening hoeft dat ook niet
                        er zijn genoeg mensen die ze zo op komen halen en er goed voor zorgen.

                        en ja ik noem mezelf vogeliefhebber

                        mvg

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo Josmo:

                          U schreef: >>ik blijf het raar vinden dat de mannen wel vruchtbaar zijn en de poppen meestal niet.>>

                          In tegenstelling tot wat de meeste liefhebbers denken, liggen de factoren die het geslacht fysiek bepalen NIET op de geslachtschromosomen, maar op de autosomale.

                          De Z en W chromosomen zijn waarschijnlijk een ontwikkeling vanuit die autosomale chromosomen.
                          Er zijn vandaag nog loopvogels die geen Z/Z of Z/W hebben voor resp. haan of hen, maar waarbij alle chromosomen paarsgewijs identiek zijn.

                          U kunt zich waarschijnlijk voorstellen dat de kansen om tot een vruchtbare man te komen mathematisch kleiner worden naarmate de daarvoor nodige factoren over meer chromosomen verspreid liggen.
                          Bij nauwverwante vogels is dat nauwelijks een probleem: zie bijvoorbeeld de jammerlijke hoeveelheid vruchtbare bastaarden tussen de personatus, fischeri, nigrigenis en lilianae.
                          Maar we hebben nog steeds geen echte blauwe roseicollis. Waarom niet?
                          De bastaarden roseicollis X personatus groep zijn onvruchtbaar omdat de roseicollis 1 chromosomen paar meer heeft dan de personatus spp. Dus de kans dat alle mannelijke geslachtsbepalende facoren bij deze bastaarden op een overeenkomstig chromosoom en locus komen te liggen is vrijwel nihil.

                          Wessel van der Veen.

                          Opmerking


                          • #14
                            kijk dit is niet echt heel duidelijke taal voor mijn maar volgens mijn begrijp ik het wel.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                              er zijn toch veel mensen die ze kweken maar aleen de manen zingen wat doen die mat de poppen als deze niet vruchtbaar zijn.
                              dus aleen de mannen leveren geld op.
                              worden bij de poppen de nek om gedraaid of hoe moet ik dit zien.
                              Ik kweekte veel kapoetsensijs x kanarie. De natuur zorgt ervoor dat een groot deel van deze bastaarden in het ei afsterven, dat heeft tot gevolg dat de sterkste blijven leven en dat zijn vaak mannen. In de 10 jaar bastaarden kweken was het altijd zo dat maximaal een kwart pop was.
                              Sommige mannen zijn vruchtbaar maar door die weer met een kanarie te kruisen ga je dichter na de kanarie toe en twee generaties verder heb je gewone kanaries alleen met een slecht (klein) formaat. Zinloos dus.
                              Bastaarden kweek je voor de zang. Vorig jaar had ik een putter x goudvink, die zang was niet geweldig maar de vogel was fantastisch om te zien.

                              groet

                              rob

                              Opmerking

                              Working...
                              X