Mededeling

Collapse
No announcement yet.

uitvliegende kanarie`s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • uitvliegende kanarie`s

    Goede avond,

    ik heb een vraag ik heb 3 jonge kanarie jongen 1 is er vanmiddag uit het nest gevlogen die andere 2 zitten alleen nog maar naar beneden te kijken die kanarie die is uitgevlogen die loopt een beetje op de grond en zit soms in een laag staand boompje moet ik hem gewoon laten zitten of kan ik hem beter terug in het nestje zetten ze worden wel netjes allemaal gevoerd door het mannetje en het vrouwtje

    groetjes marco

  • #2
    Terugzetten kan niet meer en hoeft ook niet. Als je hem nu terugzet floept hij er binnen 2 minuten weer uit. Als hij al van de grond af komt is het helemaal op de natuurlijke manier gegaan en moet je het lekker zo laten. Alleen als een onbevederd jong op de grond valt kun je het terugzetten.

    Succes met de vogeltjes en geniet er van. De man zal zich om het kleintje uit het nest bekommeren en het zal niets tekort komen. Morgen of overmorgen springt er weer een uit en de laatste volgt dan meestal meteen om niet alleen achter te blijven.

    Opmerking


    • #3
      Oke bedankt voor de info het is de eerste keer dat we jonge vogeltjes hebben dus het is allemaal nog even aankijken hoe of wat sinds een maand heb ik me voliere staan de kanarie koppel die binnen zaten gingen gelijk nestelen kanarie`s hoef je trouwens toch niet te ringen? alleen europeese cultuur vogels toch? heb ook een koppel baardmannetjes van 2008 als die misschien volgend jaar gaan broeden daar de jongen van moet ik wel ringen

      alvast bedankt voor de moeite

      groetjes marco

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Bassietard
        Oke bedankt voor de info het is de eerste keer dat we jonge vogeltjes hebben dus het is allemaal nog even aankijken hoe of wat sinds een maand heb ik me voliere staan de kanarie koppel die binnen zaten gingen gelijk nestelen kanarie`s hoef je trouwens toch niet te ringen? alleen europeese cultuur vogels toch? heb ook een koppel baardmannetjes van 2008 als die misschien volgend jaar gaan broeden daar de jongen van moet ik wel ringen

        alvast bedankt voor de moeite

        groetjes marco
        Voor de baardmannen moet je lid worden van een vereniging en dan speciale ringen bestellen inderdaad. Ik zou me goed inlezen zodat je geen fouten maakt daarmee. Als je nog geen ervaring hebt is wat hulp bij de baardmannen en het ringen wel handig. Anders kweek je helemaal voor niets en heb je illegale vogels. Je moet nl echt bepaalde ringen gebruiken die je via bv BEC besteld en die je er dan op een bepaalde dag om kan doen. Ik moest dit jaar voor het eerst ringen met de putters. Vond het maar een enorm gedoe moet ik bekennen. Na de 2e vogel ging het wel.

        Hou er rekening mee dat je ze lang vantevoren moet bestellen ivm de wachttijd.

        Opmerking


        • #5
          ringen baardman

          Een kleine correctie op het anwtoord.
          Om ringen voor Euroipese cultuurvogels te kunnen krijgen hoef je geen lid te zijn van een bond.
          De bonden moeten ook aan niet-leden ringen leveren, die zijn echter wel € 1 duurder per stuk.
          Lid worden van een vereniging is trouwens altijd beter.
          Naast BEC zijn er natuurlijk ook de ANBvV en de NBvV

          Vriendelijke groet,
          Henk

          Opmerking


          • #6
            Klopt, foutje.
            Dat is wat ik zelf dacht. Toen ik de putters kocht ben ik dus meteen lid van een vereniging geworden om aan ringen te komen. Bij het bestellen zag ik inderdaad dat dat helemaal niet had gehoeven. Maar ik ben wel blij dat ik lid ben geworden

            Opmerking


            • #7
              klopt

              Oorspronkelijk geplaatst door Bassietard
              Oke bedankt voor de info het is de eerste keer dat we jonge vogeltjes hebben dus het is allemaal nog even aankijken hoe of wat sinds een maand heb ik me voliere staan de kanarie koppel die binnen zaten gingen gelijk nestelen kanarie`s hoef je trouwens toch niet te ringen? alleen europeese cultuur vogels toch? heb ook een koppel baardmannetjes van 2008 als die misschien volgend jaar gaan broeden daar de jongen van moet ik wel ringen

              alvast bedankt voor de moeite

              groetjes marco
              Klopt hoor je moet de ec-vogels zeker weten ringen.
              Je kunt ook gewoon een verspreid lid zijn dan ben je niet echt bij een bond aangesloten maar kun je wel gewoon bestellen.
              Baardmannetjes zijn niet zulke moeilijke vogeltjes hoor goed inlezen en om ervaringen vragen als je iets niet weet of kunt vinden.
              Voor de baardmannetjes moet je 2.7 ringen bestellen voor de ec-vogels.
              Let wel goed op de dag van ringen want de baardman heeft nogal rubberachtige pootjes die al snel te dik zijn om te ringen. Ik ring ze al op de 3de dag na gelang ze groeien. Altijd een ventiel slangetje gebruiken bij de baardmannnetjes of de ring 2 dagen voor tijd zwart maken met een stift.
              Ik persoonlijk gebruik alleen ventiel-slangetjes en kraaltjes in het nestje.
              Dan komt alles goed.
              mvg Gerard 6

              Opmerking


              • #8
                Bedankt allemaal voor de goede info ga me er zeker in verdiepen en lid worden kan nooit geen kwaad .Waarom de ring zwartmaken met stift?
                wat is daar de functie van?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bassietard
                  Bedankt allemaal voor de goede info ga me er zeker in verdiepen en lid worden kan nooit geen kwaad .Waarom de ring zwartmaken met stift?
                  wat is daar de functie van?
                  Dat doe je omdat de ouders het nest schoon willen houden. Dus als de jonkies poepen dan pakken ze dat en gooien het eruit. Ook kan er iets van vuil in het nest komen en dat pakken ze dan ook op en gooien dat eruit. Als je dan je jonkies ringt wil het soms wel gebeuren dat de ouders de ringetjes als troep zien en die uit het nest willen hebben. Omdat ze vogels zijn en dus niet al te slim gooien ze dan regelmatig de ring eruit met het jonkie erbij. Ik heb de puttertjes dit jaar met ventielslang om de ringen geringd maar dat doe ik niet meer. Teveel gedoe om eraf te halen. Dus ik doe voortaan een stukje leukoplast of ik verf de ring roze/bruin met acrylverf. Pootkleur dus dan vinden de ouders het nooit een probleem

                  Opmerking


                  • #10
                    Je kunt ook gewoon een verspreid lid zijn dan ben je niet echt bij een bond aangesloten maar kun je wel gewoon bestellen.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Wel oppassen dat je ringen voor de europese baardman<panurus biarmicus> besteld en niet voor de tropische baardman ,deze zijn namelijk 2,5 en hebben geen breuklijn.
                      groeten eddie

                      Opmerking


                      • #12
                        Ringen



                        Beste mensen,

                        Ik weet bijna voor 100% zeker dat je om rechs geldig ringen te bestellen of gespreid lid bij een bond of lid moet zijn bij een vereniging lid moet zijn !
                        Beste mensen zet nieuwe lief hebbers wat ringen betrefd niet op het verkeerde been.
                        Want de elende bij controle is voor deze mensen heel erg boeten , vogel kwijt en de sport een liefhebber minder vaak !
                        Informeer eerst eens bij de landelijke bonden of bij een vereniging in de buurd voor je iemand zomaar uit de losse pols hier over wat inlichtingen verstrekt!
                        Laten wij onze lief hebberij binnen de wet houden , dan hebben wij nog jaren een mooie hbby!

                        Termeer

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo Termeer

                          Het best kunt u zich eerst ook zelf eens op de hoogte stellen van de geldende regelingen voor het bestellen van ringen.

                          Stukje tekst van de NBvV:

                          Wie kan er ringen bestellen?
                          De bondsringen worden uitsluitend geleverd door de NBvV. Deze ringen zijn voorzien van de kenmerken: NB plus jaartal (voor 2009 geldt dus: NB 09), het kweeknummer en een volgnummer.
                          De afdelingsleden kunnen uitsluitend via de ringencommissaris van hun afdeling ringen bestellen; rechtstreekse contacten van afdelingsleden met het bondsbureau over ringenaangelegenheden worden niet behandeld. Verspreide leden kunnen de ringen schriftelijk bij het bondsbureau aanvragen.

                          En dat is hier te vinden: http://www.nbvv.nl/content.asp?page=34

                          Zie verder ook berichtje nummer 5. en anderen.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking

                          Working...
                          X