Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onverwant maken van vogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Onverwant maken van vogels

    Goedemorgen,

    Ik heb nu bijvoorbeeld 1 koppel japanse nachtegalen wat broed. Als het mij zou lukken om hier jongen van te krijgen. Heb ik logisch altijd verwante jongen.

    Want het is mij al vaak ten sterkste afgeraden om meerder koppels van 1 zo'n soort bij elkaar te houden.

    En ik heb niet mogelijkheid om meerdere voliere's te bouwen.

    Sommige soorten zijn gewoon niet zo makkelijk meer te krijgen.

    Dan beland je toch weer vaak op marktplaats. Vooral als je binnen je vereniging de enigste bent die bepaalde soorten heeft.

    Want doen jullie met zo iets?
    M.vr.gr.
    Wim van der Linden
    http://www.vvvogelvreugd.nl/

    Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

  • #2
    Je zou kunnen proberen binnen de vereniging iemand enthousiast te maken voor eventuele jonge nachtegalen.Als je niet kunt ruilen zou je lijnenteelt op kunnen zetten <vader-dochter/moeder-zoon>.Heb je allebei een paar en bewaar een reservekoppel voor als er eens een uitvalt.Dit paar kun je altijd volgend voorjaar verkopen of ruilen.Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar vogelmarktplaats t.o.v.marktplaats de mensen die hierop reageren of adverteren zijn volgens mij iets meer liefhebber.
    groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      Onverwant maken

      Je hoeft toch niets onverwant te maken. Ik zie het probleem niet,tenzij je een fokkerij wilt opzetten.Dan heb je echter meerdere ruime volieres nodig.
      Je hebt een onverwant koppel. Krijg je daarvan jongen. Dan verkoop je die
      gewoon .
      En ga het volgend jaar op dezelfde voet verder.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Onverwant maken vogels

        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        wil ik gelijk een vraagje stellen aan iedereen ; welke soort vogels kunnen er naast een japanse nachtegaal kweekkoppel gezet worden en die elkaar niet "bijten",de vluchtjes zijn niet al te groot,welke soorten komen dan in aanmerking?
        noem eens wat soortjes a.u.b.(liefst met foto erbij).
        Bedankt voor de reacties.

        Ik ben benieuwd of er nog iemand wil reageren op de vraag van winterkoning.
        M.vr.gr.
        Wim van der Linden
        http://www.vvvogelvreugd.nl/

        Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

        Opmerking


        • #5
          "De vluchtjes zijn niet al te groot".
          Hoeveel vluchtjes zijn dat dan en wat zijn de afmetingen.
          Lengte x dieptex hoogte?
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            Dat is best een leuke vlucht met een lengte van 3 meter.
            Maar zo groot zullen de vluchtjes waarom het gaat niet zijn denk ik.
            Met die nachtegalen zal je in ieder geval geen last van muggen hebben.
            Wat dan die major-putters daarin moeten doen begrijp ik niet echt.
            Maar ja ieder zijn meug.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Diverse vogelsoorten naast elkaar (Japanse nachtegalen)

              Inmiddels is duidelijk geworden dat twee koppels japanse nachtegalen naast elkaar niets is. Ze mogen elkaar niet zien of horen.

              Ik heb nu bijvoorbeeld mijn voliere in twee gedeelten opgedeeld.

              Deel 1 is 2,70 bij 2meter en deel 2 is 1,5 bij 2meter. Met als tussenwand een rietmat. zie:

              In deel 2 zitten nu 1 koppel japanse nachtegalen. In vlucht 1 zitten ook japanse nachtegalen maar die kan ik om bovenstaande reden beter verkopen.

              In eerste aanleg leek mij het een goede idee om twee koppels te hebben zodat ik altijd onverwante jongen heb. Kon ik zelf altijd (als er broedresultaten zouden komen) verder gaan met een onverwant koppel. Maar helaas.

              Nu vraag ik mij af welke vogels ik wel naast de japanse nachtegalen kan houden.

              Het liefst zoek ik soortegelijke vogels zoals de japanse nachtegalen die echter geen ruzie met elkaar zoeken in een aangrenzende vlucht.

              Nog tips?
              M.vr.gr.
              Wim van der Linden
              http://www.vvvogelvreugd.nl/

              Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

              Opmerking


              • #8
                misschien een uitzondering

                Bij mij kunnen ze elkaar wel horen,en toch hebben beide paren jongen

                Kan natuurlijk 1 van de uitzonderingen zijn die de regel....

                Naast mijn jappen zitten;rode kardinalen,europese boomklevers,amathistspreeuwen(en wat papagaaien).

                bij mijn beide paren jappen zitten 1-1 shama.

                dit alles tot nu toe zonder problemen.

                Groeten rene

                p.s onverwant maken hoeft geen probleem te zijn,als je ,,maar,,met 1 paar kweekt.
                Je gaat gewoon opzoek naar mensen die de zelfde soort vogels kweken ,met diegene kun je dan onverwante paren samenstellen.
                zo kunnen er leuke contacten onstaan ,doe dit bij sommige soorten al jaren

                Opmerking


                • #9
                  Diverse vogelsoorten naast elkaar (Japanse nachtegalen)

                  Oorspronkelijk geplaatst door molineti
                  Bij mij kunnen ze elkaar wel horen,en toch hebben beide paren jongen

                  Kan natuurlijk 1 van de uitzonderingen zijn die de regel....

                  Naast mijn jappen zitten;rode kardinalen,europese boomklevers,amathistspreeuwen(en wat papagaaien).

                  bij mijn beide paren jappen zitten 1-1 shama.

                  dit alles tot nu toe zonder problemen.

                  Groeten rene

                  p.s onverwant maken hoeft geen probleem te zijn,als je ,,maar,,met 1 paar kweekt.
                  Je gaat gewoon opzoek naar mensen die de zelfde soort vogels kweken ,met diegene kun je dan onverwante paren samenstellen.
                  zo kunnen er leuke contacten onstaan ,doe dit bij sommige soorten al jaren
                  M.vr.gr.
                  Wim van der Linden
                  http://www.vvvogelvreugd.nl/

                  Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoi,

                    Shamas zijn er behoorlijk wat te krijgen,alleen de prijzen die men er voor vraagt rijzen de pan uit

                    in het formaat kooien wat hier boven beschreven staat ,zou ik ze ook apart huisvesten.(dus niet met de jappen samen)

                    Contacten kun je leggeen via diverse kanalen;via/via,de vi speciaalclub(kwekerslijst).

                    maar laatst stond er b.v ook op vogelmarktplaatst iemand die jappen nakweek 2008 wilde ruilen om onverwant te maken.

                    Vele wegen leiden naar Rome ,zullen we maar zeggen

                    Groeten rene

                    Opmerking


                    • #11
                      Onverwant maken van vogels

                      Sorry Dames en heren dat wij toch weer een beetje afdwalen van het beginonderwerp. Maar ik hoop natuurlijk toch op massale reacties.

                      Winterkoning

                      Inderdaad super super belangrijke vragen die jij opnoemt. Maar wel keuzes die van belang zijn voor de aanschaf van nieuwe vogels. Maar het blijft altijd wel super moeilijk. Want onderstaand lijstje zou ik zo in kunnen vullen. Maar hoe vind je dan vervolgens weer de vogels die daarbij horen.

                      hoe is de huisvesting? (zomer /winter):
                      Er is een aangrenzend nachthok

                      waar gaat de voorkeur naar uit? (zaad vi of andere vogels):
                      vi vogels (maar wel die vogels die mijn beplanting toonbaar houden opvreten/ontlasting)

                      hoeveel budget heeft men of wilt men er voor uit geven? (bv ek geringde shama's zitten rond de 650 euro toch?).:
                      Inderdaad een sterk persoonlijke zaak. Het mooiste is om door middel van ruiling aan een mooie nieuwe soort te komen.

                      hoe zit het met buren? (ivm geluidsoverlast,want niet iedereen vind het even leuk om een "concert" naar zijn hoofd gegooid te krijgen).
                      Hoe weet je van te voren van bijvoorbeeld de v.i. vogels wat voor geluid ze maken. Mijn buren genieten bijvoorbeeld nu van de zang van de japanse nachtegalen. Maar hoe weet ik wat voor geluid bijvoorbeeld een roodoorbuulbuul etc etc maakt.

                      wat is de bedoeling/intensie? is het voor de kweek?
                      In mijn geval zou het wel altijd voor de kweek zijn. Dat is toch het super mooie van onze hobby.

                      hoeveel tijd kan men eraan besteden? (ivm met broedtijd -werktijd verhouding) maw hoe vaak kan men voeren per dag etc.
                      In mijn geval inderdaad ivm met werk alleen 's morgens voeren en 's avonds en als het echt nodig mocht zijn overdag door mijn vrouw of kinderen.

                      Ik heb de vragen van Winterkoning eens globaal ingevuld in de hoop dat er meerdere mensen gaan reageren hoe zij starten met een nieuwe vogelsoort. Het is soms zo verleidelijk om een mooie vogel te kopen die je plotseling ergens ziet terwijl hij misschien niet eens aan onderstaande punten zou voldoen. Zeker omdat je bepaalde vogels steeds minder ziet voorbij komen.
                      M.vr.gr.
                      Wim van der Linden
                      http://www.vvvogelvreugd.nl/

                      Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        ps: waarom ruil je niet met die kennis van die witoren? tja laat me raden...........die hoeft geen japanse zeker?
                        Het is misschien het proberen waard. Ik had dat aanbod al gehad. Bijmijn kennis gaat het kweken van deze vogels super makkelijk. Maar ik heb tot nu toe nog niet het gevoel van die vogel wil ook hebben.
                        M.vr.gr.
                        Wim van der Linden
                        http://www.vvvogelvreugd.nl/

                        Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door wjvdlinden
                          Goedemorgen,

                          Ik heb nu bijvoorbeeld 1 koppel japanse nachtegalen wat broed. Als het mij zou lukken om hier jongen van te krijgen. Heb ik logisch altijd verwante jongen.

                          Want het is mij al vaak ten sterkste afgeraden om meerder koppels van 1 zo'n soort bij elkaar te houden.

                          En ik heb niet mogelijkheid om meerdere voliere's te bouwen.

                          Sommige soorten zijn gewoon niet zo makkelijk meer te krijgen.

                          Dan beland je toch weer vaak op marktplaats. Vooral als je binnen je vereniging de enigste bent die bepaalde soorten heeft.

                          Want doen jullie met zo iets?
                          Hierop heb je inmiddels antwoord gekregen.
                          Waarom moeilijk doen?
                          Je hebt 1 koppel Japanse Nachtegalen. Probeer daar eerst jongen van te krijgen. Dan kan je verder kijken.
                          Zo lang je die niet hebt,heb je ook niets te ruilen.
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking

                          Working...
                          X