Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jongen scheiden van oude...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jongen scheiden van oude...?

    Vandaag nadat ze 14 dagen geleden voor het eerst uitvlogen mijn 8 jongen gescheiden van de oude vogels.
    Een paartje oude heeft in een ander nest alweer 6 eieren en een paartje wil in hetzelfde nest gaan wonen en verjoeg de jongen.
    Door het uitvangen (doe ik anders nooit) ontstaat er enorme paniek, ik neem aan dat de rust vanzelf weer terugkeerd.
    Ik heb de 8 jongen nu in een kweekbak zonder tussenschot zitten dus 100x40x50 ongeveer.
    Wanneer zijn die gewend aan hun nieuwe verblijf, want ook die zijn erg onrustig.
    Moet ik de jongen ook nog selecteren op pop/man en die ook appart zetten?

  • #2
    Eten de jongen al wel voldoende zelfstandig ,want als ze nog maar twee weken uitvliegen lijkt me dat nog erg jong.

    Opmerking


    • #3
      Klopt, jonge zebravinken kunnen tussen de 5e en 6e week bij de ouders vandaan.
      Hangt ook een beetje van de vogels zelf af; de een is wat sneller dan de ander. Wil je het safe spelen dan kun je ze even bij een oude pop plaatsen, bijvoorbeeld.
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        Ik hou ook een week of 5 / 6 aan. Wat ik nog belangrijker vind: Ik moet zien dat ze zelf eten uit de voerbak en niet alleen van het trosgierst...
        Wat een leuke hobby hebben wij toch!

        Opmerking


        • #5
          mijn jonge zebravinken beginnen nu al te eten zijn nu ongeveer 9 dagen uit het nest
          mvg roy (vogelfreak)
          kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

          Opmerking


          • #6
            op eigen benen

            Bij de ouders weg tussen de 5 en de 6 weken lijkt mij een beetje laat er blijven dan geen veren aan zitten.
            Tussen de 30 en de 32 dagen komt eerst.
            Trosgierst en zaad op de bodem van de kooi is erg belangrijk.
            Zo gaat het tenminste bij mij .
            Succes.

            Opmerking


            • #7
              Groeten,

              Arjan

              Opmerking


              • #8
                Het weghalen van de nestkast voorkomt mijnsinziens ook een nest met een aantal onbevruchte/slecht bebroede/vervuilde eitjes. Er zijn ook kwekers die het natuurlijke ritme niet verstoren en een extra nestkast ophangen.
                Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                Opmerking


                • #9
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    net als bij mensen is inderdaad niet elke ouder even liefdevol.

                    Maargoed, hierboven staan genoeg tips en info betreffende het weghalen van de jongen bij de ouders.
                    Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                    Opmerking


                    • #11
                      Door het uitvangen (doe ik anders nooit) ontstaat er enorme paniek, ik neem aan dat de rust vanzelf weer terugkeerd.
                      zoals je inmiddels al gemerkt zult hebben de rust kert vanzelf weer.


                      Wanneer zijn die gewend aan hun nieuwe verblijf, want ook die zijn erg onrustig.
                      hiervoor geld hetzelfde.

                      Moet ik de jongen ook nog selecteren op pop/man en die ook appart zetten?
                      indien je daar de ruimte voor hebt kun je dit doen het voor komt in ieder geval al koppelingen die je zelf niet wilt
                      Henk Dijkkamp

                      Ik weet niet alles maar doe mijn best.

                      Opmerking


                      • #12
                        Bedankt voor alle info.
                        Na de eerste paar reacties de jongen gewoon weer terug gezet.
                        het verblijf is immers groot genoeg en de ouden en jongen maken geen ruzie, de ouden hebben gewoon nieuwe kastjes uitgekozen om opnieuw te broeden en inmiddels is er in een nest alweer een ei uitgekomen.
                        Als deze nieuwe ronde uitgevlogen is en gescheiden kan worden zet ik alle poppen eruit en laat alle mannen in het verblijf.
                        De poppen komen dan in een klein verblijf, ik hou er dan een stuk of 8 aan waarmee ik volgend seizoen in broedkooien ga kweken.
                        Dan kan ik gerichter kweken en zit ik niet met een enorm overschot, wat nu wel gaat gebeuren als ik alles op zijn beloop laat.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door mh2004
                          Vandaag nadat ze 14 dagen geleden voor het eerst uitvlogen mijn 8 jongen gescheiden van de oude vogels.
                          Een paartje oude heeft in een ander nest alweer 6 eieren en een paartje wil in hetzelfde nest gaan wonen en verjoeg de jongen.
                          Door het uitvangen (doe ik anders nooit) ontstaat er enorme paniek, ik neem aan dat de rust vanzelf weer terugkeerd.
                          Ik heb de 8 jongen nu in een kweekbak zonder tussenschot zitten dus 100x40x50 ongeveer.
                          Wanneer zijn die gewend aan hun nieuwe verblijf, want ook die zijn erg onrustig.
                          Moet ik de jongen ook nog selecteren op pop/man en die ook appart zetten?
                          Bij mij gaat het zo.

                          Als ik een koppel bij elkaar heb gedaan dan hebben de meeste koppels al met een dag of 5 al een ei gelegd, dan haal ik dit uit het nest en leg er een kunst eitje weer terug dit herhaal ik tot en met de vijfde ei dan leg ik de originele eitjes weer terug.
                          Dan begint bij mij de broed en op de vijfde dag kijk ik of deze bevrucht zijn zo ja dan blijven deze l;liggen.
                          Deze eitjes komen bij mij dan op de dertiende dag uit.
                          Deze jongen ring ik dan rond de zevende dag.
                          Deze jongen vliegen dan ongeveer op de zeventiende dag uit, als deze jongen dan achtentwintig dagen oud haal ik het nest kastje uit de broedkooi zodat de oude vogels niet weer kunnen beginnen met het leggen van eieren. als de jonge zebravinken dan vijfendertig dagen oud zijn haal ik ze bij de ouders weg.
                          Dan maak ik de broed kooi weer schoon en plaats de ouders er weer in en kunnen dan bij mij weer opnieuw beginnen.

                          Opmerking


                          • #14
                            In mijn ogen is een teken dat de ouder dieren de jongen weg jagen een teken dat de jongen zelfstandig genoeg zijn.
                            2 weken naar uitvliegen hield ik ook altijd aan.
                            Let inderdaad wel op of de jongen zelfstandig eten want zoals al gezegd werd niet elk jong is even snel met leren eten.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door mac
                              In mijn ogen is een teken dat de ouder dieren de jongen weg jagen een teken dat de jongen zelfstandig genoeg zijn.
                              2 weken naar uitvliegen hield ik ook altijd aan.
                              Let inderdaad wel op of de jongen zelfstandig eten want zoals al gezegd werd niet elk jong is even snel met leren eten.


                              Let op Mac dat de ouders de jongen weg jagen wil niet altijd zegen dat ze zelfstandig zijn.
                              In de meeste gevallen zijn de ouders te gouw weer toe aan een nieuw nestje, en dit komt vaak door het geven van het ei voer, of krachtvoer, dit stimuleert de broed drift van de ouders.

                              Opmerking

                              Working...
                              X