Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voeding

    Hallo,

    Ik ben nu een aantal jaren bezig met het houden van 'afrikaantjes'. Graag zou ik wat advies willen hebben over de voeding van deze vogels. Ik heb blauwfazantjes, vuurvinken, napoleonnetjes, goudbuikjes en blauwgrijsroodstaartjes.

    Ik voer het volgende: Versela laga Arikaanse prachtvinken zaad, eivoer (aangevuld met een beetje spirulina), avian universeel voer, grit en trosgierst. In de broedperiode voeg ik hier nog levend voer aan toe (buffalo en fruitvliegjes).

    De vogels hebben altijd zaad tot hun beschikking of is gerantsoeneerd voeren beter? En zo ja, hoeveel? Verder wissel ik eivoer en universeel voer om de dag af.

    In de zomer (broedperiode) tijd geef ik onbeperkt buffalo wormpjes. Ik heb gelezen dat, dat de broeddrift verhoogt. Moet ik hier iets aan veranderen?

    Is het mogelijk om met bovenstaande jongen groot te brengen? Of moet er nog andere zaden of voeding worden gegeven? Ik heb ook veel gelezen over miereneieren, is dat een mogelijkheid?

    Ik heb nog niet zoveel ervaring, vandaar mijn bovenstaande vragen. Graag zou ik adviezen van u ontvangen over bovenstaande.

    Ik hoor heel graag van u!!

    M. vr. gr.

    Ruben Geertsma
    Let op, hoewel geen forumcode en smiley knoppen worden weergegeven, kunnen ze nogwel gebruikt worden
    Ruben

  • #2
    Een beetje in water geweekt en dan uitgeknepen oud wit brood vinden de meeste vogels ook heerlijk en voeren het graag aan hun jongen.
    Wel iedere dag verversen ,en niet te veel.
    Ook verse en halfrijpe onkruidzaden (wat dus nog aan de stengels zit) is erg goed.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Animal
      Een beetje in water geweekt en dan uitgeknepen oud wit brood vinden de meeste vogels ook heerlijk en voeren het graag aan hun jongen.
      Wel iedere dag verversen ,en niet te veel.
      Ja joh, lekkerrr !
      Ik zie jou elders nogal zagen over kooien, maar hier wordt ik effe niet goed van.
      Beetje (blauwe en groene) schimmels aan je vogels voeren en snel zuurwordend voer verstrekken.
      Goed bezig joh. Echt, geweeeeldig.

      Brood in water of melk weken dat deden ze vroeger, in de 60er jaren en nog eerder, toen eivoer nog geen gemeengoed was, dat is hopeloos ouderwets en niet meer van deze tijd.
      Bovendien slecht voor je vogels, waar jij neem ik aan wel het beste mee voorhebt.
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Het lijkt er op dat het nogal verschillend is.
        De ene kweekt ze met bijna alleen zaad en eivoer en eenpinkies, anderen kunnen alleen kweken met een overvloed aan verschillend levend voer.
        Paul de Nil schijnt ook met een bepaalde samenstelling zeer succesvol te zijn.

        Opmerking


        • #5
          Al deden ze dat in de jaren 60 ook al ,dan wil dat helemaal nog niet zeggen dat het slecht is.Ze eten het nog steeds en de jongen zijn altijd allemaal groot geworden.(wel ook kracht/opfokvoer en gekeimd zaad)
          En als je beschimmeld spul aan je vogels voert ligt dat helemaal aan je zelf ,dan laat je het te lang liggen.

          Opmerking


          • #6
            zoals door mij al eerder opgemerkt in diverse onderwerpen snap je niet helemaal wat er gezegd en bedoeld wordt.
            Vers brood ondergaat een proces als het richting droog brood gaat, wel eens over nagedacht wat die schimmels in die tussentijd komen doen? En waar die opeens vandaan komen? Die komen echt niet uit de lucht vallen.

            En wat denk je zouden die schimmels of hun sporen dan ook niet in enigerlei vorm aanwezig zijn in dat droge brood?

            Wat jij doet bij jou in het hok is jouw zaak, maar dit zijn geen zaken die je op een forum moet aanraden als "waardevol", "goed" of wat dan ook.
            Het is iets uit de prehistorie van de vogelkweek en van de categorie "dat was ooit" en dit weekbrood is nu iets wat men verder heel snel moet vergeten. En zeker niet aanraden.
            kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

            Opmerking


            • #7
              Dus alleen jij mag hier met adviezen komen.
              Je weet ook helemaal niet wat een forum dus is.
              Daar kan en mag iedereen zijn mening geven.

              Er zullen nog maar zat mensen zijn die hun vogels grootbrengen met naast al het fabrieks voer ook nog een sneetje wit brood ,en daar is niks mis mee.
              Jouw eivoer kan ,zeker als je het vochtig maakt ,ook gaan schimmelen.
              Er zullen ook nog wel kwekers zijn die zelf hun opfokvoer maken ,en brood en beschuit zal daar een belangrijk bestanddeel van zijn.

              Opmerking


              • #8
                ik hoorde nog niet zolang terug dat brood kan gaan opkroppen wat me niet ideaal lijkt en omdat de afrikaantjes nogal klein zijn is dit natuurlijk eerder het geval bij deze vogels waar de topic vraag omgaat. (ik ben benieuwd wat andere afrikaantjes kwekers van deze bewering vinden)

                wat mij geadviseerd werd/wordt want ik blijf vragen en ben nog lang niet aan het einde van mijn vragen is: eivoer leren eten, leren wennen aan eivoer beetje levendvoer, zodat ze dit kennen als je opeens een nest in je vluchtje heb. verder spirulina en nectar voor exoten van avian werd me aangeraden. een beetje millet ik heb je Japanse Millet wordt op zijn tijd heel veel van gegeten. trostgierst is ook heel gewild. dus inprincipe is mij weinig meer aangeraden als dat u al aangeeft te voeren.

                wat zijn uw broedresultaten met deze manier van voeren?

                gerandsoeneerd voeren is beter i.v.m. het vervetten van vogels. en niet te vergeten een vogel kiest altijd het zaad uit dat de vogel het lekkerst vind de rest beland op de grond (bij Rantsoeneren eten ze dit later op de dag nog op) dit zaad op de grond is een uitnodiging voor muizen die dan ook vaak niet al te lang op zich laten wachten.

                dit zijn mijn ervaringen en hoop dat degene met meer ervaring mijn eventuele fouten verbeteren.

                mvg Ben
                Groeten, Ben

                Opmerking


                • #9
                  Kijk dat is tenminste een normaal antwoord ,en een begrijpelijke reden om geen brood te voeren. Bij zebravinken ,kanarie's en alle soorten grote en kleine parkieten heb ik altijd ook brood gevoerd ,maat inderdaat bij deze kleinere vogels is het misschien niet zo goed. Al denk ik wel dat alle vogels het zullen eten.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                    Dus alleen jij mag hier met adviezen komen.
                    Je weet ook helemaal niet wat een forum dus is.
                    Daar kan en mag iedereen zijn mening geven.

                    Er zullen nog maar zat mensen zijn die hun vogels grootbrengen met naast al het fabrieks voer ook nog een sneetje wit brood ,en daar is niks mis mee.
                    Jouw eivoer kan ,zeker als je het vochtig maakt ,ook gaan schimmelen.
                    Er zullen ook nog wel kwekers zijn die zelf hun opfokvoer maken ,en brood en beschuit zal daar een belangrijk bestanddeel van zijn.

                    Geachte gast uit de Muppetshow,

                    Jij mag alles vinden.
                    Jij mag ook van alles van mij vinden.
                    Jij mag je er eigen mening op na houden
                    Ik mag andere forumleden waarschuwen als er iemand levensgevaarlijke capriolen uithaalt en "promoot" als zijnde bruikbare tip.
                    En wat jij daar verder mee doet of van vindt is helemaal aan jou.
                    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      Omgang

                      Wat een prettige omgang hier, lijkt wel persoonlijk
                      het lijkt mij hier niet de plek dit uit te vechten.......


                      pascal
                      groeten uit apeldoorn

                      Opmerking


                      • #12
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          niet om het een of het ander maar wat ik nou jammer vind aan dit forum is dat iedereen van alles schreeuwd en er maar weinig echt iets verstand van heeft waardoor ze echt goede tips kunnen geven. (ik behoor ook tot die schreeuwers be the way )

                          er is hier iemand die vraagt iets over afrikaantjes dit zijn hele gevoelige beestjes. er begint iemand van de andere kant van de bar te praten over iets wat je kan geven omdat hij het zijn vogels ook geeft moet het goed zijn. (een kanarie is echt heel wat anders hoor betreft voedsel dus ook) hij heeft niet dezelfde vogels maar maakt niet uit. er zijn hier mensen die iets proberen andere zeggen wat je zegt klopt niet en we zijn weer een pagina verder zonder dat er nog echt een goede afrikaantjes kweker iets gezegt heeft en ik goede tips over de bar heb horen komen van een echte ervaren iemand wat toch wel denk ik minimaal vereist is wil je iemand als onze vriend die al een paar jaar afrikaantjes in zijn hok heeft helpen.

                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking


                          • #14
                            linkje



                            This website is for sale! zoo-logics.com is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, zoo-logics.com has it all. We hope you find what you are searching for!
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Voeding

                              De kweek is dit jaar niet verlopen zoals ik wilde. Ik heb erg weinig gekweekt, vandaar dat ik mijn vragen op dit forum gesteld heb. Heeft dit misschien iets te maken met het continu verstrekken van levend voer? Of is mijn voeding niet volledig genoeg?

                              Verder zou ik graag nog andere tips horen, speciale zaden (bv. Fonio Paddy)? Een speciaal gemengd eivoer?

                              Ik hoor het heel graag!!
                              Ruben

                              Opmerking

                              Working...
                              X