Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn voliere voor de putters, met uitzicht :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mijn voliere voor de putters, met uitzicht :)

    Mijn voliere voor de putters staat op het dakterras. Ze hebben best een goed uitzicht al zeg ik het zelf Er komen elke dag tientallen wilde puttertjes kijken naar hun soortgenootjes in het hok. Komen ze meteen even wat eten op de voedertafel.
    Het lijkt wat donkerder dan het is (donkere dag vandaag) maar er is de hele ochtend zon. Toch wil ik de dakplaten vervangen door doorzichtige platen omdat ik las dat putters veel licht willen.

    Het plastic aan de kant van het water zit er alleen in de winter om evt koude wind tegen te houden. Ik heb nl geen nachthok verder.

    Groet Marc.
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Nou!

    Of beter gezegt "WoW", wat een uitzicht heb je daar.
    Ik zie een mooi vogelverblijfje. Zonder sluisje. Vliegen ze niet langs je heen als je er in gaat? Dat is mij wel eens overkomen bij het voeren van vogels van een kennis n.l. Dat is dan niet leuk kan ik je zeggen.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
      Of beter gezegt "WoW", wat een uitzicht heb je daar.
      Ik zie een mooi vogelverblijfje. Zonder sluisje. Vliegen ze niet langs je heen als je er in gaat? Dat is mij wel eens overkomen bij het voeren van vogels van een kennis n.l. Dat is dan niet leuk kan ik je zeggen.
      Tot nu toe niet gelukkig. Maar ik denk dat er wel een sluisje moet komen op den duur. Ik voer aan de draad dus ik steek alleen een hand naar binnen. Water zit aan de buitenkant in een fles.

      Toch zal ik er in moeten om schoon te maken en ik voorzie bij de putters problemen dan. Eerder zaten er handopfok kanaries in een een handopfok merel. Die waren zo tam dat ze nooit wegvlogen. Deze putters duiken naar de grond en dan glippen ze er inderdaad zo uit. Sluisje wordt dus waarschijnlijk mijn volgende knutselproject

      Leuk uitzichtje hier he? Rondom alleen natuur dus mijn hele voedertafel zit vol sijsen, roodborst natuurlijk, putters, spechten, winterkoning en elke avond honderden eenden op het meer, varierend van tafeleenden tot zaagbekken.

      De eerste buren zitten op 2 km denk ik Ik heb het idee dat de vogels dat ook fijn vinden. Ze zitten in ieder geval dagelijks lang op de stok aan het uitzicht gewoon lekker wat te turen

      Opmerking


      • #4
        Putters zijn inderderdaad meesters in het ontsnappen. Ik ben er al een paar kwijtgeraakt omdat ik geen sluisje had. Wie zegt er ook al weer dat wij alleen maar vogels uit de natuur halen?

        Opmerking


        • #5
          mooie voliere, en als de putters goed verzorgt worden, krijg je in deze voliere zeker jongen.

          en wat een uitzicht prachtig
          www.fretteren.eu

          Opmerking


          • #6
            Hallo Marx wat een geweldig uitzicht heb je daar, nou daar moet ieder dier het wel naar de zin hebben lijkt me.

            je heb een leuke voiliere hoor en inderdaad die sluis zou ik ook wel maken .
            zonde als je de vogels kwijt raak.

            en misschien wil je ons wel laten weten waar jij zo mooi woon.

            groetjes petra.

            Opmerking


            • #7
              gezellig

              Komen we meteen een keer op de borrel op een mooie zondagmiddag, ha, ha.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                geen last van muggen?(en dan bedoel ik bij de vogels)
                gr
                Jawel, daar heb ik zeker last van. Vooral mijn duiven. Maar toen ik nog in Amsterdam woonde was het net zo erg. Daar woonde ik aan een gracht. Last van muggen heb ik dus wel Vandaar ook de putters en het stoppen met kanaries ivm de pokken

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  oke en daarom maar putters,die kunnen geen ziektes krijgen door muggen?

                  verder zou IK er ook niet zo geheel blij mee zijn dat er zo af en toe een putterje komt buurten,dit ivm verstoren van en ivm evt overdracht van ziektes.
                  wil niet doemdenken maar wel eventjes jouw erop wijzen.
                  wat je er mee doet moet je zelf weten.
                  mvg
                  Ik maak me daar totaal geen zorgen over verder Alles zingt, kweekt en geniet hier op mijn vogeldak. Dat gaan de putters dus ook gewoon doen. Als ik zie wat ik doe en hoe het andere mensen al lukt dan denk ik dat ze hier als kleine koninkjes wonen en dus een prima leven hebben.

                  Ik neem aan dat andere mensen ook geen horren over hun volieres hebben en muggen zitten overal. Bij de een kakt er een mus in de kooi of pissen er muizen op het voer, bij mij zitten er prachtige putters rondom de voliere en kunnen er geen muizen komen en geen vogels in de kooi kakken omdat alles hier dubbel overdekt is. Ik vind het alleen maar fantastisch en de vogels volgens mij ook want die doen het erg goed. Dus geen zorgen.

                  Verheug me nu al op de jonge putters volgend jaar. Heb zelfs al een voliere erbij gekocht voor ze

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik had gelezen dat enten van putters zinloos is omdat ze geen pokken kunnen krijgen. Hooguit enkele uitwendige waarna ze immuun zijn

                    Maar dat van die vogels aan de draad gebeurd ook alleen in de winter. In de zomer voer ik niet en zijn ze allemaal territoriaal en bezig met nestjes en jongen. Dus dan zitten er hier hooguit 2 die druk bezig zijn met zoeken naar voedsel voor de kleintjes. Volgens mij zijn deze putters ook wintergasten. In de zomer zie ik nooit een putter nl hooguit een mees en het roodborstje.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik zie niet helemaal waarom dit allemaal op mij gericht is Ik neem aan dat dit een algemeen verhaal is voor alle mensen met een buitenvoliere want dit is natuurlijk op iedereen van toepassing.
                      De enige mogelijkheid om dit op te lossen is maar alles opruimen want ik kan niet voorkomen dat een vogel gestoken wordt door een mug. Dat kan denk ik niemand. Ook zal er als je midden in de natuur woont altijd wel een keer een vogel aan de draad gaan hangen. Nogmaals, er zitten al heel lang vogels in dat hok en sinds ik hier woon is er pas 1 kanarie overleden. Verder is alles kerngezond en dus zal het wel loslopen.

                      Hier komen geen katten want ik heb 3 honden en mijn dak is onbereikbaar. Hier komen geen ratten en muizen want het hok staat 4 meter hoog en wordt bewaakt door de honden die die dieren niet accepteren. Hier geen inloop van bacterien want ik heb een overdekt stenen pad naar de vogels dat altijd droog is en draag per hok andere schoenen. De kooi staat niet op de grond/aarde, maar op een betumen dak met daarop tegels en daarop weer houtsnippers die kurkdroog blijven. Geen enkele infectiedruk vanuit de bodem dus. Hier geen vogelpoep in het hok van dakzitters. Hier geen verstoring door vreemde mensen en geluiden van de stad want ik heb geen buren en er is geen menselijke activiteit in de buurt. Ieder voordeel heeft zijn nadeel en bij mij wegen de voordelen nogal wat zwaarder dan de nadelen. Zeker gezien het succes dat ik tot nu toe op deze lokatie met mijn vogels heb. Nogmaals, geen zorgen want het gaat hier extreem goed met de dieren.

                      De site van BEC geeft aan dat putters niet geent hoeven te worden en geen dodelijke vorm van pokken krijgen. Ziekte maakt zeker wel onderscheidt tussen soorten vandaar dat een zebravink bv ook geen inwendige pokken kan krijgen. Mezen zitten ook in de tuin van alle andere liefhebbers en ik zie niet waarom dat mijn probleem zou zijn. De vogels hier raken juist gewend aan mezen en dus reageren ze daar niet op. Vandaar inderdaad mijn overstap op putters. Mijn dieren komen van iemand hier in de omgeving die ze ook buiten had en daar zijn ze ook geboren. Ook in een hok zonder dubbel gaas, ook in een omgeving met muggen en andere vogels

                      Zoals jij alles schetst kunnen we de putters alleen in steriele binnenhokken houden waar niks of niemand kan komen. Alleen dan sluit je alle factoren uit die ziektes kunnen veroorzaken of de vogels kunnen verstoren. Mijn mening is dat je juist dan zwakke dieren kweekt die niks kunnen verdragen. Een dier wordt overigens niet immuun van goede verzorging maar juist van besmetting. Goede verzorging in combinatie met regelmatige besmetting geeft de sterkste en gezondste dieren die tegen een stootje kunnen. Dat is dus ook mijn insteek in dit gebeuren.

                      Opmerking


                      • #12
                        Dank je, gaat zeker wel lukken denk ik Ik neem mee dat mijn nieuwe voliere voor de jonge putters met dubbel gaas zal worden en ook ga ik proberen, weet niet of dat mogelijk is, horregaas panelen aan te brengen in de muggentijd. Omdat het wat hoog is (4 meter van de grond) komen er al minder muggen dan op de begane grond maar er komen wel heel veel muggen. Mijn merel heb ik regelmatig zien pikken en ook de kanaries hadden regelmatig rode plekjes op hun tenen. Aan de andere kooi hang ik elke zomer rondom hangbakken met citroengeraniums. Ik heb wel het idee dat dat helpt. Ook heb ik de duiven naar de zijkant van het huis verhuist omdat ik het idee heb dat zij veel muggen aantrekken omdat ze groot zijn en veel ademen en warmte uitstralen. Bij hen zag ik ook altijd veel muggen.

                        De zebravinken zie ik nooit pikken en zij hebben nooit plekjes. Hun jongen verlies ik nooit en zij worden allemaal stuk voor stuk prachtig groot gelukkig.

                        Muizen komen hier echt niet. Zij moeten dan over 13 meter kaal dak rennen en er zijn geen nestplaatsen op mijn dakterras. Het hangt over en is op 4 meter hoge gladde metalen palen gestut. Wij hebben hier 2 kerkuilen die elke dag om het huis vliegen dus dat naast de honden maakt de run van 13 meter over plat betumen erg link. Dan zouden ze hier eten en moeten ze weer helemaal terug omdat er op mijn dak geen plekken zijn waar ze kunnen graven of onder kunnen leven. Ze zitten hier open en bloot en mijn andere hokken staan op pootjes en wieltjes dus daar is geen ruimte voor muizennesten en holen Het gaas is allemaal 1x1 cm en dat laat alleen jonge muisjes door die na vreten vast komen te zitten. Gelukkig nog nooit een gezien.

                        Verder komen er deze winter vleermuiskasten. Misschien dat die wat van de muggen kunnen uitroeien. Want de muggen zijn inderdaad een probleem zoals ik al eerder aangaf. Ik heb vorig jaar al eens aan horren gedacht maar het leek me niet lekker kijken voor de vogels dus vandaar de bakken met citroengeraniums rondom.

                        Opmerking


                        • #13
                          Die horren zouden dan vooral voor de maanden september oktober zijn, dan barst het hier echt van de muggen.
                          Mijn duiven hebben geen mijten en geen ziektes omdat ik ze kuur iedere 4 maanden en inspuit met een middel tegen parasieten. Ik koop zelden een duif en die wordt dan meteen ontwormd en ingeent. Mijn eigen duiven ontworm ik ook om de zoveel maanden. Gelukkig is er geen contact tussen de dieren en de kooien staan meer dan 10 meter uit mekaar. Volgens mij werkt dat voldoende. De duiven lopen ivm de honden nooit op het balkon waar het overdekt is en mijn kleine vogels staan.

                          Wind is er niet of nauwelijks gelukkig. De kooien staan op het zuid-westen en het balkon/terras is alleen aan de voorzijde open. Dus er is een vast dak, vaste dichte zijwanden en in de winter maak ik de volieres aan de waterkant dicht. Dus alleen indirecte wind die dan tegen het huis blaast en daarbij misschien zijwaarts gaat richting de volieres. De planten wapperen zelden en de zebravinken hebben hier (tegen mijn zin in) afgelopen maand nog een nest op uitvliegen gebracht. Ze zitten zonder nachthok met zwarte snavels mooi te wezen en zijn gezond. Moet dus wel beschut genoeg zijn. Was te laat en hoorde ineens piepen uit een slaapnestje.

                          Ik heb zeker het idee dat de bakken citroengeraniums helpen. Die staan dan rondom aan de buitenkant op de grond en dan nog rondom hangend aan het gaas of op het dak van de kooi in plantenbakken. Ik stek ze zelf want ze zijn zelden te koop in bepaalde tijden van het jaar. Ze zijn ook niet winterhard maar groeien als kool de hele zomer. Ze geven een zware olieachtige citronella-lucht af en staan bekend om hun muggenwerende werking.

                          De site over alles wat met tuinen en tuinieren te maken heeft. Daarnaast ook over alles in en rondom het huis. Van interieur tot een vrijetijdsbesteding.


                          Die uilen komen niet onder de overkapping, dat durven ze niet. Heel veel haviken en sperwers ook maar ook die komen nooit onder de overkapping. Tenminste, tot nu toe niet en dan denk ik dat de honden het ze ook wel afleren want ik heb een huskie/windhond erbij en die pakt alles wat hier komt

                          Opmerking


                          • #14
                            putters

                            doe eens een gedeel te wel afgedekt en een gedeelte niet je zult zien dat de putters mooier op kleuren.
                            bij regen met warm weer zitten ze graag een poosje in de regen en in de winter spelen ze bij zonnig winter weer graag in de sneeuw.
                            natuurlijk voer droog zetten.
                            tegen muggen kun je een weinig knoflook in bad en drinkwater doen ,ik doe dit al jaren en heb geen last van muggen vlooien en vedermijt.
                            IK beweer niet dat het afdoen de is ik ben geen dierenarts of weten schapper maar spreek uit eige ondervinding.
                            dus bekijk zelf maar wat je doet.

                            Groeten termeer

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                              Ik heb zeker het idee dat de bakken citroengeraniums helpen. Die staan dan rondom aan de buitenkant op de grond en dan nog rondom hangend aan het gaas of op het dak van de kooi in plantenbakken. Ik stek ze zelf want ze zijn zelden te koop in bepaalde tijden van het jaar. Ze zijn ook niet winterhard maar groeien als kool de hele zomer. Ze geven een zware olieachtige citronella-lucht af en staan bekend om hun muggenwerende werking.
                              wist je dat dit ook een hele goede manier is om katten te weren?

                              mvg Ben
                              Groeten, Ben

                              Opmerking

                              Working...
                              X