Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veren pikken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Veren pikken

    Hallo,

    Ik heb in mijn voliere 2 hennen en 1 haan Chinese Dwergkwartels.
    De hennetjes hebben allebei al 1 nest met jongen grootgebracht.
    Nu wil ik voorlopig geen nesten met jongen meer, dus ze krijgen geen nestmateriaal meer.
    Maar 1 van de hennen is de haan nu aan het kaalpikken, en af en toe trekt ze ook een veer uit het andere hennetje.
    Ik heb de jongen van haar ook apart moeten zetten (na +/-7 weken), omdat ze ook die begon kaal te plukken.
    Het gekke is dat ze dit alleen doet bij de wildkleur kwartels en niet bij de zilverkleurige.

    Waarom doet zij dit??
    Is ze op zoek naar nestmateriaal, of mist ze iets in haar voeding ( ze krijgen zaad, grit, groenvoer, trosgierst, meelwormen)??

    Wie weet wat dit kan zijn, en eventueel een oplossing?
    Ik wil het hennetje het liefst niet apart zetten, want zoveel ruimte heb ik niet.

    Alvast bedankt voor de reacties.

  • #2
    Laat de meelwormen achterwege en geef ze eens wat bosgrond of biggencompost. Is ook goed voor andere vogels dan kwartels.

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Chinese dwergkwartels zijn -als een van de weinige kwartelsoorten- van nature monogaam!

      D.w.z. een haantje en een hennetje.


      Doordat deze soort al vele jaren in diverse andere settingen is en wordt gehouden gaat het best wel eens goed met meerdere hennetjes, maar vaak zie je allerlei afwijkend gedrag ontstaan.

      Verenpikken is daar een van. Onderlinge ruzietjes en verhoogde stress ook.

      Zelf heb ik altijd per paar gehouden en ze uitsluitend middels natuurbroed laten vermeerderen.

      Beetje ruimte, beetje beschutting, een goede droge plek en goede voeding.

      Na vele jaren ervaringen met kwartels kan ik me niet herinneren dat ik ooit problemen met ze heb gehad.

      succes!


      toevoeging op de bosgrond en biggencompost van Birdfarm:
      Af en toe een verse graszode met alles erop en eraan (en erin) is ook een aardige optie en vooral een prima tijdverdrijf.
      Uiteraard wel even opletten waar je een en ander vandaan haalt!
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        normaal kun je iets vinden bij aveve om het verenplukken tegen te gaan.
        ik heb dit al eens zien staan in st-niklaas bij de boerenbond een klein potje
        staat bij materiaal voor de kippen maar is eigenlijk voor alle pluimvee.

        Opmerking


        • #5
          Amigo de los Psittacidos

          Look deep into nature and you will understand everything better

          Opmerking

          Working...
          X