Mededeling

Collapse
No announcement yet.

bessen/en dergeljken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • bessen/en dergeljken

    wat voor bessen worden over het algemeen gebruikt als bijvoeding bij wildzang.
    ik heb al vernomen dat lijsterbessen goed zijn maar er zijn zoveel bes soorten er zijn er vast wel meer die goed zijn.
    en zo ook andere dingen zoals distels en zonnebloemen.
    daar zijn ook nog wel wat dingen aan toe te voegen.
    zo ook dingen die zeker niet mogen.
    wie kan mijn hier mee helpen alvast bedankt.

  • #2
    Vertel eerst eens wat voor vogels je hebt want wildzang is tegenwoordig een heel ruim begrip. groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      groenling-putter-sijs-kneu-heggemus

      Opmerking


      • #4
        Hier een overzicht van bessen die geschikt zijn:



        Ik zou er zelf nog vuurdoorn aan toevoegen. Ook rozenbottels zijn zeer gezond.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          gelden deze bessen voor alle wildzang of is voor elke vogel eenandere bes geschikt

          Opmerking


          • #6
            Ze zijn eetbaar voor alle, alleen de soorten zelf hebben ongetwijfeld hun eigen voorkeuren.
            Cultuurvogels, zoals "wildzang" tegenwoordig genoemd worden, hebben bijna altijd nog voldoende instict in zich om te herkennen of iets goed voor ze is of juist niet.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Van jou vogels zijn eigenlijk alleen de groenlingen besseneters. Putters sijsjes en kneutjes zijn meer onkruideters bijv teunisbloem bijvoet en vogelmuur verse denne elzen of berkentakken zijn ze ook dol op de heggemussen zijn in deze periode grotendeels zaadeters maar in het broedseizoen insekteneter. groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                Precies Girlits, ik wil/moet er nog aan toevoegen dat groenlingen erg gevoelig zijn voor darmstoringen. Dus met maat voeren AUB. Zeker bij het voeren van rozebottel
                Ik zelf heb mijn groenlingen nooit bessen gevoerd om die reden.
                Ik zelf geef mijn haakbekken en kardinalen wel div. bessen, waaronder vuurdoorn,lijsterbes,vlier,rode bessen en bosbes. Eigenlijk zijn dit de gangbare en meest voorkomende bessen.

                Greetings Lucky

                Opmerking


                • #9
                  hallo josmo
                  ik geef mijn putters kaardebol en teunisbloem en gepelde zonnebloempitten.
                  mariadistel zaad geef ik zowel aan mijn putters als de goudvinken.
                  mijn koppel goudvinken geef ik teunisbloemzaad en kaardebolzaad .zonnebloempitten en lijsterbes
                  misschien zijn er nog wel meer bessoorten die ze geven ,maar dit geef ik ze .
                  Bijgevoegde Bestanden

                  Opmerking


                  • #10
                    ik zie r ook de bes van de hulst op de kalender staan is dit iets.
                    ik heb ook gehoord dat de paardebloem en de distel goed zijn voor de putter.
                    af en toe wat pinda's vor de sijsjes.

                    Opmerking


                    • #11
                      Bij de bessen die je aan de kardinalen geeft mis ik de vogelkers een kennis van mij kleurt zijn kardinalen alleen met deze bes prachtig rood.Ook de ligusterbes zie ik nergens staan die word in duitsland veel gebruikt voor de maskers van putters. groeten eddie

                      Opmerking


                      • #12
                        kijk weer wat nieuws.
                        zo raakt het lijsje compleet.

                        Opmerking


                        • #13
                          Beste Girlits," bij de bessen die je aan de kardinalen geeft mis ik de vogelkers" dat klopt maar dat is om dat ik de andere bessen naast de deur vind of bij de groenteboer. Gemaks zucht. Vogelkers is mij trouwens niet bekend.
                          Overigens met mijn kombinatie aan bessen zeker met veel vlier komen de kardinalen en haakbekken ook prima op kleur.

                          Greetings Lucky


                          PS Is de naam vogelkers niet een streek naam voor lijsterbes?

                          Opmerking


                          • #14
                            krijgen ze van bessen niet gauw diaree of darmproblemen

                            Opmerking


                            • #15
                              Hey Winterkoning, bedankt voor je toelichting. Men is nooit te oud om te leren!

                              Josmo ,Diaree,darmproblemen? Neen/ja.
                              NEEN - Maar er wordt reeds diverse keren op gewezen dat bessen met mate gevoerd dienen te worden. Dit ter voorkoming van darmproblemen.
                              JA - Want overdaad schaad

                              Greetings Lucky

                              Opmerking

                              Working...
                              X