Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bonte barmsijs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bonte barmsijs

    Hierbij een foto van mijn bonte barmsijs, de ouders zijn cobalt man en natuurkleur pop. Graag kommentaar.

    Huub
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Hallo Huub
    Ik begrijp dat je demk dat je hier een bonte vogel heb,maar bij de bont factor zowel die dominant als recessief vererft, zien we dat simpel uitgelegd bepaalde veren geen pgment meer kunnen aanmaken en dus wit blijven.
    Wat ik bij jou vogel zie is dat een gedeelte van de veer wit is en op dezelfde veer ook nog pigment/melanine zit. Is deze vogel al geheel op kleur? ik verwacht van niet !
    Dit soort vogels worden vaker geboren zo en zijn na de rui weer geheel normaal. Ik zelf heb dit mee gemaakt bij binzenastrilde en bij goudbuikjes.
    het is dan een modificatie wat betekend een verandering van tijdelijke aard. dit kan doordat de vogel nu bepaalde voedingstoffen niet kan opnemen of krijgt, door te weinig daglicht.
    Dus ik zou even afwachten totdat de vogel op kleur is en laat ons dan weten met foto hoe de vogel dan is.
    En het is geen cobalt maar Donkerfactorig, cobalt kennen we bij kanaries waar we ook zo uiterlijk donkere vogel ontstaan is maar recessief vererft, bij barmsijs dominant, dus bij hier heb je zowel Enkel factorig als Dubbel factorig.
    Mijn vermoeden is dat de cobat kanarie dezelfde factor is als het donkerbuik zilverbekje en bij de DF barmsijs dezelfde factor als de Chinese dwergkwartel zonder keeltekening, qua verschijning en vererving komt dit nagenoeg overheen.
    hopend jou hiermee voldoende beantwoordt te hebben, niet helemaal naar wat je gehoopt had waarschijnlijk ?? wens ik je veel succes verder met jou barmsijzen

    gr Jan de Nijs

    Opmerking


    • #3
      Jan,

      Hij is nog niet op kleur het is dus nog even afwachten hoe het verder gaat
      nog bedankt voor de uitleg.'

      Huub

      Opmerking


      • #4
        gewoon wachten en dan kun je zeggen wat voor kleurslag het is reken je nog niet rijk voor de rui het gebeurd wel vaker dat ze lichter van kleur zijn en dan lijkt het of je een aparte kleurslag hebt gekweekt en na de rui is hij helaas gewoon op de normale kleur mij ook al eens over komen.
        Gr Marcel Levers

        Opmerking


        • #5
          Het zijn meest vleugel en staartveren die wit vertonen dat zijn wel de veren die blijven zitten tot volgend jaar in de rui periode dus je moet nog een jaar wachten tot je het zeker weet. Je kunt ook een paar veren uit zijn staart trekken deze komen dan binnen een week of zes weer terug.Voor de tentoonstelling maakt het niet uit want bont word niet gevraagd. groeten eddie

          Opmerking

          Working...
          X