Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Help ! barmsijsje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Help ! barmsijsje

    Hallo forumleden,

    Wie o wie kan ons helpen ? Mijn ouders hebben twee kleine bruine barmsijsjes in een kooi id huiskamer, s'morgens (paar dagen terug) hing het jongste barmsijsje op zijn kop aan een tak te bungelen. Hij leefde nog, zat helemaal verstrikt met zijn pootje in de takjes. (elzentakken) Hoe lang hij zo gehangen heeft weten we natuurlijk niet. Beestje losgemaakt en schade bekeken: pootje beschadigd;beetje bloed bij het ringetje. De rest vd dag zat hij op de grond zielig te wezen(is ook nog in de rui) Nu een paar dagen later lijkt hij het te redden, eet goed, slaapt op stok wel wankel, neemt zelfs een bad, alleen dat pootje trekt hij continue in en ......wordt ZWART !! Waarschijnlijk is het te lang zonder bloed/zuurstof geweest en sterft het nu af.....
    Wat nu kan hij dit overleven zonder in te grijpen ? Moet het pootje eraf en gaat dat dan vanzelf ? of is het beter om hem af te maken?
    (niet meteen ja zeggen)
    Wie o wie geeft raad ???
    Groetjes Aussie.

  • #2
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Hallo Aussie,
      Zelf laatst meegemaakt met een bins zat vast in de buiten voilliere
      in het gaas, pootje was gebroken dus heb ik het zelf er af geknipt.
      dicht gebrand met een hete naald(is geen pretje hoor maar wat moet je)
      het was gelukkig een pop.
      maar gaat nu weer gewoon met de rest mee.
      maar wat nu jou vraag is over het pootje zou ik het door een dierenarts
      eraf laten halen omdat het nu al te lang geleden is om het zelf te doen
      hij gaat daar vast niet dood aan hoor, maar lijkt mij verstandiger als het eraf is.

      anders zou hij infectie kunnen krijgen.
      het is te hopen dat het een pop is die redt het wel voor een man is het moeilijker om te treden.

      maar volgens mij zitten ze gewoon in de kooi voor gezelligheid of niet.
      nou ik wens je er sterkte mee en laat even horen hoe het af loopt.
      groetjes petra.

      Opmerking


      • #4
        Bedankt zover voor deze reaktie's, de suggestie afmaken daar was ik al bang voor, maar zoals Henk3 en Petra reageren kan ik me (beter) in vinden. (Petra wat knap dat je het erzelf af durft te knippen, zo'n held ben ik niet....)
        Onnodige pijn wil ook ik natuurlijk niet bij zo'n vogeltje maar als ik zie hoe hij zich gedraagt en voortbeweegt in de kooi denk ik dat de pijn meevalt. Hij zit er ook zelf niet aan. Mocht hij een zieke indruk gaan geven dan grijpen we wel in. Maar juist omdat hij zo tierig is wil ik hem een kans geven. vandaar deze vraag.

        Het zijn idd vogeltjes voor de gezelligheid: wel een eigen kweek (zie fotoalbum, kleine bruine barmsijsje in nestje) maar nu staan ze (moeder en zoon) in de huiskamer gezellig te wezen.(en dat zijn barmsijsjes !)

        Aan de controle / ringen hebben wij geen moment gedacht ! Bedankt voor de tip winterkoning !!
        Mochten er nog meer tips binnenkomen GRAAG !!

        Ik hou jullie op de hoogte hoe het hem verder vergaat.

        groetjes Aussie.

        Opmerking


        • #5
          Ach Aussie die controle valt wel mee hoor, je kunt het ook te ver zoeken.
          zit er maar niet over in.
          dan kunnen we niets meer.
          groetjes petra.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
            vogel afmaken.

            poot komt niet meer goed ,word zwart zegt jij dus is aan het afsterven.
            vogel lijd onnodig pijn.
            bijkomend feit:
            laat je de vogel leven (als hij het al red)bewaar dan de poot en het ringentje en maak foto's van het gebeuren,want bij controle......
            wat er gebeurd bij overgeringde vogels is dat de poten soms zwart worden/breken /afsterven ed dus bij een evt controle hang je (bewijs maar het tegengestelde van wat zo'n inspecteur denkt/waarneemt).

            wees verstandig !!!!!!!!!!!!
            de vogel kan verder op een poot (als hij blijft leven) maar daar heb je het dan ook mee gehad ,verder kan je er weinig mee.
            mijn mening
            Winterkonin het is niet vervelend bedoeld maar ik denk dat het wel ver is gezocht om een pootje te bewaren de ring kan ik inkomen.
            hoe wil je dat dan doen die poot jarenlang in de diepvries doen.
            lijkt me echt te gek maar ja dat is mijn mening.
            groetjes petra.

            Opmerking


            • #7
              De wet

              Ja daar had ik ook niet aangedacht. Winterkoning heeft daar wel een punt. Maar of het nu zo'n vaart gaat lopen daarmee. Er zijn veel mensen op deze aardbol die niet te vertrouwen zijn maar gelukkig ook nog veel mensen die het wel snappen en ook nog goed te vertrouwen zijn hoor. Maak voor de zekerheid toch maar even een paar foto's ervan. Die kan je altijd op je pc bewaren of op een web album of hier op vogelcafé eventueel. Met het verhaal erbij. Och een beetje Aid'er kan het snappen denk ik. Het zal er bij jou vast niet dik bovenop liggen dat je vogels stroopt e.d. Hokken vol enz. Als de rest gewoon correct geringd is lijkt mij dat niet zo'n probleem maar ja ik weet het niet zeker natuurlijk. Succes ermee. Men moet ook niet te bang leven.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Zo te lezen,

                gaat het dan wel echt heel ver.Wat een wereld waar wij in leven zeg.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Winterkoning,
                  sorry hoor maar dat het zo ver ging wist ik niet, ja nu kan ik wel snappen waarom je dat ook zeg.
                  nou in ieder geval bedankt voor de uitleg. en zou ik zelf ooit zoiets meemaken
                  dan zal ik aan jou uitleg denken.
                  heel erg bedankt ben ik weer wat wijzer geworden op het vogelcafe.
                  groetjes petra.

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Bedankt!!

                      Hallo allemaal,

                      Allereerst bedankt voor de vele reaktie's,waarschuwingen en adviezen.
                      Nog steeds red het kleine barmsijsje zich prima, lijkt totaal geen last te hebben van zijn pootje.
                      Voorlopig kijken we het dus aan hoe het gaat en houden hem goed in de gaten.
                      Mocht het pootje eraf moeten of vanzelf gaan dan maken we daar zeker een foto van en bewaren het ringetje.
                      Mijn ouders hebben enkel deze twee vogeltjes dus met die controle zal het wel loslopen...maar toch we zijn gewaarschuwd !! waarvoor dank !

                      Mochten er veranderingen zijn dan laat ik het jullie weten.

                      Groetjes Aussie.

                      Opmerking


                      • #12
                        Pootje is eraf !

                        Hallo allemaal,

                        Deze week lag het pootje van de barmsijs op de grond in de kooi, hij kan zich aardig redden en heeft nog een redelijke stomp over. Het ringetjes hebben mijn ouders ook gevonden en bewaren ze zoals jullie advies was.
                        Als het stompje goed blijft (geen ontstekingen oid) gaat hij het gewoon redden, als je het niet zou weten zie je het verschil niet met de andere barmsijs. Dus geen zielig in elkaar zittend vogeltje. Het stompje houden we in de gaten maar het ziet er netjes uit. (knap eigenlijk van de natuur).
                        Nogmaals bedankt voor alle reaktie's en medeleven voor dit kleine bruine barmsijsje !

                        groetjes AUssie.

                        Opmerking


                        • #13
                          pootje kwijt!

                          Aussie
                          Deze week lag het pootje van de barmsijs op de grond in de kooi
                          Net wat ik dacht. Veel plezier nog met het vogeltje. Hopelijk vergist ie zich niet al te vaak met welk pootje hij/zij zitten en huppen moet.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            niet afmaken

                            ik heb zelf een goudvink pop met 1 poot niks mee aan de hand kweek gewoon goed .ze moeten alleen wat meer moeite voor doen.groetjes ron.

                            Opmerking

                            Working...
                            X