Mededeling

Collapse
No announcement yet.

pastel gouldamadine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • pastel gouldamadine

    Hallo,

    Sinds kort heb ik een LET OP : ROODKOP LICHTGROEN PASTEL PAARSBORST man.
    Klopt het dat een pastel ALTIJD van een gele ouder afkomstig is ????
    Weet iemand hoe een pastel vererft bij een roodkop wildkleur pop ?

    Als iemand het weet of denkt te weten hoor/lees ik het graag!!

    Groetjes Aussie.

  • #2
    vererving pastel

    Hallo,

    de pastelvogel wordt altijd uit een gele pop gekweekt,de man met 1 pastelfactor op een x chromosoomdat geplaats ziet tegen over zijn wildalele op het ander chromosoon. de patelfactor vererft ook nog eens co-dominant zodat er tussen de pastelfactoren zijn wildallele een middeling van de reductie optreedt waardoor de reductie op zo,n 50 % uitkomt

    de formule bedraagt xr.p+//xr,p+,xr+//xr+. uit jouw koppeling komen rk jongen.

    m.vr.gr. Harry.
    m.vr.gr. Harry

    Opmerking


    • #3
      is dat zo Harry?
      pastel man x groene pop, wat komt daar dan uit volgens jou?
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        vererving

        Hallo Hans ,
        de vraag was toch wat voor kopkleur hij uit die koppeling zou krijgen en die vraag heb ik beantwoord,verder krijgt hij hier split/ pastelmannen uit en wildkleur poppen,mocht ik het fout hebben dan hoor ik dat graag want (,daar leer ik van en ben nooit te oud om te leren)dan zie ik wat over het hoofd wat vererving betreft, ben ik ook maar een beginneling wat de formules betreft.

        m.vr.gr. Harry
        m.vr.gr. Harry

        Opmerking


        • #5
          Als ik me niet vergis komt uit de combinatie pastel * wildkleur

          25% mannen pastel
          25% mannen wildkleur
          25% poppen geel
          25% poppen wildkleur.

          vr gr
          vr gr Wil

          Opmerking


          • #6
            Als ik me niet vergis komt uit de combinatie pastel * wildkleur

            25% mannen pastel
            25% mannen wildkleur
            25% poppen geel
            25% poppen wildkleur.
            vr gr Wil

            Opmerking


            • #7
              Hallo Allemaal,

              Hartstikke bedankt voor de antwoorden,zou leuk zijn zoveel verschillende kleuren in een nest. Geel had ik zeker niet durven denken !
              Het berekenen van de kopkleuren lukt me al aardig dmv formule's en het schaakbordsysteem maar hoe bereken je nou de lichaamskleur ?
              Koppel je dan de formule's van de kopkleuren los ? en ga je alleen verder met de eigenschappen van de lichaamskleur. ?

              Ik hoor het graag van jullie : en idd we zijn nooit te oud om te leren !!!maar het gaat wel moeilijker..................bij mij althans

              Opmerking


              • #8
                Volgens mij komen er optisch "gele" poppen uit, ook wel groenovergoten genaamd!
                Wil men geel kweken dan moet de pastel/geel factor dubbel aanwezig zijn.

                Opmerking


                • #9
                  @ gebbinkjes: nee het ging over de lichaamskleur, maar maakt niet uit.
                  @ akosua: je uitkomsten kloppen inderdaad.
                  @ aussie: het probleem bij de pastel, overgoten en de gele is dat "men" daar nogal vreemde gedachten over op na houdt.
                  Dit komt omdat de witborstfactor samen met pastelfactor een uiterlijk overgoten vogel oplevert, heel veel mensen noemen het dan een "gele" of een "overgoten" al naar gelang het restantje groenbezit wat er nog over is, maar het is en blijft dan wel een pastel, een enkelfactorige vogel dus.

                  Maar in feite is het niet zo moeilijk.
                  De "gele" gould, of "overgoten" zo je wilt, is de feitelijke mutatie.
                  Deze mutatie vererft geslachtsgebonden.
                  de Pastel man is een aan zijn uiterlijk herkenbare splitvogel, voor "geel" zo je wilt "overgoten", wat ze dus met een moeilijke naam een intermediaire verschijningsvorm noemen. Pastel man is dus een enkelfactorige gele genetisch gezien
                  Elke pastel heeft een grijze keel, donkergrijs als het een paarsborst is, lichtgrijs als het een witborst is.
                  Elke "gele" of "overgoten" heeft een witte of een gele keel.
                  Maar er wordt met de benamingen maar wat aangeklooid.

                  Er wordt enorm moeilijk gedaan met co-dominant en er worden heel veel fouten gemaakt bij het benoemen van de kleurslag, dat is al vanaf het ontstaan van deze mutatie het geval en dat zal ook wel altijd zo blijven.

                  Mar als je dus lichaamskleuren wilt berekenen dan moet je de vererving als geslachtsgebonden aannemen en dan de "gele" of "overgoten" man als dubbelfactorig aanmerken.
                  De Pastel man en de gele pop als enkelfactorig, dwz de pastel man omdat hij split voor geel is en dus enkelfactorig. De gele pop is ook enkelfactorig omdat een "volle" pop van een geslachtsgebonden mutant altijd 1 lege chromosoomhelft heeft.
                  Denk je dat je er zo uitkomt?
                  kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Hans,

                    Of ik er zo uitkom??? ga het in ieder geval proberen !!
                    Bedankt voor de uitleg, en idd tis een kwestie van veel en vaak lezen,leren en natuurlijk ervaren.... Het is in ieder geval een stuk duidelijker voor me geworden.
                    Als er jongen komen zal ik de kleuren doorgeven en kijken of het een beetje wil kloppen, blijft natuurlijk een kansberekening...dat weet ik.

                    Nogmaals bedankt allen voor de moeite en als er nog meer tips binnen komen : altijd goed !!!

                    groetjes Aussie.

                    Opmerking

                    Working...
                    X