Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Inrichten nieuwe voliere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Inrichten nieuwe voliere

    Bedankt allemaal, ik wil een nieuwe voliere inrichten en ik ben al heel wat wijzer door alle eerdere vragen. Maar er blijft nog wel wat over.

    Het stukje tuin dat ik nog net kan gebruiken meet 5 x 1 meter (is nu border). Het moet ook "tuin" blijven, dus goed beplant, liefst ook wat kleur. Ongeveer een meter mag gesloten nachthok worden. Het ligt in de schaduw van de schutting op het zuiden.
    Ik heb nog geen vogels aangeschaft voor die voliere. Ik heb wel mijn budgerigars, maar die hebben een eigen verblijf. Wat ik zou willen is een groepje van een soort die niet moeilijk is te onderhouden, hopelijk mooier zingt dan het gekwetter van grasparkieten, redelijk makkelijk kweekt. Een gemengd gezelschap is niet de bedoeling, maar wel meer dan een man en een stuk of wat vrouwtjes.
    De eerste vraag is dus welke vogelsoort welke beplanting redelijk met rust laat.
    Daarnaast zegt mijn vogelboek van veel soorten dat, als ze de beschikking hebben over een redelijk geisoleerd vorstvrij nachthok, er geen verwarming nodig is. Maar wat is "vorstvrij" als het niet verwarmd wordt?
    Ook vind ik weinig over de maaswijdte van het gaas voor diverse vogelsoorten. Dat gaas moet niet te veel opvallen, ik denk dus aan wat grotere vogels.
    Verder vind ik geen gegevens over wat wettelijk wel of niet probleemloos wordt toegestaan. Kosten tellen natuurlijk ook mee.

    (En wie heeft ervaring met kleine uilen?)

    Zo dat is voorlopig meer dan genoeg. Bedankt alvast.
    Hans Vollinga

  • #2
    mijn eerste idee dat opkomt is kanarie's kun je hele mooie verschillende kleuren van bij elkaar doen. en je kan daarmee 1 man op 3 poppen maar ook 3 mannen met 6 tot 9 poppen. bijv. want dit zijn opzich makkelijke vogels, ook al hoor je vaak iets over ziektes opzich zijn er heleboel kwekers die al jaren zonder problemen kweken, kunnen makkelijk met andere vogels gehouden worden. je heb grote voliere dus kan veel beplanting in en dan wordt het niet gauw kaal gegeten.

    ik weet alleen niet in welke richting je iets zoekt? tropen waarschijnlijk niet zijn toch vaak kleinere vogels. je heb veel ruimte dus kunnen wel mooi veel vogels in. meeste parkieten zijn niet echt zingers. veel andere vogels zijn toch meer 1 man en 1 pop. dus misschien is kanarie geen slecht idee en zoniet dan zou ik graag weten in welke richting je dan zelf gedacht heb.

    mvg Ben
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3
      Als je de beplanting mooi wilt houden moet je geen kanarie,s nemen als je vierkant gaas van 1cm maaswijdte matzwart schildert valt het niet op.Kleine uilen kun je alleen per twee houden en ze worden pas in de avond aktief overdag zitten ze stil in de hoek.Vogels die tegen ons klimaat kunnen zijn cultuurvogels zoals putter sijs kneu barmsijs vink geelgors en goudvink hier zitten er een paar bij die gevoelig zijn voor vocht dus overdekken die voliere.Je kunt ook overwegen een paar insecteneters die zijn iets duurder in aanschaf en onderhoud maar een stuk sterker. groeten eddie.

      Opmerking


      • #4
        Zebravinken

        Mijn dierenhandelaar geeft heel veel keus. Maar wel zijn de meeste wildzangen tamelijk duur. Later kwamen we op zebravinken. Die zouden heel makkelijk zijn, in een groepje gehouden kunnen worden, veel kleurvariatie en bestand tegen de kou, mits met slaapnestjes. Beplanting wordt op prijs gesteld. 9 euro per paar. Helaas een minpuntje, weinig zang. Maar alles samen een prima vogeltje voor gewoon wat plezier in de tuin.
        Blijft even de vraag of het nachthok, voorzien van slaapnestjes, nog wat verwarmd moet worden (boek zegt: vorstvrij) en zo ja, hoe doe ik dat? De betonschutting is nu nog begroeid met klimhortensia; is die geschikt of giftig?
        Bedankt voor alle raad, ook bij "insecteneters".
        Budgie

        Opmerking

        Working...
        X