Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wetenschappelijke benamingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wetenschappelijke benamingen

    Bij het lezen in vogeltijdschriften en op fora zoals deze, valt het me steeds weer op, hoe slordig met de wetenschappelijke benamingen wordt omgesprongen. Hierbij bedoel ik niet eventuele spelfouten, maar de wijze waarop de afspraken voor wetenschappelijke benamingen worden nagekomen. Ik krijg de indruk dat velen niet weten hoe dat precies zit en hoe het eigenlijk hoort, vandaar deze bijdrage.

    De wetenschappelijke benaming van elke vogelsoort begint met de naam van het geslacht(genus)waartoe de vogel behoort. De wigstaartparkieten bijvoorbeeld behoren tot het geslacht Aratinga De naam van het geslacht wordt gevolgd door de specifieke naam die de feitelijke soort aangeeft, samen vormend de tweetermige (binaire) classificatie. Van sommige aratingasoorten komen echter twee of meer rassen voor, die gelijkend doch niet identiek zijn, zodat het noodzakelijk is de tweetermige classificatie tot een drietermige (trinaire) uit te breiden om onderscheid te kunnen maken tussen de ondersoorten. Bij de goudkapparkiet bijvoorbeeld is de volledige, drietermige, wetenschappelijke benaming Aratinga auricapilla auricapilla en het feit dat auricapilla wordt herhaald, betekent dat we hier met de nominaatvorm of het uitgangsras te doen hebben. De ondersoort bekend als Aratinga auricapilla aurifrons Psittacus. Later werden ze in het afzonderlijke geslacht Aratinga geplaatst. Vogels die na de erkenning van het nieuwe geslacht ontdekt worden, krijgen meteen de naam van het nieuwe geslacht in dit geval dus AratingaAratinga auricapilla auricapilla (Kuhl, 1820), die van de goudvoorhoofd goudkapparkiet Aratinga auricapilla aurifrons Spix, 1824. Voorts is wereldwijd afgesproken de naam van het geslacht altijd cursief en beginnend met een hoofdletter te schrijven, daarachter eveneens cursief, maar uitsluitend in kleine letters de soortnaam eventueel gevolgd door de naam van de ondersoort.
    Harrie

  • #2
    angelsaksische naamgeving, wordt in de continentale lijst opgedeeld in
    • Serinus
    • Ochrospiza
    • Poliospiza
    • Crithagra
    • Dendrospiza
    • Pseudochoroptila
    The proof of the pudding is in the eating

    Opmerking


    • #3
      Hallo Serinus,
      Dat klopt, ook in de wetenschappelijke wereld bestaat niet altijd eenduidigheid over de naamgeving. Feit is wel dat men als de wetenschappelijke naam gebruikt wordt er altijd wel uit te komen is omdat de ingewijden dit wel weten. Overigens is de eigenlijke soortnaam wel altijd eenduidig. Alleen over de indeling in het geslacht verschilt men wel eens van mening. Ook niet vergeten mag worden, dat veranderingen ook niet altijd overal direct ingevoerd worden. Dat kan ook niet altijd omdat een boek wat eenmaal gedrukt is niet meer veranderd kan worden.
      Maar mijn betoog ging eigenlijk niet over het benoemen van de vogels met hun wetenschappelijke naam, maar over hoe de wetenschappelijke naam in elkaar steekt als ook de juiste schrijfwijze ervan zoals het geslacht de eerste letter als hoofdletter en in schuinschrift, de namen van soort en ondersoort met kleine letter en eveneens in schuinschrift, verder de betekenis van de auteur en het hierbij te vermelden jaartal.
      Misschien ken je het wel, maar als liefhebber van de door jouw genoemde soorten, kan ik je Handbuch der Cardueliden van Dr, Hans Classen en Karlheinz Massoth aanbevelen, vooral in het eerste deel worden de door jouw genoemde genera behandeld. Bovendien zijn hierin alle soorten, soms ook de ondersoorten zowel mannen als poppen middels goede kleurenfoto's afgebeeld.
      Harrie

      Opmerking


      • #4
        kan ik je Handbuch der Cardueliden van Dr, Hans Classen en Karlheinz Massoth aanbevelen
        The proof of the pudding is in the eating

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            http://www.hansclassen.de/ Helaas staat daar vermeld dat de beide boeken niet mee vooradig zijn, en er geen concrete plannen liggen om deze opnieuw uit te geven.

            Wel ben ik achter het ISBN-nr gekomen; Biotropic, 1992. ISBN 3924512019.

            Dusss, nu komt m'n volgende vraag; wie kan me verder helpen aan deze twee boeken.....
            Hier nog even de complete gegevens;
            Groeten, Serinus
            The proof of the pudding is in the eating

            Opmerking


            • #7
              Probeer het eens op Vogelmarktplaats.nl....
              Sorry, ik kon het niet laten...
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Hallo Ton;

                http://www.vogelmarktplaats.nl/add_d...p?ber_id=30286




                Groeten, Serinus
                The proof of the pudding is in the eating

                Opmerking


                • #9
                  Hallo winterkoning
                  Van Garrulax pectoralis (Garrulax met tweemaal r) zijn 6 ondersoorten bekend:
                  G. p. pectoralis = zwartband gaailijster
                  G. p. melanotis
                  G. p. subfusus
                  G. p. robini
                  G. p. picticollis = borstband gaailijster
                  G. p. semitorquatus
                  De wetenschap zit hier niet fout, maar de samensteller van de lijst. Daar had dus de naam van de ondersoort picticollis bij moeten staan.
                  Over de ringmaten voor deze vogels kan ik je niets zeggen, gewoon om dat ik ze niet weet.
                  Harrie

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Winterkoning,
                    Zover ik weet wordt er bij de NBvV regelmatig een lijst uitgegeven van vogels die in de loop der jaren een oorkonde hebben behaald. Vogels die voor een oorkonde in aanmerking komen, krijgen na de keuring nog eens bezoek van leden van de TC of misschien ook wel andere deskundigen die controleren of het wel die bewuste vogel is waarvoor hij is ingeschreven. Men gaat daar altijd zeer serieus mee om en je kunt dus gevoeglijk aannemen dat de vogel die een oorkonde krijgt, ook werkelijk de soort/ondersoort is als waar hij voor door moet gaan. Ik zal niet beweren dat hierbij nooit eens een fout is gemaakt, maar de kans daarop is vrijwel nihil. In de tijd dat ik zelf voorzitter was van de TC tropen en parkieten van de NBvV ben ik vaak genoeg met collega TC-leden langs de kooien geweest om te weten dat eenieder ervan doordrongen was dat men zich hierbij geen fouten kon veroorloven. Ik ga er vanuit dat dit thans ook nog zo is.
                    Harrie

                    Opmerking


                    • #11
                      Winterkoning, dat weet ik ook niet. Ik ben er immers niet bijgeweest toen ze die vogel op de lijst gezet hebben Wat ik wel weet is dat Garrulus pectoralis pectoralis de zwartband gaailijster is en Garrulus pectoralis picticollis de borstband gaailijster die ook wel de gekraagde gaailijster wordt genoemd. De eerste onderscheidt zich door een zwarte nekband die zich tot over de borst uitstrekt de tweede ergo de borstband of gekraagde gaailijster heeft een zwarte baardstreep, een zwarte band over de kropstreek en witte onderdelen. Als er nu in die lijst staat A. p pectoralis dan doet de Nederlandse benaming er eigenlijk helemaal niet toe. Die is helemaal niet belangrijk, gewoon omdat die meestal nergens op slaat. Neem nu bijvoorbeeld Cyanoramphus auriceps Deze wordt in het Nederlands geelvoorhoofdkakariki genoemd, terwijl het voorhoofd rood is.
                      auriceps komt van aurum = geel; ceps komt van caput=kop. Deze vogel had dus beter geelkopkakariki kunnen heten. Vandaar dat ik er voor pleit, zoveel mogelijk de wetenschappelijke benamingen te gebruiken, dan kan iedereen opzoeken over welke soort het gaat.
                      Harrie

                      Opmerking


                      • #12
                        Winterkoning, je schrijft het is allemaal niet zo gemakkelijk. Dat klopt en gaailijsters zijn ook niet mijn specialiteit.
                        Harrie

                        Opmerking


                        • #13
                          http://www.vogelforen.de/showthread.php?t=124019

                          Er zit een nieuwe druk aan te komen, maar dat duurt op z'n minst nog enkele jaren.
                          Zover dit "off-topic" verhaal.

                          Groeten, Serinus.
                          The proof of the pudding is in the eating

                          Opmerking

                          Working...
                          X