Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwartkopsijs en kapoetsensijs late kweek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zwartkopsijs en kapoetsensijs late kweek?

    Weet iemand misschien hoe dit kan....
    bij mijn zwartkopsijzen en kapoetsensijzen is de kweek vrij laat begonnen (buiten/koud kweek)
    Normaal beginnen zo de meeste vogels bij mij rond midden mei met nestelen kan soms iets eerder of iets laterder zijn.
    Maar deze twee amerikaanse sijs soorten begonnen pas eind juli begin augustus pas met nestelen en eitjes leggen.
    De kapoetsensijs begin augustus en de zwartkopsijzen eind juli
    ik heb de nesten inmiddels al weggepakt maar als het aan hun lag gingen ze gewoon door
    ik heb de nesten weggepakt omdat een kennis zei dat je ze beter niet nog een ronde kon laten doen want de rui kan elk moment beginnen vandaar dus,
    alleen het punt is dat ze nog totaal niet ruien.
    Met 1 zwartkopsijs koppel had ik dit vorig jaar ook pas eind juli zo rond 25 juli pas nestelen.
    Wat kan hier de oorzaak van zijn en blijf ik dit elk jaar houden?
    En wat moet ik volgend jaar doen ze gewoon doorlaten gaan totdat ze zelf stoppen of toch zelf al de nesten weg pakken en ze geen rondes laten doen?

  • #2
    [COLOR="#0000CD"]Normaal is het, om de natuur je leidraad te laten zijn.
    Dat je vogels enig flexibiliteit aan geven zou je dankbaar moeten gebruiken.

    Je eigen conclusie is de goede, en die kon je veilig volgen.
    Jammer dus dat je gehoor gaf aan derden.

    Je vogels wijzen de weg die gevolgd kan worden.
    De resultaten zullen het bewijs brengen.

    Voor de omstandigheden zal je moeten anticiperen indien nodig.
    Dat blijft altijd nodig.[/COLOR]

    Opmerking


    • #3
      Het kan ook zijn dat de vogels zelf uit een late kweek komen, en het dus zo gewend zijn.
      Ik zou ze gewoon hun gang laten gaan.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        oke bedankt voor de info allebei

        Opmerking


        • #5
          Hier hetzelfde liedje. Jaren achtereen begon de kweek zo rond maart, april.
          Afgelopen jaar werd het al wat later vanaf mei.
          Dit jaar maakte geen enkele pop aanstalten om te gaan nestelen.
          Ik had me er al op voorbereid dat het gedaan was met de kweek��
          Uiteindelijk begon mijn beste kweekpop in augustus een nest te maken. Daar kwamen 3 jongen uit groot.
          Dan ineens eind september begonnen 3 andere poppen opeens te nestelen.
          Voordeel is dat het binnenkweek betreft en dat je nog wat kan regelen.
          Ik heb de verlichting weer aangepast en de verwarming ook ingeschakeld voor zover nodig.

          Het betreft de kweek van Colombia sijzen.
          Last edited by G de Beer; 22-10-2022, 22:43.

          Opmerking

          Working...
          X