Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe kweek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Nieuwe kweek

    [COLOR="#0000FF"]Zo maar wat


    Vanmorgen zat ik zo eens bij de jonge goulds te gluren.
    Aangezien ik de jongen zonder ouden erbij in een uitvlieg kooi doe ga ik ervan uit dat het gedrag dan voor een groot deel aangeboren zal zijn. Zeker als ze zonder ouden zitten ok het voorbeeld te geven.
    Is natuurlijk niet helemaal waar, maar geeft wel een basis om er over te denken.

    Zat dus met verbazing te kijken hoe de jonge goulds elkaar intimideren en de les proberen te lezen.
    Een favoriete methode om een andere goed dwars te zitten is plotseling tegen hem of haar aan te vliegen.
    Ik vindt dit behoorlijk cru om zomaar vanuit het niets op een vooraf gekozen doel ( uitgezochte vogel ), een aanval te ondernemen met de poten gestrekt vooruit.
    Het resultaat is dan een van de zit stok gestoten vogel die verschrikt op een nieuwe zit plek te bekomen.
    Als ze het dan niet genoeg vinden doen ze het vrolijk nog een keertje.

    Op de voerschaal zag je het ook al gebeuren.
    Vogels die op een andere vogel landen om die te verdrijven van de door hen gekozen plek.
    In het begin dacht ik wel eens die is wat onbenullig en doet dus maar wat.
    Maar nee hoor, hoe meer ik er op ging letten des te meer het opviel dat het gerichte acties bleken te zijn.

    Aangezien er geen onderscheid was voor beide seksen te opzichte van elkaar of voor elkaar denk ik dat het de rangorde in de grote groep zou kunnen zijn.
    In die grote groep zou het de positie kunnen zijn om rechten op nestplaatsen of partners te kunnen eisen.

    Over kleuren en vererven bij Goulds heeft ene Claessen heel veel mooie dingen geschreven op de site op een site.
    In het algemeen kan ik er zelf ook iets over schrijven..
    Leuk om te weten is dat eenmaal twee mutanten zijn verschenen er om die reden uit die twee een derde mutant gaat ontstaan.
    Als voor beeld mag je zien een blauwe en een gele parkiet, beide mutaties.
    Die leverden bij de parkieten liefhebbers als nieuwe variant de witte versie op
    Daarop voortbordurend mag je aannemen dat de mutaties van blauw en geel de witte zal doen ontstaan.

    Die variaties geven mogelijk wat je zoekt waarbij het overgoten de mogelijk noodzakelijke factor kan zijn.
    Wat vele niet echt duidelijk voor ogen staat is dat de diverse kleuren in diverse gradaties voorkomen.
    Denk maar aan zeegroen lichtgroen donkergroen.
    Voortvloeisels ervan zijn dan cinamon en blauw, waarbij er de uitvloeisels ontstaan door meer of minder van wat de oorsprong was aan eigenschappen..

    Omdat ik kweek wanneer het mij het beste uitkomt is dat in mijn praktijk het liefste in het voorjaar.
    Nu aanvangen met de kweek betekende voor mij de kweek voorbereiden vanaf begin maart.
    Alle delen van de kooi opnieuw uitwitten zodat de schuilplaatsen van de altijd wel aanwezige luizen behoorlijk worden tegengewerkt.
    De kalk verstikt ze en de nieuwe aan komenden luizen worden met de kalk ook al tegengewerkt om hun plannen te verwezenlijken.
    Nestkastjes werden met een verfbrander flink door geroosterd.
    Zwarte randen zijn het bewijs ervan.

    Voor het in gebruik stellen doe ik dan de randen / naden in penselen met U2 of U3
    Is een middel wat insecten doet verzuipen
    Daarna haal ik mos op een plek waar dat nog kan.
    Er zijn daar oude verrottende bomen de begroeid raken met weelderig mos.
    Zo'n dik kussen leg ik op de kop in de nestkast wat meteen een mooie vochtige omgeving voor het legsel geeft.
    Als dit tijdens het broedproces opdroogt is het voor de jongen na de uitkomst van de eieren de ideale omgeving en het nest van overtollig vocht te vrijwaren.

    Op het moment dat alle koppels in de kooien zitten wordt er fijn gras gegeven dat in de omgeving groeit van het reeds genoemde mos.
    Onder dennen begroeiing is het daar arm genoeg om fijn materiaal te zijn, uitermate geschikt voor goulds die willen broeden.
    Dit keek ik af van kwekers die dit in de jaren 50-60 vorige eeuw al hadden ontdekt.
    Vrijwel alle goulds vanuit Japan en Zuid-Afrika waren pleegouderbroed.
    De restanten aan broed eigenschappen kwamen beste op gang op die methode.

    Als ik de vogels rustig observeer blijkt mij altijd weer hoeveel de ouders verschillen in gedrag waar je feitelijk uniformiteit zou moeten zien.
    Begint al bij het op kooien.
    Sommige vrouwen laten voortdurend horen dat ze er aan toe zijn.
    Vliegen ongedurig heen en weer ondertussen voortdurend de broed roep gevend.
    Anderen gaan meteen de nestkasten keuren.
    Een enkele heeft agressief gedrag naar de man, anderen lijken zich er nauwelijks voor te interesseren.
    Bij de mannen is dit verschil ook aanwezig, sommigen zijn behoorlijk fel naar de pop en anderen tamelijk onverschillig.
    Ook met het nest bouwen is er behoorlijk verschil waar te nemen.
    Sommigen lijken wel hooiwagens zoveel als ze per keer in de bek nemen.
    Komen dan bijna niet door de opening in de nestkast.
    Al bij al zijn de vogels nu op hen best, voortdurend in de weer met dat wat nu hun belangrijkste doel lijkt te zijn .
    Zorgen voor nageslacht.

    Over de nestbouw is er in de loop der jaren nog wel eens wat opgevallen.
    Vroeger was bekend dat de jongen blijkbaar een print mee meenemen naar de toekomst
    Liefhebbers hadden ontdekt dat poppen weigeren tot eieren leggen over te gaan of onbevruchte eitjes in het nest kregen.
    De oorzaak bleek dan te kunnen komen wegens niet acceptabel nestmateriaal.
    Slecht enkele nest halmpjes van de goed soort en de zaakjes liepen weer op rolletjes.
    Vond dat vroeger wel eens onwaarschijnlijk maar nu met meer tijd en aandacht een scala aan informatie voorhanden die allerlei te voorschijn brengen.
    Neem als voorbeeld de nestkasten.
    Het langwerpige kastje met voorportaal mogelijk de meest gebruikte.
    Ik zag ooit bij een kweker die top op de TT kon brengen dat de nestkastjes open waren gehouden.
    Ik meende toen dat dit was om overtollige warmte en ermee gaand vocht uitwasemingen tegen te gaan.
    Dit tot dat ik vogels op de kooi bezig zag om hardnekkig hun nest op het kastje wilden bouwen.
    Ik dacht is dit wel zo, of heeft de vogel wat anders in de kop?
    Niet bang om wat te proberen gaf ik het koppel wat andere nestkasten om te gebruiken.
    Prompt gaf de man de voorkeur aan een brievenbus model en had er in geen tijd een koepel nest in gemaakt.
    Na herhaling van dit soort gedrag maar eens andere kasten in gebracht om de resultaten te bekijken.
    Koepel nesten warden gebouwd door die vogels die dat willen en materiaal genoeg ter beschikking hebben.
    Het geschikte materiaal is er ook nog voor tussen blijkt in de praktijk
    Per vogel kan dit worden geaccepteerd of afgewezen., dit met een stelligheid dat begonnen broedplannen dit volledig in de ijskast wordt gezet.
    Nou vraag ik je toch.[/COLOR]

  • #2
    Goed verhaal....
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
      Goed verhaal....
      [COLOR="#0000FF"]
      Bedankt Ton, hoop dat het de jeugd of beginnende liefhebber(s)
      er wat van mee neemt in de toekomst van de hobby.

      Ik kreeg de indruk dat die niet geheel bediend worden.

      Trouwens door een vernieuwde standaard, is er ook een complete groep oudjes buiten spel gezet.
      Niemand weet hoe lang nog te gaan , maar om op 75 plus, de kweek geheel volgens de nieuwe standaard nog mee te draaien in de top, is niet goed ingeschat lijkt mij.

      [/COLOR]

      Opmerking


      • #4
        Dat lijkt mij ook niet.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          [COLOR="#0000FF"]Wist je dat vogels stoppen met kweken als de temperatuur30 C. of meer word?

          Dat dan water en nat voer binnen uren bederven, mag ik hopen, dat we dat ook niet vergeten waren.
          Ook de ongewenste diertjes kweken dan wel best.[/COLOR]

          Opmerking


          • #6
            [COLOR="#0000CD"]Er bestaan vogels die met opzet hun poep in water deponeren.
            Met opzet blijkt mij.
            Dat zijn dan wel exemplaren die als ze zelf iets mankeren bijvoorbeeld een darmziekte, de hele kolonie aantasten.

            Zonder maatregelen , dodelijk voor je hobby.[/COLOR]

            Opmerking


            • #7
              ik heb een gloster voor de gezelligheid in de woonkamer staan. Kijken we samen tv, grote kooi. voerbak aan een zijde in de kooi, waterbak veel hoger aan de andere zijde van de kooi. Toch vind ik dagelijks zaadjes of resten daarvan in zijn waterbak. rare vogel

              Opmerking


              • #8
                Misschien is hij gek op kiemzaad....
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                Opmerking


                • #9
                  [COLOR="#0000CD"]Kanaries zijn vetzakken, helaas vindt ik.

                  Minstens een meter in de omtrek vervuilen ze standaard in hun omgeving.
                  Voerresten in water is omdat de vogel , zijn snavel noch aan zitstok of tak reinigt en dan drinkt.
                  Dergelijke dieren geven extra zorg, is dan ook opletten .

                  Vuile dieren zijn zieke dieren ; vervuilende dieren zijn de ziekmakers in hun omgeving.[/COLOR]

                  Opmerking


                  • #10
                    Haha Eduard V dat zou zomaar kunnen. Ik heb op Aliexpress een cover gekocht dat ik geheel om de kooi kan doen. Het lijkt op vitrage of panty materiaal met elastiek.
                    Het is in verschillende maten te verkrijgen. Past perfect. Werkt redelijk. Zaad blijft in de kooi.
                    Maar
                    1. de muur boven de cover wordt toch vies
                    2. ik heb sinds een paar weken de cover aan de voorzijde iets naar beneden geschoven, zodat het deurtje open kan blijven staan. En ja hoor, nu ligt er zaad op de grond.
                    Ik vind het niet heel erg, ruim het wel op, maar had het natuurlijk liever niet, daarom ook een cover gekocht

                    Opmerking


                    • #11
                      [COLOR="#0000CD"]Inderdaad goed gelezen, vogels zijn geen mensen, dus de maatstaven zijn onterecht.

                      Dat in gedachten nemend, kan je er wel wat van denken en overwegen om van gedachten te wisselen.
                      Aanschouwen en observeren schreef ik meer dan 65 aar geleden, kun je gaan leren aan jouw vogels
                      Dat is wat vogels zo boeiend maakt voor de liefhebbers, naar mijn mening.
                      Kleine wondertjes, zwevend of fladderen, of gewoon door he luchtruim bewegend zoals de vis in water of zoals mensen ploeterend op deze aardkloot.

                      We aanschouwen maar die wereld helaas met de blik van de aan de aarde gekluisterde.
                      Alleen om die reden is het slim om dat terdege mee te nemen in de overwegingen die we menen te moeten ventileren.

                      Los in de kamer kan , maar dan moet je eerst zijn territorium plek vinden.
                      Vandaar gaat hij, als het een hij is zingen ter verdediging van zijn plek.
                      Als de voer en eetplek ook vastgelegd zijn heeft de vogel ook nog een bad plaatsje.
                      Onder die werkplekken kan je beschermende maatregelen treffen.

                      Met dit als gegeven mag je pogen om deelgenoot met je kanarie te worden.
                      Wat wel blijft hij is een dominante territorium bezitter.
                      Hij gaat je als je meedoet zien als bedreiger van zijn bestaan.
                      Dreigend geluid tegen je maken, regelrecht aanvallen en pikken al fladderend met de vleugels zal je deel zijn.

                      Dan lijkt hij ook ogenschijnlijk op commando te gaan zingen.[/COLOR]

                      Opmerking

                      Working...
                      X